Keskustelut Tekniikka Kokemuksia Stihl 241:stä

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 24)
  • Kokemuksia Stihl 241:stä

    Kertokaas käyttökokemuksia Stihlin 241 mallista

  • Itäsuomen Antti

    Kalliita kilowattia siinä sahassa ja toisaalta täälläpäin Stihlin myyntimies ei ole saavuttanut minun luottamusta.

    Muutoin varmaan paras saha sarjassaan. Minäkin haaveilin sen hankkimista kun tuli sahan vaihto eteen mutta siinä oli nuo kaks ominaisuutta jonka takia jäi kauppaan.

    MIKANDER

    Kyllä Tilhillä ensiharenuksessa pärjää.
    Kokeilin viime kesänä kyseistä sahaa.
    Tukkipuulle moposaha.Vertaus Huska.
    550 XP-560 XP.,versiot.Toki joku toteaa.
    että Huskat on eripelejä Jopa 242 XP.HUSKA
    keipitää Tilhin vaikka 242XP. on 80.luvunammattisaha.

    Mäntymies

    Olen sahaillut noin 30 tankillista ko. laitteella. Mitään ongelmia ei ole ollut jos ei lasketa muutamaa kertaa terän kontaktia kiveen. Mutta sitä tuskin voi sahan syyksi laittaa? Toimii ja kukkuu hienosti. Kesällä varsinkin on mahtava peli kun vaikka käy tyhjäkäyntiä pidemmänkin aikaa niin heti lähtee pyörimään hyvin. Nyt pakkasten tullen tyhjäkäynnillä menee hieman rikkaalle ja joutuu päräyttämään kampikammion tyhjäksi pidemmän tyhjäkäynnin jälkeen. Suosittelen kovasti.

    Nimetön

    Minä olen 241:n omistaja ollut nyt toista vuotta ja kokemukset on ollut pääasiassa myönteisiä. Useamman 200:n ja hetken aikaa 201:n omistaja olin ennen tätä tietokeneruokinnalla varustettua mallia.
    Saha käynnistyy tosi varmasti, tyyli on vaan erilainen mitä perinteisissä malleissa.
    Varsinkin lämpymänä käynnistys on varma oli monitoimivipu missä asennossa tahansa, kuhan ei sammutus asennossa.
    Tyhjäkäynti on idiootti varma, kertaakaan ei ole tyhjäkäynti temppuillu, ei sammuile eikä huoju, eikä ketju jää pyöriin.
    Kierroksia ottaa tosi räväkästi, naukuu makiasti.
    Voimaa huomattavasti enempi kuin 200:a ja purukotelo paremman mallinen kuin 200:n, ei tupehu omaan puruunsa kuin 200 isompaa puuta kaataessa.
    Tärinänvaimennus parempi kuin 200:n, sama taitaa olla 201:sä.
    Kertaakaan ei ole huollossa tarvinnut käytää eikä mitään rikkoontumisia ole sattunut.

    Huonojapuolia ikävä tyhjäkäynti, pienillä kierroksilla rumasti käyvä pätkyttää ja hetken aikaa kun tyhjäkäyntiä käy niin siitä kiihtyy ikävästi murahtaen. Pian siihen kyllä tottuu.
    Toinen vaiva on se että saha vaan joskus tupehtuu liikaan bensaan, ei monta kertaa talvessa kyllä sitä tee.
    Oisko 2-3 kertaa sen tehdyt tänä talvena ja aina on sillä konstilla lähtenyt käyntiin että monitoimi vipu tyhjäkäyntiasentoon ja oikealla kädellä puristetaan kaasupohjaan ja vasemmalla nykitään aika pitkään ja viimmen alkaa sytkähtelehen elonmerkkejä.

    Selvästi parempi saha mitä 200 ja 201.

    Nimetön

    Mistä lie kertoo että kommetteja 241:tä ei juuri ole tullut? Varmaan vikoja ei kyseisessä sahas ole sitte ollut?
    Viis tankillista tänään sahasin 14asteen pakkasessa ja hyvin pelas niin kuin enenkin. Pakkasiin olen sen verran varautunut että puolet ilmanottoaukosta olen ilmastointiteipillä sulkenut.

