Keskustelut Metsänomistus Jyväskylän energia näyttää keskisormea kotimaisuudelle valtion avustuksella.

Esillä 9 vastausta, 1 - 9 (kaikkiaan 9)
  • Jyväskylän energia näyttää keskisormea kotimaisuudelle valtion avustuksella.

    Tässä jo pitkään on ärsyttänyt jyväskylän energian polttoaine politiikka. Keljonlahteen valmistununeen voimalaitoksen piti käyttää puupohjaisia polttoaineita kivihiilen ollessa vai hätävara. Tähänhän saatiin tukeakin. Tällä hetkellä voimalaitokselle jonottaa lähes tuhat (1000!) junavaunullista kivihiiltä. Vaunut seisoo ympäri suomea ratapihoilla ja loput rajan takana. Vaunujen purussa ollaan raakasti aikataulusta myöhässä. Ajoittain niitä ei ole saatu purettua lainkaan koska purkamista ei oltu suunniteltu kunnolla. Toisaalta hyvä että ovat kohdanneet ongelmia sillä muita polttoaineita on jouduttu käyttämään ilmeisesti enemmän. Mutta luuleeko joku että junavaunut seisovat ilmaiseksi suomessa. Eivät seiso. Veli venäläinen kuittaa joka päivä vaunuvuokraa eikä rataverkon käyttäminenkään ole ilmaista. Voimalaitoksella kaivurimies purkaa vaunuja jonka jälkeen ne joudutaan puhdistamaan täysin koska likainen vaunu ei kelpaa venäjälle takaisin. Kivihiili ajetaan yli 5000km päästä. Vaikka se hiilimoska olisi ilmaista niin kalliiksi on tullut. Ja uskaltaisin väittää että kalliimmaksi kuin kotimainen polttoaine. Jyväskylän energia teki viime vuonna tappiota reilusti ja syynä oli kuulema huono turvekesä. Sitä ei siis ollut saatavilla. Samaan aikaan vapolla on turvevaroja myynnissä mutta niitä ei haluta ostaa. Eli mitä tästä opimme. Halpa kivihiili menikin täysin pelleilyksi ja on nyt käymässä todella kalliiksi eikä tässä voita kukaan suomalainen mitään. Jotain tarttis varmaan tehdä.

  • Puun takaa

    Vastuuhenkilö tapahtuneelle löytytyy oheisista yhteystiedoista:

    Vihreät De Gröna • Fredrikinkatu 33 • 00120 Helsinki

    Ota yhteyttä:

    Ministerin sihteeri:
    Kristina Tamminen
    09 160 39301 / 050 301 4703
    kristina.tamminen@ymparisto.fi

    Erityisavustajat:

    Timo Juurikkala
    040 555 4013 / 040 684 5998
    timo.juurikkala@ymparisto.fi

    Paloma Hannonen
    040 772 3585
    paloma.hannonen@ymparisto.fi

    ville.niinisto@ymparisto.fi
    09 160 39300
    00102 Eduskunta
    http://www.villeniinisto.fi/

    Hiluxmetsuri

    No, selvisihän sekin miksi Tampereen ratapihalla seisoo hiilivaunuletka… 🙂

    Metsuri motokuski

    Ilmeisesti kuivakorvella on osoittaa joitakin laskelmia väittämiensä perään koska on noinkin varma asiasta. Voisit vaikka heittää hintoja noista päivämaksuista. Tietääkseni VR ainakin laskuttaa puujunista varatun junavaunumäärän mukaan ja siihen hintaan kuuluu tietty lastaus / purkuaika. Jos tämä ylittyy niin sitten alkaa sakkoo pukkaa. Tietääkseni hiilivaunut olivat tilattu porrastetusti mutta toimittaja toi ne kerralla purettavaksi. Sen vuoksi niitä seisoo ratapihoilla odottamassa. Siitä että maksetaanko näistä odotuskorvausta niin epäilen.

