Keskustelut Tekniikka Luotettava ketterä moottorisaha n. 4 kg, hintalappu alle 500€ ?

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 16)
  • Luotettava ketterä moottorisaha n. 4 kg, hintalappu alle 500€ ?

    Haussa siis jotain ketterää ja kevyttä, jotain Stihlin MS 201 kaltaista sekalaisiin töihin. Metsää ei ole tarkoitus lähteä kaatamaan, korkeintaan joku yksittäinen ”oikea” puu mökiltä ehkä kerran vuoteen ja ehkä jotain ryteikön siistimistä. Rakennushommissa esim. lankkujen katkomista ja lovien tekoa, ei kuitenkaan mitään rankkoja hirsihommia.

    Saisi lähteä helposti käyntiin, olla luotettava, kätevä ja riittävän laadukas. Huolto/korjaus/osia  pitää olla tarvittaessa saatavilla.

    Tehoa ei tarvitse olla yhtään enempää kuin sen yhden puun kaataminen ja pätkiminen vuodessa edellyttää. Uskoakseni joku 2 hv riittänee.

    Tuleeko sopivia kandidaatteja mieleen tällaiseen käyttöön?

    Ostaisin muuten Stihlin 201, mutta on turhan arvokas näihin käyttöihin.

    Echo cs-362wes saattaisi olla yksi tarkoitukseen sopiva. Onko siitä kellään kokemuksia?

  • Jätkä

    Tilhin 201 C-M Olisi tosiaan muuten täydellinen, mutta sen tarjoushinta 649 menee hieman yli rajan. Kuitenkin se saha palvelee asiallisesti käyteltynä niin pitkään, että monen monituiset Guttaperkkasahat on jo romukopassa, kun 201 vain tarvitsee uuden tulpan, teräketjun ja vetorattaan.

    Echon 362 on hyvin lähelle samaa laatua.

    Siinä olisi vaihtoehdot minun mielestäni, mutta palstan roplaajat ovat tietenkin eri mieltä, vaikka heillä ei ole ollut mahdollisuutta käytännön tutustumisvuosia parempiim moottorisahoihin siinä laajuudessa kuin minulla.

    Rane

    Pienehköihin rakennuksilla tapahtuviin katkomisiin ehdottaisin sähkösahaa mutta kun aloittaja kerran on päättänyt bensasahan hankinnasta niin ok.

    arto

    Echo CS-362WES     Tutulla tuo kehu paremmaksi kuin tilhi.

    Jätkä

    arto. Kuinka monen 201:n loppuunsahaamisen perusteella tuo kehu on?

    Yhden sahan kokemuksen perusteella ei ainakaan kannata kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä tehdä.

    Jos olisin ostamassa pikkuräppänää, ottaisin vakavasti harkintaan tuo Echon. Tarjoushinta 349 €.

    Nyt olen kuitenkin hävittämässä entisiäkin sahoja pikkuhiljaa – tarpeettomana.

    Rakennusmetsuri

    Kiitos tuosta Econ tarjousvinkistä. Löytyi.
    Tuo 300 euron ero stihliin on niin merkittävä, että taitaa lähteä tilaukseen tämä Echo saman tien. Ulko- ja kotimaisilla palstoilla, artikkeleissa ja videoilla tunnutaan enimmäkseen kehuttavan, todellista moitteen sanaa en ole löytänyt.

    Olen käsittänyt että merkki on ”ihan oikea saha”, toisin kuin joku Einhell, Stiga tai McCullock ja mitä muita näitä nyt jossain Bauhausin hyllyillä notkuukin.

     

    R.Ranta

    Onko Jätkä 201 yhtä hyvä kuin 200? 200 on kyllä ollut mainio saha, kaikkiin jotka vain ylettyy poikki saamaan. Jos ei nyt aivan työkseen kuution puita joudu kaatamaan.

    Puutalon korjausrakentamisessa Tilhin akkusaha oli iso apu moneen paikkaan, kun joutuu sisälläkin sahaamaan.

    R.Ranta

    Osta kunnon työkalu kerralla, eikä mitään rimpuloita.

    Rakennusmetsuri

    Rane, sähkösaha on pois laskuista, koska mökiltä on lähimpään töpseliin, johon minulla on käyttöoikeus, matkaa yli 100 km.

    Rakennusmetsuri

    ”Osta kunnon työkalu kerralla, eikä mitään rimpuloita.”

    Sitähän tässä yritettiin vähän tiedustella, ettei tule rimpulaa hankittua. Käyttö, johon saha tulee, on sellaista, että kalleinta kevytsahaa ei ole mitään järkeä ostaa. Minulla saattaa mennä helposti vuosi, ettei saha käynnisty kertaakaan ja toisena vuonna sille saattaa olla lähes kuukausittain käyttöä.

    Sahan pitää olla sellainen, että se toimii silloin kun sitä tarvitaan. Epäkuntoisen koneen ropamiseen ei ole haluja eikä kykyjäkään.
    Kalleinta en tarvitse ja rimpulaa en halua.

    Pavekka

    201:llä ei oikein ole muita kilpailijoita kuin vanhempi 200. Suurin ero niillä on tärinä. Kesällä tulee huskin 540 stiilin kanssa kilpailemaan. En usko että on kannattava hankinta ellei huski muuta tapojaan ja tuskin muuttaa.

    362:en laitto samalle viivalle stiilin kanssa ei oikein sovi kun on eri luokan sahoja. Ei niitä voi verrata muuten kuin käytetyn rahasumman osalta. Itse sijoittaisin puuttuvat 250e jos hiukankin haluaa jotain enemmän.

    Echo on ok saha mutta oikeampi verrokki olisi stihl 194. Näistäkin ottaisin stihlin. Echo on vähän nokkava.  Stihlissä on parempi ergonomia ja kattavammat jälkimarkkinat. Taitaa olla halvempikin.

    Jos huski on lähellä sydäntä tsekkaisin 435/440 mallit. 439 olisi vaakasylinterinen kevytsaha mutta siinä on rakenteellisia ongelmia. Mun mielestä se on paskaläjä kuten japsihuskit ja autotunet mutta tämä on vain yksi mielipide muiden joukossa ja saa olla vapaasti eri mieltä.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 16)