    Verraton peli tuntuu M-tronig olevan moottorisahassakin. ei polttoainepumppua, ei ryyppyä, ei puolikaasua, ei muutakuin käynnistät ja alat sahata:)

    Miten M-tronig on pelannut raivaussahoissa, oisko hyvä hankinta?
    Minä en ainakaan ole ainuttakaan moitetta kuullut M-tronigeista raivaussaoissa.

    Nimetön

    Meneepä tämä nyt yksin puheluksi.

    Käyttöohjekirjassa näytti olevan lisävarusteena ilmanottoaukon suojalevy, no ilmastointiteippi yhtä hyvä.
    Tänä talvena kovimmilla pakkasilla millä minä nyt olin metsässä niin alkoi tuntuun että oireita on kaasuttajan kurkun jäätämisestä ja vaikka saha lämpeni niin jäi sellanen tunne jotta saha käy hivenen rikkaalla. Kalimproinin kun teki niin taas tuntu että laulaa aivan normaalisti. Pakkasilla kummiskin muutaman tankin jälkeen sama tunne jotta hivenen rikkaalla käy.
    Sen jälkeen kun ilmanottoaukoa teippasin pienemmäksi niin on kyllä säädöt pysynyt kohdillaan.
    Mitenkähän tuo M-tronigin reakoihtee jos jäätää kaasarin kurkkua ja kuinka nopeita muutoksia tekee? Ois vaan mukava tietää M-tronigin sielunelämästä enempi..

    tamperelainen tamperelainen

    Kerroppa Lasse,sujuuko 241:llä kuusenkarsinta,pitääkö ketjunopeuden riittävänä vai onko hyytymisen merkkejä?Ne konekopan kiinnitykset vähän erikoiset,ei taida olla saksalaisinsinöörin parhaita väläyksiä?
    Kevyt kiskoa käyntiin,siinähän on puolipuristin?

    Nimetön

    Kuusen karsimisesta, mulla on jo tällä ikää niin lyhkäsiä pyyhkäsyt että hyvin riittää. Mihin nyt 2,2kw riittää. Selvästi liposemmasti pöyrii mitä 200:sa. Selvästi kylläkin olen nyt huomannut mitä lisä teho vaikuttaa, vähän on kyllä kuumottanut jos vielä kokeilis 550xp.
    Vasenta olkapäätä sairastin siihen aikaan kun Stihl 200 tuli markkinoille, olkapää parani aikanaan niin nyt jälkeen päin on vähän harmittanut kun tuli niin pitkään 200:la sahattua.

    Kopan lukittus ihan kätevä, tulpanavaimen ruuvimeisselillä aukia näppärästii mutta ei pienemmällä meisselillä.

    Saha käynnistyy kyllä vähällä nykkimisellä ja sen takia oonkin opetellu sahan sammuttaan mahdollisimman usein, housunlahkeeseen pyhkäsemällä.
    Puolipuristin vähän keventää käynnistystä ja pulipuristimen tinni niin peukalon alla jotta tulee kyllä aina käytettyä.
    Monesti huomannut sahatessakin että peukalo painaa tahattomasti pulipuristinta.

    jees h-valta

    Jopa kakssatasessa karsintaan löytyy puhtia mutta kaikki pitää olla kunnossa ja koneen pitää laulaa täysillä silloin kun tehot pitää irrottaa. Ei se siihen hajoa ja jos sen tekee se oli sitten jo kypsä siihen. Eli 2% seos ja säädöt kohdallaan. Itse käytän 2″ vakiota pidempää laippaa yltävyyden vuoksi. Tosin ylsi hiukan turvahousun lahkeen sivuunkin herkemmin mutta siksi turvahousut on tehty. Eikä tartte iankaiken samoja rytkyjä vetää.

    Nimetön

    Joo karsimisessa vähän sama juttu kuin rossipyörän ajossa.
    Meilläpäin yks kaveri pärjäs valtakunnan tasolla motorkrossisa. Kaverit tietystikkin oli heti viemässä omia pyöriään kaverille joka hyvin pärjäs.
    Munki pyörä pitää virittää yhtä ärhäkkääksi kuin sunki pyörä.
    Kaveri oli vaan tuumannut, ”ei niitä tarvi virittää, teillä on vaan se vika että te välisä löysäättä sitä kaasua”

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 24)