    kuivakorpi

    Tarkaa laskelmaa minulla ei ole, niin sisäpiirissä en ole. Jokainen voi laskeskella mitä tuhannen vaunun vuokrat maksaa useassa kuukaudessa jos vaikka vaunu päivä vuokra on euron, kympin tai muutaman kympin. Äkkiä hintaa tulee. Halusin tällä vaan tuoda esille sen että säästö raaka-aineen hinnassa on tuonut monta muuta kustannusta. Jotenkin järjellisesti ajateltuna kotimainen raaka-aine ei voi olla niin kallista että se olisi edelleen huonompi vaihtoehto. Ymmärrän (en hyväksy) kivihiilen käytön voimalaitoksilla mihin se saadaan logistisesti ongelmitta. Tässä on vaan menty halvan tavaran perässä perse edellä puuhun. Ja oman järkeilyni päätteeksi olen sitä mieltä että säästöä ei ole kyllä tullut. Mutta ainahan ihminen väärässä voi olla.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Kovasti ostaa hakerankaa Jyväskylän energia Etelä-Savosta asti.Oliko muistaakseeni Jyväskylä joutunut viime vuotena lisä pääomittamaan energialaitostaa n.50 milj.€.

    Hiluxmetsuri

    Ihan putkeen eivät ole voineet investoinnit mennä jos energialaitoksen tasetta pitää vahvistaa.

    On tuo toiminta sen luontaista, että yleensä hinnoitteluvoimaa ja vakaata asiakaskuntaa riittää, joten ei pitäisi ilman tyrimistä ajautua kriisiin. En tunne yksityiskohtia, mutta ihmetyttää…

    Puun takaa

    Jyväskyllän energia kuten Lahti Energiakin ovat toimineet pitkään kaupunkiensa taloudellisen tuloksen kaunistelijoina.
    Nyt tämä tie on käyty loppuun.
    Energialaitokset ovat ottaneet jatkuvasti lisää lainaa ja maksaneet rahan osinkoina kaupungin kassaan.
    Lainahan ei ole näkynyt kaupungin kirjanpidossa.
    Tällä tavalla kaupungin talous on saatu näyttämään huomattavasti paremmalta.
    Nyt Jyväskylä, kuten Lahtikin ovat käytännössä kriisikuntia. Erikoistilintarkastukset ja valtion selvitysmiehet ennenpitkää tulossa, joten Jyväskylän kaupunginjohtaja ilmoittikin lähtevänsä kohtapuolin eläkkeelle.
    Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että kaupunginjohtaja sai naapurimaalta erittäin huomattavan palkinnon työstään Venäjän etujen edistämisestä.
    Mitähän kaikkea tämä mahtaakaan pitää sisällään kivihiilen lisäksi…
    Ymmärtääkseni Venäjä ei tällaisia huomionosoituksia aivan huvikseen jakele.

    Metsuri motokuski

    Puuntakusen vastine oli jo lähellä oikeata mutta kaupunginjohtajaa koskeva syytös ei nyt ollut ihan kohdallaan. JE:n ongelma on tosiaankin ollut kovat lainakulut ja suuret osingot jotka kaupungille maksetaan. Tuohon kaupunginjohtajaan. Kyseinen herra on tosiaankin lähdössä eläkkeelle ja hän on ensimmäisen kerran esittänyt Jyväskylän kulujen karsimista noin viisi vuotta sitten. Hän esitti jo tuolloin että Jyväskylän lainakanta kasvaa tuloihin nähden liian suureksi. Osa ongelmista oli kuntaliitos jossa aikamoinen kuluerä huonokuntoisia rakennuksia ja kunnalistekniikka tuli kaupungin kontolle. Kunnallispoliitikot eivät ottaneet kehoituksesta vaarin ja vaativat asioiden hoitamista lainarahalla. Nyt ilmeisesti ollaan tässä vaiheessa siinä että vaihtoehdot ovat vähissä ja kuluja on todella tehtävä. Lainakanta vain kasvoi kohtuuttomaksi.

    Tuohon kivihiilen rahtuuseen vielä niin ongelmia on ollut turpeen tuotannossa ja pääpolttoainetta (turvetta) ei ole saatu tapeeksi. Puuta käytetään aina enemmässä määrin mutta se vaatii sekoittamista pääpolttoaineeseen.

    Puun takaa

    Tuo Venäjän huomionosoitus Jyväskylän kaupunginjohtajalle on osin perua myös Lappeenrannan ajoilta.
    Sinällään en epäile Keskisuomalaisen tietoja ko. asiassa.
    Asia tarkentunee myöhemmin.

Esillä 9 vastausta, 1 - 9 (kaikkiaan 9)