Keskustelut Puukauppa Kilometrikorvauksen määrä

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 32)
  • Kilometrikorvauksen määrä

    Meton Nystrand puhuu asiaa.

    Minäkin kuulun siihen ryhmään, jonka on lähdettävä tuuleen ja tuiskuun, kun asiakas tilaa. Pohjois-Suomalaiset ministerit Kyllönen ja Urpilainen ovat laatineet laskelmat siitä, että kilometrikorvauksia voidaan alentaa noin puoleen, kun 15 000 kilometriä tulee täyteen. Laskelmissa ei kuitenkaan ole otettu huomioon sitä, että reissussa voi tulla ikäviä yllätyksiä.

    Hyvin huollettu ja uudehko autonmoottori saattaa rämähtää palasiksi, jos pieni osa pettää. Jos remontti maksaa vaikkapa 6 000 euroa, sitä ei 25 sentin kilometrikorvauksella makseta. Entäs kun polttoaineen siirtopumppua joutuu odottamaan viikon. Vuokra-auton hakeminen kaupungista tulee aika kalliiksi. Entäs rikkoutuneet renkaan ym. pikkuvahingot, joita vakuutus ei korvaa. Johtopäätös on, että työnantaja hyvötyy ja hyöty otetaan reissumiehen selkänahasta.

    Arvon ministerit kuvittelevat, että täällä ajellaan huvikseen ja nostetaan verottomia korvauksia. Reissumiehellä autolla ajaminen on totista hommaa, joka tehdää palkattomalla ajalla aamuaikuisella ja illalla.

    Reissumies kannattaa ajattaa kotiin kauempaa, että ei tarvitse kustantaa hotellia. Tässä kärsii myös matkailu- ja ravintola-ala.

    Vain yksi puoluejohtaja on ollut myötämielinen nykykäytännön jatkamiselle. Juha Sipilän mielestä korvauksiin ei saa kajota, jotta Suomi pysyy käynnissä.

    Metsäuutiset:
    ”Meton Nystrand: Kilometrikorvaukset ennalleen
    Julkaistu 13.8.2013

    – Emme voi mitenkään hyväksyä sitä, että metsä- ja luonnonvara-aloilla työtään tekeviä rangaistaan siitä, että he joutuvat ajamaan paljon työajoja omilla autoillaan huonoilla teillä”

  • metsänvartija

    Metsäalalla saa vain 0,25 c/km. Vaikka bensan hinta on noussut (siinäkin veroa 75%) kilometrivähennys pysyy samana.

    Autoverotus on Suomessa maailman 2.kovin, lisäksi käyttövero päälle, vakuutuksissakin on ”veroa” seka katsastus veroineen kaupan päälle.

    Metsäteillä liikuttaessa tarvitsee hyvän toimivan auton, varsinkin talvella. Mahvatava on se ”v” joka nousee tolppaan kun auto ei lähde käyntiin.

    Metsurit saisivat puolestani verovapauden auton hankintaan, tosin sitä käytettäisiin sitten väärin.

    Ei ne poliitikot risusavottaa tee, joten kaikenlainen tietämys realiteetista on kadonnut.

    Kunhan vain nostavat veroja, siinä kaikki puolueet pitävät vaalilupauksensa.

    putte

    Tässä on kysymys suurimman verovapaan korvauksen alentamisesta. Itse korvauksen määrään poliitikot eivät voi vaikuttaa koska kyse on työnantajan ja työntekijän välisestä sopimuksesta. Osapuolet voivat täysin vapaasti sopia sellaisesta korvauksesta kuin itse haluavat ilman minkäänlaista ylärajaa.

    Verovapaan kilometrikorvauksen rajaamista on toivottu monelta taholta jo pitkään, koska siitä on keskitettyjen tuloratkaisujen aikana kehittynyt vain keino kiertää verotusta. Järjestelmä on tukenut niin työnantajia mutta aivan erityisesti yhtä joukkoa työntekijöitä. Korvaus on ollut monelle osa palkkaa, josta ei tarvitse maksaa veroa eikä palkan sivukuluja. Keinottelujärjestelmän kärsijöitä ovat olleet kaikki ne jotka eivät ole päässeet nauttimaan näistä ylellisyyskorvauksista.

    Kuten avaajankin viesti, veron määrää lisäävät toimet on helppo tyrmätä. Ihmiset ovat yllättävän tyhmiä kun populistit syöttävät valikoituja argumentteja Mersun hankintahinnasta ja pissapojan nesteen kalleudesta. Pari vuotta sitten jopa perintöveroa onnistuttiin alentamaan sillä perusteella, että perittävästä omaisuudesta muka on jo verot maksettu. Vasta lain tultua voimaan päätöksen tehneet poliitikot tajusivat, että vielä yksikään kuollut ihminen ei ole perinyt omaa jäämistöään. Nolona tätä sitten jotkut selittelivät, mutta tämä osoittaa sen mitä varten etujärjestöt toimivat; vain omaa etuansa varten.

    Raimo

    Duunarina mulle työnantajani maksaa oman auton kuluja verottajan ohjeen mukaan verottomana 45 c/km. (verovuosi 2012)
    Metsänomistaja saa vähentää vain 25 c/km.
    Yhteisomistus yhtymän osakkaana -sitten taas saan laskuttaa yhtymää 45 c/km verottomasti.
    Miten saman ajoneuvon kulut voi verottajan mielestä näin vaihdella, riippuen kenen laskuun kulloinkin ajan?

    metsänvartija

    Verottaja on kiinnostunut vain verotuloista, näkäjään.

