Keskustelut Metsänomistus Kaatako tiemäärärahojen evääminen Äänekosken biojalostamohankkeen?

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 27)
  • Kaatako tiemäärärahojen evääminen Äänekosken biojalostamohankkeen?

    Hallitus eväsi nelostien perusparannusvarat , vaikka ne ovat elintärkeitä Äänekosken uuden tehdashankkeen käynnistämisen kannalta . Hallitus haluaa odottaa , kunnes investointipäätös on tehty . Vasta sen jälkeen ollaan avaamassa rahahanoja (;jos silloinkaan).

    Hankkeen sijoittajat puolestaan ovat varovaisia sijoituksen suhteen , kun tehtaan sujuvalle toiminnalle edellytyksenä oleva infra ei ole kunnossa . Kenenkähän päitä ollaan pistämässä vadille , jos tehdashanke tyssää huonossa kunnossa olevien tieyhteyksien takia ?
    Tilanne näyttää olevan perusteellisesti umpisolmussa . Tuntuu siltä , että nyt hallitus on ryssinyt oikein kunnolla!

  • Puun takaa

    Äänekosken hankkeen toteutumisella on todellakin vielä monta mutkaa matkassa.
    Suomen vakavin ongelma tällä hetkellä on hallituksen toimintakyvyn lähes täydellinen halvaantuminen sekä maan kokonaisedun ymmärtämisen puute.
    Yhä useammalta rahoitus- ja elinkeinoelämän taholta vaaditaan jo hallituksen hajoittamista, mikä on varsin ymmärrettävää.

    Metsuri motokuski

    En ole kuullut että Äänekosken tehdashanke olisi kiinni tiestön infrasta. Enemmänkin kyse on siitä kuinka tuotteet menee kaupaksi maailmalla. Samoin tehdas rakennetaan sellaiselle alueelle jossa raaka-aine on saatavissa kohtuu kustannuksilla. Jos tehtaan rakentaminen olisi kiinni infrasta niin olisihan meillä parempiakin paikkoja tehtaita rakentaa kuin järvien keskelle sisämaahan.

    Nyt selvitetään sitä kuinka maailmanmarkkinat kehittyy tuotteiden osalta ja kannattaako investointia tehdä. Minusta hallitus teki oikean päätöksen olla ennakkoon investoimatta tiekohteisiin jos tehdasta ei päätetäkkään rakentaa. Olen varma että tästä on myös informoitu tehdasta koska tehtaan puolesta asiaa ei ole kommentoitu mitenkään.

    Jos tehdas päätetään rakentaa niin tieasiat hoidetaan lisäbudjetilla. Tästähän on jo sovittu.

    jees h-valta

    Heh, mitäpä sitä turhaan teitä kunnostelemaan.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Enpä usko hankkeen tieasioihin kaatuvan.
    Muuten olen kyllä sitä mieltä, että tienkunnostukseen pitäisi nyt rahaa löytyä, vähän siellä ja täällä. Jos tieverkko päästetään tarpeeksi huonoksi, alkaa tulla vaikeuksia muuhunkin kuin puunkuljetukseen. Tietöitä pitäisi siis lisätä, makuasia on sitten se missä järjestyksessä niitä tehdään. No, senverran on silläkin väliä, että kyllä nyt pitäisi rahaa alkaa löytymään muunkin kuin ruuhka-Suomen teille.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    jees h-valta

    Ajelin tänäkesänä jonkin kerran Lahden moottoritiellä ja kerran olin ajaa 120km/h alueella asfalttirikkoon joka olisi armotta hajoittanut renkaan. Mökiltä takaisinpäin tullessa samalla kohtaa naisautoilija yritti epätoivoisen näköisenä vaihtaa toijotansa rengasta. Siellä ei paljon ole mahdiksia kenenkään alkaa yhtäkkiä pysähtyillä joten oli vain surulla todettava tilanne. Lisäksi auto oli todella vaarallisesti jäänyt aika likelle kaistaa josta autot singahtelivat ohi juuri kuskin puolelta jossa hän rengasta vaihtoi. Että ei se enää huimaa ole siellä ”ruuhkasuomessakaan” tuo teiden hoito.

