Keskustelut Tekniikka Kannattaako enää jatkossa sähköauto ja aurinkosähkö kulutushuippujen takia?

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 65)
  • Kannattaako enää jatkossa sähköauto ja aurinkosähkö kulutushuippujen takia?

    Verkkoyhtiöt haluavat sähkön siirtolaskuun uudeksi osioksi tehomaksun, jonka osuus kasvaisi joko kerrasta tai vähitellen siirtolaskun suurimmaksi osuudeksi. Lasku muuttuisi siten, että perusmaksun (e/kk) ja energiamaksun (snt/kWh) lisäksi laskuun tulisi tehomaksu, jossa kuluttaja maksaa euroja per kilowatti eli teho. Tehomaksun määräytyminen perustuu mitattuun tehoon, jonka vaihtoehto voisi olla esimerkiksi kuukauden suurin teho tai suurimpien tehojen keskiarvo. Kuluttajille siirtolaskut kallistuisivat jopa sadoilla prosenteilla. Etenkin kesämökkiläisille tämä näkyisi, sillä mökin omistajat käyttävät sähköä pitkän ajanjakson kuluessa vain vähän, mutta tarvitsevat hetkellisesti paljon tehoa. Pienissä kerrostaloasunnoissa laskut taas voisivat pudota kymmenillä euroilla. Sähkölämmittäjille, jotka käyttävät sähköä ympäri vuoden tasaisesti, muutos olisi hyödyllinen.  Tekniikka & Talous

     

  • Visakallo Visakallo

    harrastelija: ”miten aurinkosähkö aiheuttaisi kulutuksen tehohuippuja? ”

    Pete näitä asioita tuolla jo kertoikin. Suomen oloissa aurinkosähkön ongelma on sydäntalvi, kun sähköä ei juuri tule, mutta sähkönkulutus on huipussaan. Vastaavasti kesällä aurinkosähköä on liikaakin ja sen hinta painuu nollaan. Valitettavasti aurinkopaneleita myydään edelleen väärillä tiedoilla. Uskon kyllä tilanteen paranevan, koska harhaanjohtava mainonta on kielletty. Joillakin aloilla ei vain olla yhtä tarkkoja. Ympäristön nimissä on meillä valehdeltu jopa ministereitä myöten, koska kysymyksessä on maan tapa. Aurinkopanelit soveltuvat erittäin hyvin kiinteistöjen jäähdytykseen sekä sellaisiin kohteisiin, jonne ei ole sähköjä vedetty.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Hiluxmetsuri:

    ” Yksi huipputehopiikki ei voi määritellä koko vuoden tehonostomaksua.”

    Siellä missä huipputehoa maksuperusteena käytetään, saattaa tosiaankin olla että 15minuutin huipputeho todella määrää 3 kuukauden tai kuukauden tehomaksun.

    Tämä on hyvin tehokas keino, jolla sähkön käyttäjä saadaan kiinnostumaan kulutuspiikkiensä tasaamisesta.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Visakallo Visakallo

    Asuinalueemme kanssa samassa sähköverkossa on erittäin suuri kiinteistökokonaisuus, joka muutettiin maalämmölle.  Lämpökaivot ja -pumput ovat aivan toista kokoluokkaa kuin esim. omakotitaloissa. Pakkasten alkaessa alkoi alueella esiintyä sähköpiikkejä ja jopa alijännitettä. Lämpöpumppujen takia ko. kiinteistöllä sähköliittymä piti vaihtaa huomattavasti järeämmäksi, aiheuttaen huimat korotukset sähkön perus- ja siirtomaksuun.  Jatkossa tuleva tehomaksu nostaakin laskun vielä toisiin lukemiin. Kaiken lisäksi järjestelmän teho ei riitä kovimmilla pakkasilla.Veikkaan, että jossain vaiheessa lämmitys vaihdetaankin takaisin öljyyn tai pellettiin.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Miksi eivät ottaisi maalämmön rinnalle pellettivoimalaa, jota käytettäisiin vain kovilla pakkasilla?

    Tolopainen

    Siirtoyhtiöt ovat alkaneet pohjustaa että pääsevät rahastamaan sähköautojen latauksella. Latauspiste ainakin tuplaa omakotitalon sähkön tehontarpeen. Jos nyt riittää 25A kun laittaa sähköauton latausaseman tarvitaan  vähintään 50A pääsulakkeet. Tuohon peliin en lähde maksumieheksi.

    Planter Planter

    Eläkeläinen voi aina ladata hitaasti yön aikana, 10 A sulakekin riittää, jos ei ole jäniksen selässä.

    Jätkä

    A. Jalkanen: -Miksi eivät ottaisi maalämmön rinnalle pellettivoimalaa, jota käytettäisiin vain kovilla pakkasilla?

    Niinpä! Kun taloyhtiöllä on oma öljykattilajärjestelmä, niin siihen on helppo kytkeä maalämpö, jonka kuuman veden kierto pitäisi myös öljykattilan kuumana talvisin. Ei tarvittaisi kuin Pellettipoltin, joka syttyisi silloin, kun tarvitaan huipputehoja.

