Keskustelut Tekniikka Kellfrin ATV kaivuri

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 20)
  • Kellfrin ATV kaivuri

    Tälläisellä on tullut kaiveltua pihamaita, jossain vaiheessa pitää kokeilla metsäojallakin ja pientä mätästystä myös.

    Kiven upotusta:

    Ojan kaivua kovaan maahan:

    Koneen siirto traktorilla:

  • Metsaman

    Niinhän niitä saa, kuolasin niitä nettikoneesta pitkään mutta noissa pitää varautua pienempiin tai isompiin remontteihin, tälläisen koneen hinta hurahtaa esim. hydrauliikka tai vaihteistorempoissa äkkiä.. tehokkaampiahan ne ilman muuta on.
    Tämä on varmaan pienimpiä itse liikkuvia koneita markkinoilla.

    Traktori olis kotona jos ajattelis irrallista kaivulaitetta mutta siinä pitäisi olla sellainen ohjaamo jossa pystyisi kääntymään kunnolla taaksepäin muuten työskentelystä tulee tuskaista…

    Rane

    Kun laitat tuohon kolmipistekiinnikkeet niin saat sen traktorin nostolaitteisiin ja voit siirtää sitä nopeasti työmaalta toiselle.
    Eikä ainakaan epähuomiossa kaadu.
    Toki Rane on ymmärtänyt että tuloksenteko ei ole tässä se juttu…

    Svedu Petteri

    Metsään ei kannata mennä maata tonkimaan millään pyörillä kulkevalla koneella. Helposti löytyy jokaisen pyörän eteen kivi tai juurakko. Lisäksi kauhan alueelle pehmeää maata, niin siinä ollaan.

    Jos maaperä on sellaista, että pyöräkoneella pääsee hyvin, niin ei se ojia paljoa tarvitse. Toinen ongelma on koneen koko. Ei tarvitse olla kummoinen juurakko, kun se on vanhalle pyöräkoneelle iso haaste. Menee aikaa, kun pitää juuria kuokkia poikki ympäriltä. Ei lähde kertanyppäisyllä.

    Suosittelen ammattimiestä sopivalla telakoneella metsähommiin. Pienillä koneilla voi keskittyä tonttipuuhasteluihin ja pienien teiden ojien aukaisuun.

    Itse en ole maata kaivanut muuta kuin lapiolla, mutta sivusta olen seurannut.

    Metsaman

    Tonttihommiin ihan käypä peli, kyllä minä kesällä ajattelin pienen pätkän metsäojaa tehdä…

    zoner

    Oletko Metsaman jo kokeillut tuota metsäojalla? Kiinnostaisi kuulla kokemuksia.

    Miten tuo sopisi metsään mönkijäkulkureittien tuunaamiseen (sellaisiksi, että niitä voisi vähän huolettomammin ajella eikä meno olisi kokoajan selviytymistaistelua) eli reitille sattuvien kivien siirto syrjään, suurempien kuoppien tasoitus, mahdollisesti rumpuputkien asennus ojien (lähinnä pienempiä) ylitystä varten jne?

    Metsaman

    Metsäojaa tai oikeastaan piiriojaa tontille on pienipätkä tullut kaivettua, kyllähän sillä kaivaa mutta aikaa toki menee erimalliin kuin isoilla tosin ei tarvitse juurikaan ojalinjoja hakata kun menee pienestä välistä.

    Enemmän olisi tänä kesänä pitänyt kaivaa mutta ei ole kerennyt.. ensi kesänä sitten tai jos kelit tälläisinä pysyy niin miksei talvellakin.

    Tuossa kivikkoon kaivoin pätkän ojaa.

    .

    zoner

    Kiitos nopeasta vastauksesta. Kyllä kivet liikkuu joten voisi varmaan sopiakin tuohon mönkkärireittituunaukseen…

    Vielä yksi kysymys. Traktorimönkijän perässä tuota voinee työkoneena tielläkin vetää perässä mutta kun tuo metsäpalsta on vähän kauempana niin olisi hyvä saada jotenkin henkilöauton peräkärryyn taiteiltua. Itsellä olisi 150×325 lavainen kärry niin onko kokemusta/ajatusta miten sen saisi siihen hilattua (pyörät ja käpälät pitäisi kai saada jotenkin irrotettua jotta leveys riittäisi?) ….

    Jätkä pätkät

    Tuskin jarruttoman kärryn kantavuus riittää? Traileri olla pitää.
    Kyllä minun monkijäni mahtuu kevytperävaunuun, olen sitä siirrellyt jonkin verran. Dieselkäyttöinen nelivetu Polaris. Olisi mainio yhdistelmä ja maastoa varten voisi laittaa telat.
    Minun mönkkärissäni on oma hydrayliikkakin, joten se on valmis työkone vaativampiinkin savotoihin.

    zoner

    Kaivuri painaa 466 kg joten kyllä se painonsa puolesta juuri ja juuri menisi jarruttomaan. Leveys on se ongelma. Ajattelin jos tekisi teräsprofiilista (tai miksi ei nelosnelosesta) jonkinlaisen kapean (alle 150 cm leveän) kehikon jonka kulmiin laittaisi peräkärryn nokkapyörät. Ensin nokkapyörät irti jotta voi siirtää kaivurin kehikon päälle, sitten pyörät kiinni ja niillä nostaisi jonkun sentin että jää pyörien varaan. Sitten kaivurin omat pyörät ja käpälät pois ja sitten kauhan avulla työntelisi nokkapyörien varassa kärryyn…. mahtaisikohan onnistua?

    Metsaman

    Kyllähän tuota kauhalla saa siirreltyä kunhan runko vaan pysyy pystyssä, miksei onnistu.

    Toinen vaihtoehto rekisteröidä jolloin saisi vetää autolla, ilman rekisteröintiä ei nykyään saa vetää edes sitä 50 km/h kuten ennen sai työkoneena..

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 20)