Keskustelut Metsänomistus kesähakkuut

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 70)
  • kesähakkuut

    Heinäkuun Metsämakasiini lehdessä oli haastateltu Suomen suurimman metsäkonepalvelun tj.Timo Tolppaa 60v.juhlan aikaan.

    Hän on huolissaan töiden kausiluonteisuudeta.Pitäisi saada kesälemikoita enemmän jotta työtä riittäisi ympäsrivuotisesti.Kehityksenä on telakonetyyppiä.

    Hän pohtii,että yrittäjiä on liikaa.n.4000 joista pitäisi vähentää useampi sata jotta töitä riittäisi.Jäinkin miettimään olisiko vähennystä tehtävä sen yhdenketjun yrittäjistä vai suurimmista.Ovatko metsäfirmat omistaan jo vähentäneet.Kilpailuhan sen viimekädessä ratkaisee.Mitä tuumivat metsän-omistajat.kesä vai talvi

  • harrastelija harrastelija

    Onko mäntytukilla joku kesäajan rauhoitusaika?

    Toukokuussa tehtiin muutaman ha:n uudistushakkuusopimus firman kanssa. Kesäkuun lopulla kävi motoyrittäjä arvioimassa, että olisiko kuusitukkia hakattavissa erikseen ja mäntyä sitten myöhemmin? Sovittiin, että hakataan ne samanaikaisesti. Vai onko kuusitukilla oikeasti niin kova menekki, että ne viedään heti?

    Timppa

    Näin se menee kuten Harrastelija kirjoitti.  Nyt hakataan kuusta ja joskus syksyllä mäntyä.  Meillä jäi vajaa 100 mottia mäntyä hakattavaksi siis syksyllä.  Joutuvat tuomaan koneet erikseen paikalle.  Systeemi johtuu myös siitä, että sahat sahaavat usein vain yhtä puulaatua kerralla.

    Apli

    Päätehakkuut kesällä ja harvennukset talvella, näin se on omalla kohdalla mennyt ja varmaan menee jatkossakin…

    suorittava porras suorittava porras

    …ja juna tuo rajan takaa lisää kuitua , jos kotimaasta ei saada kesällä riittävästi…

    Jätkä

    Kantavilla mailla koneet eivät enää juurikaan paina raiteita, koska niissä on hyvä telavarustus. Hyvän kuljettajan jäljiltä jäävässä puustossakaan ei ole korjuuvaurioita.

    Mielestäni huonot koneet ja huono kuski joutavat jo pois metsästä.

    Erittäin tärkeää on oikean tyyppisen ajouraverkoston tekotaito. Jos uraa ajetaan 1 – 2 kertaa, on jälki takuulla toisenlainen kuin uralla, jota on tampattu edestakaisin jopa kymmeniä kertoja.

    sitolkka

    Ja se on hyvä, että juna tuo rajan takaa puuta. Siellä se ei aivan heti lopu.

    Pete

    Sitolkalle siis sopii että kesä-aikainen tuoreen puun saatavuus turvataan tuonnilla Venäjältä? Ilmeisesti linnut pesii rajan takana ihan et aikaan kuin Suomessa?

    savo'ttamies savo’ttamies

    Ötökkälaista enemmän haittaa ,kuin hyötyä. Estää talvella hakatun kuidun käytön selluntekoon.

    Kesähakkuut aiheuttaa paljon enemmän vahinkoa, kuin talvella hakatun puun varastointi, esim kasteltavassa terminaalissa.

    Venäjältä voi tuoda talvella hakattua puuta läpi kesän.Tiestöhän siellä ei mahdollista mittavia kesähakkuita.

    Pete

    Miten ötökkälaki estää talvella hakatun puun käytön sellunkeittoon?

    Jostain syystä omalla kohdalla nimenomaan talvihakkuut ovat aiheuttaneet paljon enemmän vaurioita kasvamaan jääville puille ja tiestölle. Kesähakkuut ovat olleet varsin ongelmattomia.

    Jos kesä-aikanen puuhuolto rakennetaan Venäjän tuontipuun varaan niin kyllä sitä siellä myös kesällä ryhdytään hakkaamaan. Veikkaisin, että sama suuntaus on sielläkin ihan riippumatta siitä mikä on kysyntä Suomesta.

    Onko Sitolkalla ja Savo’ttamiehellä parempaa tietoa Venäjällä harjoitettavien hakkuiden kestävyydestä? Tuleeko kuitupuu Suomeen harvennushakkuilta vai olisiko niin, että se kuitenkin kertyy pääasiassa avohakkuilta? Onko teillä tietoa siitä miten nopeasti kyseiset hakkuualat alkavat taas sitoa hiiltä?

    sitolkka

    Sen verran on venäjän hommista tietoa, että se puu joka sieltä kesällä tuodaan on kaadettu hyvissä ajoin ennen lintujen pesintää. Vai meinaatko, että venäjän tiestö on kestänyt ajaa puut touko kesäkuussa asemalle.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 70)