    Ikuinen maavaiva koko verottaja.

    putte

    Raimo:
    <>

    Juuri näin, mutta vain muilta kuin kodin ja metsätilan välisiltä matkoilta. Perustuu KHO:n päätökseen (02.06.1999/1362 KHO:1999:29).

    Metsänvartija:
    <>

    Ehkä enemmän veronsaaja. Verottaja toimii vain välittäjänä.

    abietis

    Olen analysoinut bensafarmarini käyttökuluja.

    Ajan autolla jonka hankintahinta jaettuna 5 v ajalle on 150€/vuosi.

    Käyttökulut ovat 18 snt /km (1,994€/peninkulma) tällöin vuodessa ajetaan 1870 peninkulmaa.

    Huollot ja korjaukset teen itse. (josta saa parhaan tuntipalkan).

    Jos ajaisin merkkihuollettavalla uudehkolla 35 k€ autolla saman matkan mikä olisi peninkulman hinta?

    MaalaisSeppo

    Ostin vuoden 2009 alussa uuden diesel Skodan hintaan 22700 €. Olen pitänyt tarkkaa kirjanpitoa. Tulopulella metsäomistajan saaman kilometrikulujen mukainen tulo (24 -25 c/km) ja menopuolella kaikki kulut sekä pääoman korko (2 % sain tosi halvan lainan). Autolla on nyt ajettu lähes 150000 km (rauhallista ajoa, ei mitään vikoja ole ollut). Sen jäännösarvo on nyt ko. laskelmassa n. 7200 € (vaihdossa saisi selvästi enemmän). Eli jo 25 c/km korvauksella saa käypäsen sokolootan kuoletettua. Tietysti huippumersuun vaaditaan vähintään 45 c/km.

    Metsuri motokuski

    Nyt kyllä Miisu kirjoitti asiaa. Tuntuu välillä siltä että päättäjiltä unohtuu täysin se että meillä maaseudulla asuvilla on auto välttämätön kulkuväline siinä kuin kaupunkilaisilla linja-auto. Tuntuu vain että ainoat veroja lisäävät toimet valtolla ovat pollttoaine tai kilometrikorvausten vähentäminen. Tupakan ja viinan lisäksi ( se onkin ihan ok).

    Toisaalta on se myös niinkin että tuo 25 sentin korvauksen myöntäminen metsänomistajille verotuksessa kilometrikorvausten osalta on melkoinen kädenpuristus. Eipä taida olla montakaan alaa joka tälaisen huojenuksen saa omaa omaisuuttaan hoitamaan mentäessä. Ei taida monikaan kesämökkiläinen saada matkoistaan verotuksessa huojennusta.

    Gla Gla

    Tietenkään vapaa-ajan vietosta ei saa verovähennystä, mutta muista pääomaverotuksen alaisista saa. Esim. asunnon vuokraamisesta aiheutuneet kulut, kuten matkat asunnolle ja sieltä kotiin, ovat vähennyskelpoisia. Taksana on sama 25 c/km kuin metsähommissakin.

    Tekniikan Maailma tekee autoille käyttötestejä. Niissä ajetaan 60 tkm ja kulut lasketaan kolmen vuoden käyttöajan mukaan. Keskiluokan autoissa kulut ovat 20 c/km molemmin puolin, joten tuolta pohjalta verovähennys kattaa käyttökulut. Jos vakuutukset ja verot jättää huomiotta (ovat kiinteitä kuluja), ero hiukan kasvaa. Riippuu tietysti esim. bonusten määrästä. Muut kulut ovat käytöstä riippuvaisia (polttoaine, huollot/korjaukset, rengaskulut). Pääomakuluja ei ole noissa laskelmissa huomioitu, jotka uudessa autossa voi tietysti hintaluokasta riippuen olla huikeat, mutta vanhassa alkaa vastaavasti korjauskulut nousta. Omassani (kohta 10 vuotias keskiluokan bensafarkku) alkaa korjattavaa olla. Joka huollossa tulee herkästi parin satasen lisälasku jarulevyjen, laakerin tms. osien vaihdosta. Kohta menee vaihtoon pakoputki.

    Kilometrikorvauksen kohtuullisuudesta on sikäli aiheellista keskustella, että paljon ajavalle kustannus on erilainen kuin vähän ajavalle. Jotain laskelmia pitäisi esittää karkean leikkauslistan sijaan. Perusteetkin ontuvat, kun valtio säästöjä kaipaa. Kiinteistövälittäjälle ei jatkossa makseta korkeampaa korvausta verollisena, joten säästöt tulee enintään työnantajalle, jos sillekään.

    Kirjoitusvirheitä korjattu, siksi

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Vaikka asiaa miten saivarrellaan, niin nykyinen käytäntö kilometrikorvausten verottomuudessa ja tuo 25 senttiä tyämatkakilometreiltä on aika perusteltu juttu.

    Korkeampi korvaustaso ottaa huomioon, että auto on monesti työn takia pakko olla ja monesti se yksi auto perhettä kohti ei riitä, juuri työn takia.
    Tämä alempi taso ottaa huomioon käyttökustannukset. Se virhe siinä on että kyllä se auto on monesti työmatkojenkin takia pakko hankkia.
    Ei siis verottomuusrajoihin leikkauksia, vaan normaaleja kustannusten nousun mukaisia korotuksia.

    Kas kun ei tässä yhteydessä ouhuttu ns autoedusta mitään. Ehkä siksi, että sen nauttijat ovat enemmän kaupunkilaisia, erityisesti Hesalaisia. Kilometrikorvausten saajat taas ovat enemmän maaseudun asukkaita.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 32)