Keskustelut Tekniikka Kone kuivaksi

Tämä aihe sisältää 16 vastausta, 8 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Jätkä 2 kuukautta, 1 viikko sitten.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 16)
  • Kone kuivaksi

    Merkitty: 

    Pitkään käyttämätön saha on oikukas käynnistää. Miten saa kastuneen koneen parhaiten kuivaksi useiden käynnistysyritysten jälkeen?

  • Tilley

    Stihlin ohjekirjassa ohjeistetaan, että kastuneen tulpan tapauksessa

    1) tulppa irti ja kuivataan sen pää

    2) tulppa irrotettuna ja käynnistysvipu 0:ssa vedetään muutaman kerran käynnistinnarusta, että sylinteri tuulettuu

    3) tulppa kiinni ja käynnistetään normaalissa käyntiasennossa

    Mutta muuten pitkään käyttämätön ei pitäisi olla sen kummempi käynnistää, ellei polttoaine ole vanhentunut. Pienmoottoribensaa kannattaa käyttää, ellei aina, niin ainakin viimeisellä tankillisella ennen käyttämättömyysjaksoa.

    Jätkä

    Jos bensiini on kunnossa, niin koneen (tulpan ) ei pitäisi kastua, ellei ole nyhdetty hengettömästi = hitain vedoin useita kertoja. Jos vetäisy on liian hidas, saa kone kyllä polttoaine/ilmaseosta aivan normaalisti, mutta pyörähdys ei ole riittävän nopea kunnon kipinän saamiseksi oikeaan aikaan sylinterissä.

    Huskussa jos niin tapahtuu, niin painetaan ryyppyvipu pois vireestä, mielellään kaasupohjaan ja reippaita repäisyja käynnistimestä – kone käy. Niin se on aina tapahtunut ja niin se tapahtuu nykyäänkin. (Jotkut pitävät oikealla kädellä takakahvasta sahaa, puristavat kaasun pohjaan ja vasemmalla kädellä repivät sahan käyntiin. Tämä käynnistystapa on ehdottomasti EI suositeltava ja se vaatii jonkin verran voimaa ja tekniikkaa. Se on eräs variaatio ns. heittokäynnistyksestä.)

    Rane2

    Tässä yksi variaatio heittokäynnistyksestä.Tarkoitettu kaljapöhnässä nuokkuville eläkeläisopettajille.

    Jätkä

    Rane itse 🙂 🙂 🙂

    Pavekka

    Jos lievästi kastunut niin tulppa irti ja väärinpäin kylmävetoja ja tulpan kuivaus. Jos oikein kunnolla on kastunut niin ei tahdo saada kuin pajalla paineilmalla ja kylmävedoilla vuoronperään moneen kertaan.  Myös kuvattua vasemman käden käynnistämistä joutunut harrastamaan. Yleensä ollut sahassa vikaa.

    Pavekka

    Odottelukin auttaa. Seuraavana päivänä voi olla kuiva ja lähteä käyntiin ilman ihmeempiä.

    Jätkä

    Jos Rane tai joku muu ääliö on sahaa nyhtänyt aikaisemmin, niin toki tulppa irti ja kuivaksi. Joskus hyvä keino on lämmittää tulppaa vaikka sähkölevyn päällä. Jos on paineilmaa, niin puhalletaan tulppa mahdollisimman kuivaksi ja sitten kokeillaan antaako kipinää.

    Moottori tuulettuu pelkällä narusta vetelemällä, mutta kannattaa ottaa ryyppy pois päältä. Jos tulppa on johdossa kiinni ja sylinterin päällä, sekä virta päällä, on mahdollista, että saha syttyy palamaan. Kun sylinteri on tuuletettu, niin tulppa paikoilleen ja käynnistysyritys, -ilman ryyppyä pari repäisyä, sitten ryypyn kanssa , niin jos saha on kunnossa, niin käyhän se, ellei ole Tilhi ja vauhtipyörän kiila murtunut.

    isänmaanparturi isänmaanparturi

    Minulla pyörähti käyvä saha puroon. Irroitin tulpan ja laitoin suuttimet kiinni ja aloin nykiä puolikaasulla kuivaksi saha nurin.

    Ja halkosavotta jatkui.

     

    Jätkä

    Minullakin on pari kertaa saha hörpännyt vettä, onneksi aina tyhjäkäynnillä. Se kannattaa kuivata heti sen verran, että saa käyntiin. Kun sen käyttää kuumaksi, niin ei tule pahempia hapettumia sisuskaluihin.

    Kerran putosi 50-heppainen käynnissä oleva perämoottori järveen. Iskin ankkurin perään ja sen narun avulla löysin koneen. Sain sen ylös, vein halliin ja avasin päälikopan jne. Sitten vaan tulpat irti ja tuuletusta. Meni siinä ehkä pari tuntia putoamisesta, kun kone kävi tasaisesti tynnyrissä. Kyllä sen jälkeen pultattiin kone kiinni ja lujasti.

    MaalaisSeppo

    N 8v vanhat bensat tankissa ei meinannut lähteä käyntiin. Avasin tulpan, eikä ollut juurikaan märkä. Kipinäkin ok. Tulppa kiinni ja sytkärikaasua suodattimeen. Lähti heti nikottelematta. Sitten uutta bensaa tankkiin ja hommiin.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 16)