    Leevi Sytky Leevi Sytky

    Kummallista. Nelostie on paremmassa kunnossa kuin koskaan ennen historiansa aikana.
    Moottoritiellekin syntyy pakosta ”reikiä”. Eivät ehdi niitä aivan heti paikata. Ja sitä epätoivoista renkaanvaihtajaa olisi voinut mennä auttamaan. Hätävilkut päälle ja auto pientareelle. Ei kukaan aja päälle, jos tien sivussa touhuaa vaikkapa rengasta vaihtaen.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Menee vähän asian viereen, mutta hätävilkkuja kannattaisi käyttää vain silloin kun on akuutisti avun tarpeessa. Eihän sivu ajavat muuten tiedä, onko tilanne päällä vai avuantarve päättynyt. Muuta liikennettä voisi mieluummin varoittaa varoituskolmiolla. Vai mitä tieliikennelaki sanoo hätävilkkujen käytöstä?

    suorittava porras suorittava porras

    Leevi ei ole tainnut ajella moottoritiellä : ) Jesse olisi jutunut hyppimään kahden kaistan yli vastakkaiselle puolelle jeesaamaan .
    Lahden ja Helsingin väli on paikoin uskomattoman huonossa
    kunnossa .Syysliukkailla paukkuu varmasti , kun autot lähtevät luistelemaan uraisella tiellä , varsinkin kun eteläisen Suomen autoilijoilta tuntuu puuttuvan itsesuojeluvaisto lähes koknaan. Vauhti on verissä talvellakin.
    Jesselle antaisin neuvon seuraavale mökkireissulle . Paina motarilla vak.nopeudensäädin ”sakkorajalle” ja polta menemään vasemmanpuoleista kaistaa . On paremmassa kunnossa : )

    Mutta asiaan. Tämä otsikon huoli oli ilmaistuna vastikään paikallislehden palstalla .
    Tieasioita tulisikin alkaa hoitaa välittömästi , jotta sijoittajien usko hankkeeseen saadaan palautettua . Tänä päivänä rahalle on muitakin kilpailevia osoitteita , joten hallituksen toimimattomuus osoittaa vain tietämättömyyttä tai vastuuttomuutta . Rakennushanke on sen verran iso , että kaikkia hankkeeseen liittyviä urakoita ei ole tarkoituksenmukaista toteuttaa yhtä aikaa . .Tiestön , alempiasteinen tieverkko mukaan lukien , on oltava kunnossa hyvissä ajoin . Äänekosken liepeillä pääteillä on useita pullonkaulaksi muodostuneita paikkoja , jotka ovat olleet korjauslistalla jo kauan .

    ….mistähän johtuu , että Kuopion ja Siilinjärven välinen tieosuus on saanut erikoiskohtelua vaikeista ajoista huolimatta ? Kelpaa siellä körötellä ”Hujjaasta” pitkin , kun piki on tuoretta . : (

    jees h-valta

    Suorittavan kaas kerrankin satarosenttisesti samat huomiot.
    Tosiaan tuo on jo tullut opeteltua meinaan tuo huono tapa ihan olosuhde-ja normitapana siellä. Perjantai-iltapäivällä hiukan tekee vielä häijyä kun ei lähes puoltoistasatasella vielä saa hiukkaakaan ajorauhaa vaan koukitaan ohi mistä vain väylää aukeaa. Tosi hektistä ja rauhatonta menoa. Sunnuntai-illalla tuntuu jo lähes järjelliseltä meno.

    Puun takaa

    4-tien kunto todella vaihtelee hyvin paljon eri tie-osuuksilla.
    Pääsen ja joudun aika usein vertailemaan 4-tien ja 5-tien kuntoa Päijät-Hämeen ja Etelä-Savon alueilla.
    On kyllä myönnettävä, että Savon miehet ovat onnistuneet aivan eri tavalla saamaan 5-tien huippukuntoon 4-tiehen verrattuna.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 27)