Keskustelut Puukauppa Kilometrikorvauksen määrä

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 32)
  • Kilometrikorvauksen määrä

    Meton Nystrand puhuu asiaa.

    Minäkin kuulun siihen ryhmään, jonka on lähdettävä tuuleen ja tuiskuun, kun asiakas tilaa. Pohjois-Suomalaiset ministerit Kyllönen ja Urpilainen ovat laatineet laskelmat siitä, että kilometrikorvauksia voidaan alentaa noin puoleen, kun 15 000 kilometriä tulee täyteen. Laskelmissa ei kuitenkaan ole otettu huomioon sitä, että reissussa voi tulla ikäviä yllätyksiä.

    Hyvin huollettu ja uudehko autonmoottori saattaa rämähtää palasiksi, jos pieni osa pettää. Jos remontti maksaa vaikkapa 6 000 euroa, sitä ei 25 sentin kilometrikorvauksella makseta. Entäs kun polttoaineen siirtopumppua joutuu odottamaan viikon. Vuokra-auton hakeminen kaupungista tulee aika kalliiksi. Entäs rikkoutuneet renkaan ym. pikkuvahingot, joita vakuutus ei korvaa. Johtopäätös on, että työnantaja hyvötyy ja hyöty otetaan reissumiehen selkänahasta.

    Arvon ministerit kuvittelevat, että täällä ajellaan huvikseen ja nostetaan verottomia korvauksia. Reissumiehellä autolla ajaminen on totista hommaa, joka tehdää palkattomalla ajalla aamuaikuisella ja illalla.

    Reissumies kannattaa ajattaa kotiin kauempaa, että ei tarvitse kustantaa hotellia. Tässä kärsii myös matkailu- ja ravintola-ala.

    Vain yksi puoluejohtaja on ollut myötämielinen nykykäytännön jatkamiselle. Juha Sipilän mielestä korvauksiin ei saa kajota, jotta Suomi pysyy käynnissä.

    Metsäuutiset:
    ”Meton Nystrand: Kilometrikorvaukset ennalleen
    Julkaistu 13.8.2013

    – Emme voi mitenkään hyväksyä sitä, että metsä- ja luonnonvara-aloilla työtään tekeviä rangaistaan siitä, että he joutuvat ajamaan paljon työajoja omilla autoillaan huonoilla teillä”

  • putte

    Taneli:
    <<Vaikka asiaa miten saivarrellaan, niin nykyinen käytäntö kilometrikorvausten verottomuudessa ja tuo 25 senttiä tyämatkakilometreiltä on aika perusteltu juttu.<<

    Aavistuksen olisin toista mieltä näiden kontrastista, joka on varsin räikeä. Matkustusasetuksella määrätty verottomuuden yläraja 45c/km löytyy matkakorvauksena lähes jokaisesta TESsistä mitä olen tutkinut. Näin siitä huolimatta, vaikka sen on tarkoitus olla suurin verovapaa yläraja, jota olisi ajatus käyttää vain poikkeusolosuhteissa. Todellisuudessa moottoritietä porhaltava myyntitykki kuittaa 45 senttiä verottomana taskuunsa 30 sekunnin välein. Sopimuksia tehtäessä työnantajat ovat säännönmukaisesti joutuneet taipumaan työntekijöiden vaatimukseen km-korvausten määrässä.

    Jos asiaa verrataan kodin ja työpaikan välisistä matkoista saatuun verovähennykseen, "korvaus" ei ole 25c/km vaan marginaaliveroprosentin verran tuosta; keskimäärin n. 11 c/km. Tuon verran "saa" työssä käyvä palkansaaja, jolla lisäksi omavastuuosuus. Puuntuottaja "saa" vain 8c/km.

    Minun mielestäni ero on liian suuri, ja sitä on yritetty kohtuullistaa pienentämällä verovapaata ylärajaa. Ajatus on erittäin järkevä ja linjassa muun veronkierron kitkennän kanssa. Sopimuksiin valtio ei voi vaikuttaa, mutta verovapauden rajoihin voi.

    6 m3 6 m3

    Putte: TES: n verottomat kilometrikorvaukset on verottajan ohjeistamat. EI suinkaan tyoehtosopimuksissa neuvoteltuja. Ja tuo korvauksen alentaminen kirpaisee niita, joilta tyonantaja edellyttaa oman auton kayttoa toissa.

    abietis

    Ovat 35 snt/ kilometri sisältäen kuoletuksen / 15300€ / 4v

    Auto on diesel

    1) kauppahinta 22000 €
    2) ajomäära 37500 km /a
    3) jäännöshinta 7200 €
    4) Huollot määrävalein
    5) Renkaat
    6) Verot ja käyttömaksut
    7) Vakuutukset
    8) Katsastukset
    9) Apu ja käyttöaineet
    10) Lisävarusteet
    11) pesut yms

    Säilytystilat, lainanhaninta, vakuus, lämmitys yms ei huomioitu

    Gla Gla

    45 senttiä ei tuon laskelman mukaan vaikuttaisi olevan kovin pahasti metsässä, kun keskimääräinen ajomäärä on puolet esimerkkilaskelmasta ja laskelmaan otetaan mukaan korot ja epäsuorat kustannukset. Laskelman Skoda edustaa kai kustannusasoltaan aika hyvin keskivertoautoa.

