Keskustelut Tekniikka korjuuvauriot

Esillä 10 vastausta, 171 - 180 (kaikkiaan 207)
  • korjuuvauriot

    Merkitty: 

    traficomin  rakisterin  mukaan  ajokoneiden  painot  ovat  nousseet useilla  tonneilla , vaikka   korjuukelit    huononee   vuosivuodelta   myös niiden  leveydet   ovat   kasvaneet   2,8 m   yli   3  metriin  tälläinen  kehitys  ei  ainakaan  palvele  metsänomistajaa  . mutta   metsäyhtiöitä   kylläkin tuottavuudessa  onkohan  kehityssuunta  väärä  kun  korjuuvauriot   ovat  lisääntyneet  kokoajan ?

  • mehtäukko

    Komatsu 911 ja JD 1270 ovat edelleen rivistöissä. Paino niillä on kyllä hilautunut ylöspäin.

    Jätkä

    Rannanperäläine. Kuitenkin noilla aipainoisilla rihveleillä ajettiin ja tehtiin saman verran samassa ajassa määrää kuin noilla ympäristöntuhoojilla.

    -Insinöörioppi on yksinkertaisimmillaan sitä, että jos jokin kohta koneessa ei kestä, niin rautaa pitää panna lisää. Jos kone alkaa kestää, jatketaan karikoita ja lisätään tehoa.

    Jätkä

    mehtäukko:”Komatsu 911 ja JD 1270 ovat edelleen rivistöissä. Paino niillä on kyllä hilautunut ylöspäin.”

    Kurussa käyttivät eri koneet autovaakassa. Kaikissa oli elopaino useita tonneja korkeampi kuin valmistaja oli ilmoittanut. Silloisen ritiläauton kantavuus jäi suunnilleen kaiklla koneilla liian alhaiseksi. Nykyään ei kymppipyöräisen auton kantavuus riitä oikeille urakkavehkeille.

    Rannanperäläinen

    Joo, punamusta Valmet 840 tai 860 olis vähän niinkuin etsinnässäkin omaan käyttöön. 840 omapaino 10 000 kg luokkaa, kantavuus toisen mokoman.  Portaalitelit nykyään paljo  raskaammat. Ammattikouluaikaan ajelin 911 hakkuukonetta, perässä tuli Valmet 840 Logliftin nosturilla, aukot ja harvennukset läpi.  Ko. yrittäjä vähän haikaili äskettäin jo punamustaa takaisin harvennusleimikoille. Yks kaveri ajo 860 järeää aukkoa, jyrkkäkin ylämäki meni kuulemma täydellä kuormalla heittämällä, kehu että ikkuna auki niin kuulee kun röpinä vaan käy putken päässä😊. Ei ne sillon ihan leluja olleet. 😉.

    mehtäukko

    Tarkemmin ajateltuna metsäkoneiden painon lakipiste on monelta kantilta saavutettu ja osin ohitettu.

    Isotkin puut saadaan nurin, mittaan ja laaniin nykyisilläkin tehoilla. Korjuun keli-olosuhteet ovat iso haaste. Kuljetuspainot tiestöllä. Teräksen lujuuslaatu, hydrostaattien vetoteho ja kaikkien näiden + sähkö-ohjaustekniikan edistys ovat maksimoineet tehoja. Alustat ovat 8-pyöräisiä ja telat kehittyneet kuopivista sekateloista kantaviksi ”matoiksi”.

    20 tonnia ja raudat voidaan pitää yleiskoneiden yhtenä max etappina. Siitä raskaamille täytyy olla vielä painavammat perusteet. Mitkä?

    metsänkasvattaja

    se  että  pyöriä  on tullut  lisää ei  tunnu silti  riittävän   siihen  että  maasto  on  pehmeää   ja   hyöty menee   siihen , kun   motteja  pitää   saada  enemmän  kuormaan. pitäisi   keskittyä  paremmin   maastoon  ja  ajourien  suunitteluun ja   sen mukaan  tehdä  työ  sopivilla  koneilla

    Rannanperäläinen

    Sillä kannalla ollaan että talossa talon tavalla ja metsässä metsän ehdoilla. Vehkeet ja tekijät niin että aina saavutetaan kulloisessakin tilanteessa paras mahdollinen laatu. Tässä yksi osasyy että meillä tehdään kaikki hakkuutyöt itse. Jos puuhun tulee kolhu, tms. niin syyllinen kahtoo peilistä ja saa välittömän palautteen. Raivuuhommia uskotaan välillä eräälle ulkopuoliselle rautaiselle ammattilaiselle.

    Eikös se ollu myös joskus 1970/80 luvun taitteessa kun Kokkumit, ym. Isot koneet kasvoivat ja sitten taas alettii  keventämään hieman.  Einari Vidgren esitteli alumiinirunkoisen Ponssen kun puhuttiin miten isot ja raskaat koneet murjoo metät raiteille.

    Ei sen puoleen, kyllä koneessa saa jonkin verran olla painoa, pienellä rimpulalla rimpuillessa jälki tuppaa myös huonota.

    Joskus oli juttua että kockumit kulkee syvällä, firma möi metsäkoneliiketoiminnan Rauma-Repolalle ja alkoi keskittyä sotalaivoihin ja sukellusveneisiin.  Niissä ei niin haittaa vaikka kulkeekin syvällä😉

    mehtäukko

    Kyllä pyörien lisäys 4 ja 6 rinkulaisesta (400-500mm) 8 ja 10 pyöräiseen (700-800mm) on ratkaissut isot ongelmat. Ja aivan kiistättömästi.

    No nythän on jo julkaisut alullaan kartoista, joissa ilmenee kantavuus. Ne kunhan ollevat kattavia ja pitävät kutinsa, ennakointi urien sijoittelussa ja kuormien koossa paranee. Terveisten ajo kun ei lyö leiville.

    Rannanperäläinen

    mehtäukko:  kyllä näin on, kokkumeissa oli sirkkelipyörät

    mehtäukko

    Joo. Vaikka Lokomo 909 ei kummoisia painanut, sekin sulalla maalla oli etevä uppoutuja sirkkelinterillään. Paksussa lumessa kyllä männä ötösti mielellään…

Esillä 10 vastausta, 171 - 180 (kaikkiaan 207)