Keskustelut Tekniikka Logosol sahausohjain 179€

Esillä 7 vastausta, 11 - 17 (kaikkiaan 17)
  • Logosol sahausohjain 179€

    Onko kenelläkään kyseisestä laitteesta käyttökokemuksia?

    Vaatimukset: mielellään vähintään 50 kuutioinen saha, terän kiinnitys kahdella pultilla.

    Keväällä on tarkoitus ruveta pystyttämään hirsimökkiä. Ajatuksena on käyttää lähistöllä olevaa puuta lattia vasoihin ja kattotuoleihin.
    Kovastihan se hukkaa puuta sahausjäljessä, mutta kasvaahan tuota uutta. Ja saisi rakentamiseen omat valikoidut puut.
    Kaikkea puutavaraa ei kannata lähteä erikseen hakemaan lautatarhalta ja kaikkia tarpeita ei välttämättä huomaa ennakoida.

    Ja niitä erikoismittoja ei välttämättä lautatarhalta löydä. Hirsirakentaminen kun on luovaa touhua, ongelmat on ratkaistava paikan päällä.

  • Virkkunen

    Minäkin halusin kokeilla lankuntekoa, koska tuulenkaatoja kertyi, mutta sen verran vähän, ettei myyntiin saakka. Katselin Logosolin laitteita ja päädyin Puuilon 99 € sahatelineeseen, IKHsta ostin alumiinitikapuut ohjuriksi. Saha minulla oli valmiina, Stihl 261 n. 50 cm laipalla-siihen ostin 10 ° kulmalla teräketjun. Kokonaisinvestointi n. 250 € ja tikkaille on muutakin käyttöä, kunhan ei väännä niitä mutkalle. Kyllä lankkua syntyy, ei tosin kovin nopeasti ja mittatarkkuus ei huippua, mutta kaikki riippuu sahaajasta. Näkemykseni mukaan kovin ohutta, ainakaan alle 50 mm tavaraa ei kannattane yrittää, mutta onnistuu sekin. Vannesaha on tietenkin paree, mutta kallis eläkeläispuuhastelijalle.

    metsänkasvattaja

    liian  hidasta  on  sahatavaran  teko  noilla  vehkeillä.valmista  ja  mittatarkkaa  tavaraa   saa   kohtuu  edullisesti  ostettuna   valmiina  ja   todennäköisesti  sahaketjua  saa   olla  teroittamassa   usein  se  kun  tylsyy  todella  nopeasti  sahauksessa

    Kalle Kehveli

    Tahtoopa olla, että rakennusprojekti omista puista kestää useita vuosia, mutta onhan siinä tekemisen ilo ja ajanvietettä. Valmiista tikuttomasta ostotavarasta se valmistuu nopsasti.

    Haukiniemi

    Kääntäen verrannolliset tuotantopanokset omissa rakennus- ja muissakin hommissa ovat raha ja aika. Jos haluaa nopeasti valmista, niin rahaa käyttämällä voi hankkia työvoimaa, puolivalmisteita, ptehokkaampia koneita ja vaikka mitä. Ja toisaalta, jos omaa aikaa (ja osaamista) on käytettävissä, rahaa voi vastaavasti säästää. Itse olin tyytyväinen aika/kustannus -suhteeseen omia puita sahaillessa. Tekemisen iloa ja ajanvietettä väheksymättä. Osaltaan toki ratkaisuun vaikutti se, että metsäpalstat on vieressä mutta puutavarakauppaa ei. Sahana on Stihlin MS391.

    Tilley

    Logosol + itsetehty puuohjuri + MS391 minullakin käytössä (jossain toisessa ketjussa olen asiasta puhunutkin). Parhaimmillaan se on ostotavaraan verrattuna silloin kun tarvitsee tavaraa, jota ei kaupasta saa. Halusin tehdä lehtikuusesta terassin, Logosolilla sai kaikki erikokoiset saheet tehtyä, 50×250, 50×100, 30×200-250 ainakin sellaisia kokoja joita ei rautakaupasta lehtikuusena saa. Ehkä joltain yksityiseltä sahurilta. Mutta helpompi tehdä itse kuin lähteä kyselemään pitkin kyliä kuka sahaisi lehtikuusta.

    Kalle Kehveli

    Lehtikuusi ei ole sirkkelisahureiden mieleen. Itse sahailin niitä vannesahalla ja pihkaa oli paljon. Terän pesuveteen vähän fairya niin sekin harmi poistui.

    Puuki

    Kenttäsirkkelillä jos sahaa lehtikuusta, niin pitää aina välillä sahata tavallista kuusta jotta ei pihkotu terä liiaksi.    Vannesaha olis tietysti paras pikkusahailuun. Varmaan laitoksen  jälkimarkkinointikin voisi onnistua , niin ei olisi liian kallis investointi yhdelle.  Nythän on kierrätys muotia.  Jossain saattaisi  olla vuokrattavanakin vannesahoja.

Esillä 7 vastausta, 11 - 17 (kaikkiaan 17)