Keskustelut Tekniikka Juontokoura

Esillä 8 vastausta, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Juontokoura

    Otsikon mukainen laite olisi viimeistään ensi talvena tulossa hankintalistalle. Nyt haluaisin kuulla kourien omistajilta plussia ja miinuksia eri merkeistä.
    Pienimuotoiseen hankintahakkuuseen ja polttopuusavottaan olisi kapine tulossa. Ja lyhyille matkoille, se kaiketi itsestään selvyys. Sen verran olen ymmärtänyt että kääntösylinteri on aika ehdoton vehje. Säästää pystyssä olevia puita kun saa kuormalla myötäiltyä traktorin liikkeitä.

  • vänkäri vänkäri

    Itselläni on Nokan koura, halvempi malli. Ei ole ollut valittamista toiminnan ja kestämisen suhteen. Kääntösylinteriä ei ole, enkä ole oikein kaipaillutkaan. Kasat teen suoraan ajouralle niin kääntösylinterille ei käyttöä ihmeemmin ole. Uristakin koitan tehdä mahdollisimman suoria ilman tiukkoja mutkia ja ”osumapaikkoja”. Jos tukkia tarvitsee tuoda on kourassa mekaaninen lukitus, jonka saa kopista avattua. Tosin silloin pitää puuta vetää hännällään, muuten koura kääntyy holtittomasti sivulle. Enemmän kaipaisin oikeastaan hydraulista työntövartta, Silloin saisi kasasta korkeamman. Ei vain ainakaan toistaiseksi riitä kaksitoimiset öljyn ulosotot.

    raivuri

    Yli 50 metrin metsämatkoja en oo tuolla ajellu. Mielestäni metässä vähän kömpelö. Mutta pellonreunoja polttopuuksi/hakkeeksi raivatessa oikein kiva vehje. Varsinkin se vinssi, vetää vinssin ketjua pellon laidassa 20 metriä eteenpäin ja varaa toiset 20 lisää sinne, kaataa risut päälle, ketju kiinni ja kasaan odottamaan haketusta. Käytän varsinkin pieniin, ~ 5 metrin pituisiin risuihin

    Halko

    Itselläni nykyään virolainen Sami-juontokoura. Kolmipiikkisenä oikoo puut paremmin kuin edellinen perus-Nokka. Ja se hydraulinen kääntö on ehdoton. Eron huomaa kun on kokemusta molemmista.
    No, tuon nykyisen Samin heikko kohta on kääntösylinterin ulkopään tapin kiinnitys, hitsailtu on.

    No kyllä se perus-Nokkakin hajoili vähän sieltä sun täältä

    Ja jos rattorissa riittää hydrauliikkalohkot, niin hydr.työntövarrella helpottaa pinontekoa…

    jees h-valta

    Omani taitaa myös olla virolaisten tekele. Tem-tuotteen Esme-juontokoura on kyllä vahva mutta aina se tulee turhaan hajotettua kun tulee ryskittyä tonteilta kaadettujen puiden kannot sillä ylös.
    Mutta metsässä kestää kyllä ja saa ladata isosti aukeavaan kitaan paljon puita. Mutta Valtran nokka on kyllä sen jälkeen kevyt. Pitäisi käyttää vastapainoja. Loistokapine kyllä lähiteloukseen ja voihan sillä nostella saman tein perävaunuunkin. Mutta molemmat ei sovi yhtaikaa traktorin perään että se teettää helposti turhaa ajelua.

    Halko

    ”Tem-tuotteen Esme-juontokoura on kyllä vahva mutta aina se tulee turhaan hajotettua kun tulee ryskittyä tonteilta kaadettujen puiden kannot sillä ylös.”

    Mielenkiinnosta kysymys Jeessille, mistä on TEMmi porsinut?

    Edellisellä Nokka-rihvelillä tuli riuhdottua sitä sun tätä ja siitä hajos ”laakeroinnit” ja yhdystanko + iso välys mekaaniseen kääntöön.

    vänkäri vänkäri

    Noh, itelläni on Nokka kestänyt, mutta toisaalta enpä ole käyttänyt sitä muuhun kun siihen mihin se on alunperin tarkoitettu. Kiville ja kantturoille on sitten kivikoukku. Ihan hyvä peli kun matkat eivät ole mistään nurkasta tien laitaan pitkiä. Verkussa on toistasadan litran tankki nokalla, toimii hyvin etupainona. Jessen kannattaisi etsiä Belaruksen etupainoja jos vielä löytyy ja sopii Valtraan, eivät ainakaan ennen olleet hinnan kiroissa.

    Tumi Tumi

    Hyvä hyvä, tännehän on mukavasti tullut jo keskustelua aiheesta 🙂

    vänkäri vänkäri

    Metsäkärry on jo omille kalikoille vähän liian kallis peli. Vapailla ei niin paljon pääse vuosiin tekemään, että koneet olisi itsensä tienanneet. Vielä kun pitäisi hommata sellainen vetopeli, missä on metsäohjaamo. Polvillaan penkiltä kuormaaminen ei enää onnistu. Ripeämmin kärryllä puu kyllä liikkuu, siitä ei ole epäilystäkään. Kyliltä löytyy onneksi vielä ajajia, jos tarvetta on.

    Lähiaikoina on tulossa ensiharvennukseen pellonmetsitykset ja siinä touhussa juontokoura voi olla ihan este peli. Ajomatka on lyhyt ja tantereet tasaiset. Kääntösylinteri on varmaan kätevä keksintö mutta kun on ilman ajellut, niin ei osaa kaivatakkaan. Pienellä suunnittelulla on pärjännyt ilmankin.

Esillä 8 vastausta, 1 - 8 (kaikkiaan 8)