Keskustelut Metsänhoito Käytetyn raivaussahan ostaminen

  • Tämä aihe sisältää 86 vastausta, 22 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 6 vuotta sitten AvatarJätkäpätkä toimesta.
Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 79)
  • Käytetyn raivaussahan ostaminen

    Mitä asioita kannattaa ottaa huomioon käytetyn raivurin ostamisessa, vai voiko mitään muuta nähdä kuin että päällisinpuolin siisti eikä tietysti kovin vanhaa kannata ostaa? Uutta ei raaskisi ostaa kun käyttötarvetta tonttimaan pajukkojen ja heinän raivausta, pienen muutaman kymmenen hehtaarin metsätilan hoitoa, jossa ei isompia raivuita heti tiedossakaan. Koko siinä 40 kuution luokkaa tai hieman yli.

  • Jätkä

    Sahan kunnon voi suhteellisen helposti tarkistaa: Onko puristukset hyvät? Käykö hyvin tyhjäkäyntiä? Ja hyvä tyhjäkäynti tarkoittaa siis HYVÄÄ – TASAISTA – MATALILLA KIERROKSILLA tapahtuvaa tyhjäkäyntiä. Ääntääkö kulma kiihdytettäessä? Millaisessa kunnossa on laippa (Tilhi).

    Hiluxmetsuri

    ”Hyvää työpäivää teillekkin ,täällä sahaan erikoiskoivuja,lastu lentää” Eero Heikki sentään tekee jotain hyödyllistäkin sillä aikaa kun me muut täällä taivastellaan 🙂

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    MJO:

    ”Näin on jesse. Kun tulppaan tulee piikki, niin työpäivä on täysi. Sen jälkeen joutaakin kotiin, kun ei ole tulppa-avainta mukana.”

    En kyllä ole raivaussahan kanssa tulpan avainta koskaan metsään kuljettanut. Näin harrastelijana kun silloin tällöin malttaa vaihtaa uuden tulpan, niin ei sitä avainta sitten muuten tarvitsekkaan.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Metsuri motokuski

    Ei ole kyllä minullakaan metsässä. Autossa tosin on . Syksyisin vaihdan tulpan ja uuden putsarin ja hyvin on seuraava kesä mennyt. En muista että nykyisillä öljyillä olisi tulpaan piikkiä tullut. Kunhan öljymäärä on se mitä suositellaan. Ennen poikasena mopoissa piikkejä tuli päivittäin mutta ei enää.

    kkiila

    Toimivassa kunnossa olevan merkkisahan kun ostaa niin isoja vikojahan ei voi olla. Sen tuntee ja kuulee kuinka toimii. Vuodethan ei kuluta sahoja vaan käyttö ja käyttäjästä johtuvat viat/häiriöt. Kulmavaihteenkin saa aika nopeasti rikki väärällä käytöllä.  Normaali terävä terä rasittaa vähemmän ja tankilla sahaa paljon enemmän.

     

    MJO

    Minä olen kantanut joka kerta. Yhden kerran olen 10 vuoden aikana tarvinnut.

    10 vuoden kantaminen repussa on kannattanut. Olisi tullut 40km tyhjä ajaminen ja helvetinmoinen potutus.

    Minulla on aina repussa pakattuna: viila, vaihtoterä, tulppa, tulppa-avain/teränvaihto työkalu ja kyypakkaus ampiaisia varten. Ei paina paljoa.

    Jätkä

    Moottorisahan yhdistelmäavaimessa on myös tulpanavain – Tämä teille harrastelijoille ikäänkuin tiedoksi. Se on myös laipanmutteriavain, jota oikeassa moottorisahassa tarvitaan mm silloin, kun terketjua kiristetään, tai teillä ketjua vaihdetaan kun on sahattu maihin.

    Ainiin, teillä ei ole varaketjuakaan mukana, joten ei auta, että ketju ja laippa on lelusahoille ominaisella pikalukituksella. Tilhissä on Torx-ruuveja, joita varten yhdistelmäavaimessa on Torx-kärki.

    Lyhykäisyyden vuoksi yhdistelmäavainta sanotaan ammattipiireissä tulppa-avaimeksi.

