Keskustelut Puukauppa Jyrkästä rinteestä puunkorjuu

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 30)
  • Jyrkästä rinteestä puunkorjuu

    Merkitty: 

    Kuinka jyrkkä rinne alkaa olla tekemätön paikka, ettei pääse ajokoneella ylös kuorman kanssa?

    Omassa leimikossa motokuski nosti kädet pystyyn rinteessä joka laski 15m 55m matkalla. Jyrkin kohta korkeuskäyrien mukaan 15m pätkä jossa putoaa 5m.

  • metsä-masa metsä-masa

    Jyrkissä multavissa rinteissä on kaivurista hyvä apu suhteellisen pienellä vaivalla. Rinteessä olevat kuusivaltaiset leimikot on omistajalleen arvokkaita leimikon paikkoja, jossa lisätyö kaivurilla on pieni asia, lisäpituutta rungoilla on yleensä 3-5 m ja puustoa 350-400 m3/ha.

    ”Hyvän ammattitaidon omaava moto-ryhmä ja  kaivurin kuljrttaja”, saa lähikuljetsesta turvallisen  pengertämällä piraalimaisesti leimikon pahimmat osat, jotta lähikuljetus onnistuu.

    mehtäukko

    Nuo ovat tosi harvinaisia tapauksia, omalla kohdalla ei ensimmäistäkään. Omissa metsissä nämä on aikain saatossa hoidettu niin, että metsä-autotiet on itse tehty isojen rinteiden ei päälle vaan alareunaan.

    leku

    yrittänyt puhua pari vuosikymmentä että kaivurista olis kaikille paljon apuja työmailla, ongelma vain että kukaan ei halua maksaa mitään, siksi  helpompi vain jättää tekemättä.

    parille isolle työmaalle omakusteisena tuonut kaivurin tasoittelee pääuraa, että pääsee ajamaan täysiä kuormia, ei muuten

    KuneKoski

    Tuollaisilla vaikean maaston kohteilla olisi iso hyöty, jos uudistushakkuun jälkeen maanmuokkauksen yhteydessä rakennettaisiin alueelle ajouraverkosto. Ongelma vain on, että se ei synny ihan laikutuksen perus hehtaaritaksalla. Osalla on haluttomuutta investoida asioihin, joista hyödyn korjaa seuraava sukupolvi, vaikka juuri siitähän koko metsätaloudessa on pohjimmiltaan kysymys.

    Puu Hastelija

    Ennen kuin hankin itselle kaivurin, niin ohjeistin muokkaajaa tasoittelemaan urat traktorikuntoon ja olemaan kääntelemättä urille mättäitä.

    Ei tarvitse istuttaa, ottavat varmasti luonnontainta ja ovat kuljettavissa tr kalustolla ilman pelkotiloja.

    Ovat mielestäni hyvä investoinnti kaikissa maastoissa.

    mehtäukko

    KuneKosken idea on tuottavilla kohteilla oikeinkin hyvä, -kannattavampaa kuin ostaa jk- hatelikkoa!

    Ja tottakai, ei pidä ajatella tässä ”duunissa” vain omia etuja.

    metsä-masa metsä-masa

    Kaivurin käyttöä jo puunkorjuun aikaan on myös jatkossa hyötyä, kuten Puu Hastelija asiaa toi esille.

    Edellä kertomani kaivuriapu lähikuljetuksessa oli minusta järkevä ketju toimintoja. Siinä motoyrittäjän toimiin kuului myös kuvion muokkaus, joka jatkui juontouran tasauksen jälkeen.

    Pengessysura (traktorivaatimus) ei välttämättä ole vain lähikuljetusta vartten, vaan taimien kuljetus ja raivays töille kulku helpottuu huomattavasti.

    metsassa-since1979

    Pengerurat,talvi- ja varsitiet kasvavat muutaman vuoden päästä sellaista viidakkoa että vierestä on helpompi kulkea.Tietenkin voihan niidenkin kulku kelpoisuudesta huolehtia,mutta taas lisä homma muun lisäksi ja myös lisäkustannus.

    mehtäukko

    Niin alueen vaikutuspiirin on oltava niin laaja ja tehtäviä töitä oikeasti, että isot mylttäykset kannattaa…

    metsä-masa metsä-masa

    Tämä kyseinen motoyrittäjä toimi myös kaivuri ja muokkaus töissä, Mhy:n laskuun. Hyvä esimerkki palvelualttiista asenteesta on muokkaustöiden yhteydessä tehty varaston- ja kokoojauran tasaus, josta puunostajat maksoi korvauksen mielellään.

    Kyseinen toimintamalli oli aluksi vain oman mototyömaiden jälkien siistimistä. Myöhemmin mukaan tuli myös sahurit, jotka piti käyntikorttinaan siistiä varastoalueita, sillä käyntikortilla pääsi sahuri taas neuvottelemaan uusista leimikoista

    Yllättävän paljon on nähtävissä varasto ja kokoojauria siinä kunnossa, ettei niillä pysty maataloustraktorillakaan liikkumaan. Toisaalta kaivurin käyttö erikseen on ymmärrettävää, siinä jo kaivurin siirto kustannus voi olla kaksi- kolme kertaa suurempi kun varsinainen tasaus työ.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 30)