- Tämä aihe sisältää 9 vastausta, 5 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 10 vuotta, 9 kuukautta sitten toimesta.
-
Jyväskylän energia näyttää keskisormea kotimaisuudelle valtion avustuksella.
Tässä jo pitkään on ärsyttänyt jyväskylän energian polttoaine politiikka. Keljonlahteen valmistununeen voimalaitoksen piti käyttää puupohjaisia polttoaineita kivihiilen ollessa vai hätävara. Tähänhän saatiin tukeakin. Tällä hetkellä voimalaitokselle jonottaa lähes tuhat (1000!) junavaunullista kivihiiltä. Vaunut seisoo ympäri suomea ratapihoilla ja loput rajan takana. Vaunujen purussa ollaan raakasti aikataulusta myöhässä. Ajoittain niitä ei ole saatu purettua lainkaan koska purkamista ei oltu suunniteltu kunnolla. Toisaalta hyvä että ovat kohdanneet ongelmia sillä muita polttoaineita on jouduttu käyttämään ilmeisesti enemmän. Mutta luuleeko joku että junavaunut seisovat ilmaiseksi suomessa. Eivät seiso. Veli venäläinen kuittaa joka päivä vaunuvuokraa eikä rataverkon käyttäminenkään ole ilmaista. Voimalaitoksella kaivurimies purkaa vaunuja jonka jälkeen ne joudutaan puhdistamaan täysin koska likainen vaunu ei kelpaa venäjälle takaisin. Kivihiili ajetaan yli 5000km päästä. Vaikka se hiilimoska olisi ilmaista niin kalliiksi on tullut. Ja uskaltaisin väittää että kalliimmaksi kuin kotimainen polttoaine. Jyväskylän energia teki viime vuonna tappiota reilusti ja syynä oli kuulema huono turvekesä. Sitä ei siis ollut saatavilla. Samaan aikaan vapolla on turvevaroja myynnissä mutta niitä ei haluta ostaa. Eli mitä tästä opimme. Halpa kivihiili menikin täysin pelleilyksi ja on nyt käymässä todella kalliiksi eikä tässä voita kukaan suomalainen mitään. Jotain tarttis varmaan tehdä.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.