    Meillä laitettiin koko oppilaitoksen alue hakelämmöllä toimivaksi, eli lämpökanaalia on kaikenkaikkiaan monta sataa metriä. Vanha öljykattilakin on kierrossa mukana varalta ja säiliössä on löpöä – jos sattuisi tarvitsemaan.

    Ituniskojen osuuskunta hoitaa lämmityksen kaikilta osin, eli haketoimitukset ovat rullanneet mainiosti, vaikka muutama velppu onkin osuuskunnassa mukana.

    Kesäaikana Osuuskunta hoitaa kuuman veden tarpeen öljyllä, kun käyttö on niin pientä ilman oppilaiden tarpeita.

    Hiluxmetsuri

    ”Latauspiste ainakin tuplaa omakotitalon sähkön tehontarpeen. Jos nyt riittää 25A kun laittaa sähköauton latausaseman tarvitaan vähintään 50A pääsulakkeet.” tuumii Tolopainen ja on kyllä näissä mietteissään ihan omilla ampeeriluvuillaan.

    Kotilataus onnistuu lähes kaikissa tapauksissa 25A pääsulakkeilla jos vain tuo sulakekoko on oikea muuhun talon kuormitukseen nähden ettei siis ole jo lähtökohtaisesti liian pieni liittymä ja sähkömies valitsee oikean vaiheen 1-vaihelataukselle.

    Sähkölämmitteisessä talossa kiukaan ja lämmityksen vuorottelu estävät ylikuorman ja ainkin uudemmat maalämpöpumput ovat nykyään kykeviä virranrajoitukseen. 10…12A virralla latailee perus sähköautoa ihan mainiosti.

    Minulla on käytännön kokemuksia kummastakin tapauksesta. Vasta 120 000 sähköllä ajettua kilometriä takana.

    Pelko pois ja lataamaan.

    Pete

    Anneli, ydinkysymys Visakallon esittämään suuren luokan maalämpösysteemiin liittyen lienee se, että miksi ylipäätään investoitiin maalämpöön? Pellettivoimala vielä siihen maalämmön rinnalle nostaa kokonaisinvestointikulut tolkuttoman korkeiksi. Jos se maalämpö on pakkomielle ja se on saatava vaikkapa isoon vanhaan omakotitaloon korvaamaan öljylämmitystä, niin ainakin se öljykattila kannattaa siellä säilyttää ja liittää osaksi järjestelmää ihan huoltovarmuusmielessäkin. Öljykattila ja kiertovesipumppu ei kovin kummoista generaattoria tarvitse niin virta riittää niiden pyörittämiseen. Ideologiset syyt taitavat olla vahvin syy purkaa toimivat systeemit pois. Ja voihan sen öljysäiliön täyttää biodieselillä niin tunnontuskat ei kiusaa ja saa illalla unenpäästä kiinni. Sitä en tosin tiedä miten tämä Nesteen lähes 100 prosenttinen biodiesel kestää pitempiaikaista säilytystä.

     

    Hiluxmetsurille toteaisin, että sähköautoilu ei tod.näk. tule olemaan iso ongelma valtakunnan tasolla. Niin kuin totesitkin aiemmin, niin latausajankohtaa voi säätää automaattisesti ja mahdollisesti niitä voi käyttää tulevaisuudessa jopa jonkinlaisena säätövoimana. Tämä ei kuitenkaan poista pitempien pakkasjaksojen aiheuttamaa ongelmaa. Silloin ongelmat kasautuvat. Sähköautot kulkevat lyhyemmän matkan latauksella jos kulkevat ollenkaan. Alimitoitetut määlämpösysteemit terästetään vastuksilla ja silti lukemattomat pikkupatterit ja puhaltimet napsahtavat päälle viileistä huoneista kärsivien pumppulämmittäjien iloksi. Tässä tilanteessa säätövoimaa ei saada niistä autoista. Päinvastoin, niitä ladataan kiivaasti ja autojen sisällä pyörii vielä 1000w sisätilalämmittimet. Se etu niistä sähköautojen akuista voi olla, että pakkaskelilläkin niillä pyörittää kiertovesipumppua tod.näk. aika pitkään, jos vaan on se öljylämmitys siinä varalla…

     

    Tolopainen

    Visakallo esitti aivan epäolennaisia asioita kustannuksista. Ei tuo sulakekoon kasvattaminen kovinpaljon maksa jos lämmityskulut menee kolmannekseen kun esim.siirrytään suorasta sähkölämmityksestä maalämpöön. Siitä ei tule mitään kuluja tuolle kiinteistölle jos hänestä näyttää että jännite verkossa on laskenut se voidaan mitata ja todeta että ei pidä paikkaansa.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 65)