    Portimo

    Tuntuu hyvältä, kun hallitus ei leikkaakaan kilometrikorvausta. Varmaan pitää kiittää Jykeä ja oppositiosta Juhaa.

    Minusta on oikeudenmukaista, että siinä on vähän särkymävaraa yllättävien remonttien varalle. Muutenkin tämä reissumiehen elämä on sellaista, että usein lähdet jo puoli kuudelta ajamaan ja työaika alkaa vasta kahdeksalta. Paljon mukavampaa lähteä, kun tiedät, että auto ehkä tienaa itsensä.

    Kiitos.

    Gla Gla

    Keskustelu jatkuu, kun tämä paperi tulee käsittelyyn:

    http://www.hs.fi/kotimaa/
    Autoilijoille+suunnitellaan+
    tiemaksua++kilometri+
    maksaisi+kuusi+sentti%
    C3%A4+/a1378011002952

    Oma mielipteeni tuollaisista amerikkalaisten satelliittijärjestelmistä verottajan työkaluina on, ettei niihin pidä sekaantua. Rakennetaan kallis ja vikaherkkä järjestelmä, joka ei ole oikeudenmukainen. Nykyinen kohtelee tasapuolisesti kaikkia, on halpa ja jota voidaan tarpeen vaatiessa kiristää tai löysätä varsin helposti.

    ostaamyy

    Autojen seuranta toteutettaisiin todennäköisimmin satelliittipohjaisella järjestelmällä. Ensimmäiset tiemaksuja koskevat pilottihankkeet on tarkoitus käynnistää jo ensi vuoden alussa. Seurantajärjestelmää testataan aluksi 20 000 ajoneuvon kokoisella otannalla.

    Tuossa ei SAAT… enää järki paljoa päässä pakota.

    Vero peritään jo polttoaineen hinnassa ääliöt !!!
    Polttoainevero kohdentuu varmasti oikein mitään lisäteknologioita ei tarvita.

    Riittää kun Suomessa tunnustetaan se tosiasia että maamme on pitkien etäisyyksien maa. Keksityillä veroluonteisilla maksuilla EI saa nostaa kotimaan kustannustasoa.

    MaalaisSeppo

    Tarkistin sokolootani kulut 1.9.2013 mennessä. Ostettu 2.1.2009 hintaan 22700 (sisälsi 2 renkaat, lohko+sis tila lämm + kasko vuodeksi).

    Kilometrit 147836
    Polttoainetta ostettu 7227 l euroina 9150
    Huollot, pesut, nesteet yms. 2698 €
    Renkaat, vakuutukset, käyttömaksut, autopaikka 6400 €
    Sitoutuneen pääoman korko 829 € (2 % korkokanta, edullinen laina)

    Yhteensä 19077 € eli em. kulut 12.9 c/km. Huomasin, että tulopuolella olinkin käyttänyt metsänomistajan aiempaa verovähennysarvoa 24c/km. Tälläkin ”tulolla” auton jäännösarvo on enää 7000 €. Eli em. mainittu kilometrikulut 35 c/km on pahasti yläkantissa.

    Minusta kylläkin veroton kilometrikorvaus pitäisi määrittää selvästi nykyistä alemmaksi vastaamaan keskimääräisen auton kuluja. Jos on tarpeen ajaa paremmalla autolla, niin menköön ylimenevä osuus työnantajan piikkiin.

    Portimo

    Mietippä MaalaisSeppo,
    reissumiehet ei ajelu huvikseen

    Jos moottori paukahtaa, se on 6 000 euroa. Renkaan paukahdus on halvempi. Liikennesakkojakin tulee, vaikka yrittää varoa.

    Reissumies istuu aamulla ratissa monesti pari-kolme tuntia ilman palkkaa ja saman paluumatkalla. Mentävä on kun asiakas käskee. Paljon mukavampi lähteä, jos pikkaisen jää autolle.

    Kyllä se on oikein ja kohtuullista, että korvaukset pysyvät entisellään.

    Raimo

    Portimon kanssa ihan samaa mieltä. Kun palaveri alkaa aamulla jossain 200 km päässä, pitää kotoa lähteä viimeistään 2,5 tuntia aiemmin. Takaisin ajo vie saman verran. Työnantajat ei maksa senttiäkään palkkaa tuosta päivän ylimääräisestä 5 työtunnista, joka talvipimeällä ei aina turvallistakaan työpäivää.Vain tuo km-korvaus. Onhan se jopa tasa-arvoakin, samat sentit herralle kuin narrillekin 🙂

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 32)