    Leikkikalusahojen kanssa ei kannata työkaluarsenaalia pitää mukanaan, nehän on suunniteltu ja rakennettu sellaisiksi, että niitä ei saa avattua muuten kuin purkamalla koko keksinnön ja harrastelija jos sen onnistuu tekemään, niin kokooon hän ei takuulla saa. Viilakin on ihan turha, ne leikkaavat sen minkä jaksavat vaikka ketju olisi takaperin, joten turha niitä on teroittaa, useimmat hajoavat jo ennen kuin ketju on edes tylsä.

    Syrjälä Jari

    Jos ei jaksa kantaa repussaan vaihtoterää, teränvaihtotarvikkeita, viilaa, eväitä, niin ei varmaan enää kannata metsään lähteäkään…

    tarvas

    Raivaussahahommat aloiteltu viime joulukuussa käytettynä ostetulla raivaussahalla. Raivattavaa oli vain 3ha, joten uuden kunnollisen sahan ostaminen tuntui kannattamattomalta. Niinpä päädyin sitten käytettyyn FS 460C Stihliin, joka maksoi 300€. Käytetyn kun ostaa, niin aina on jonkun verran riskiä, kun ei tiedä mitä sillä aiemmin on tehty ja miten pidetty.

    Itse katsoin ostaessa ulkoisen kunnon, kuullostelin kulmavaihdetta, testasin, että käy normaalia tyhjäkäyntiä ja ottaa hyvin kierroksia. Ylimääräisiä tärinöitä ei saa olla. Kannattaa ottaa jotain testisahattavaa mukaan. Hinta pitää olla soviteltu uuden laitteen hintaan nähden niin, että jotain korjattavaa voi tulla eikä mene sen jälkeen vielä uuden sahan hinnoille. Kannattaa myös kuullostella myyjältä myynnin motiivia. Itsellä kävi sahan kanssa hyvä tuuri, koska n. 20 tankillisen jälkeen kaikki on pelannut koko ajan hienosti. Toivotaan, että koneesta riittää työkalua vielä pitkään.

    Terän terävyydestä ja harituksesta tuli heti käytännön kokemusta. Painelin aluksi taimikolle kokeilemaan edellisen omistajan teroittamattomalla ja harittamattomalla terällä. Kunnollisen teroituksen ja harituksen jälkeen ero leikkuutehoon oli ällistyttävä. Juurikin, kuten aiemmin keskustelussa useampaan kertaan mainittiin: kunnollisella terällä sahatessa rungot suorastaan hyppäävät pois kannon päältä, kun terää vähän puulle näyttää. Alkuun ajattelin, että ei joka tankille tarvitse teroittaa. Mutta heti jo toisen tankkauksen jälkeen alkoi tympiä, kun terä ei enää pure niin tehokkaasti ja kuten taas aiemmin jossain keskustelussa sanottiin: Vesakko alkaa väistää terää. Niinpä oli marssittava takaisin repun luo, johon viilan olin jättänyt. Sen jälkeen olen teroittanut joka tankkauksen yhteydessä ja homma toimii.

    pihkatappi pihkatappi

    Mulla on nyt kaksi uutena hankittua 460 stihliä ja molemmilla sahattu reilu 700 tuntia. Aluksi kumpikin vei bensaa siten että tankki kesti keskimäärin tunnin ja vartin. Nyt kun ovat ”sisäänajettuja” niin minkäänlaisella kuviolla ei pääse paljon tuntia pitempään. On kalibroitu ja vaihdettu ilmanputsari ja puhdistettu sylinterin rivat vähintään kerta viikkoon, mutta ei auta kulutukseen. Ei tuo paljon haittaa, mutta 6 tankkia päivässä tekee kuitenkin 4,5 litraa, kun ennen meni 3,5 litraa. Eikö noilla kuitenkin 1500 tuntia pitäisi pystyä sahaamaan, uudemassakin on vielä puolivuotta takuuta jäljellä, eikä mitään remonttia ole tarvinnut tehdä, onkin hauska nähdä jos kone leviää takuuajan lopussa, että mitä ukko tuumaa kun on sahattu takuuaikana reilusti yli 1000 tuntia, senhän ne näkee. Tuo kalibrointikin on tehty muutes perustyyliin lisäksi viimeksi niin että kolmioasennossa se 1,5 minuuttia ja virta pois, käyntiin ja 30 sek. täysillä kierroksilla 5 sek tyhjäkäyntiä ja tämä ruletti kolme kertaa, ihan samanlainen pyssy se on senkin jälkeen, tankilla saa olla tunnin välein. Niin ja pakoputki ei ole tukossa, senhän kuulisi ja tuntisikin kyllä.

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 79)