Keskustelut Metsänomistus Metsäautotien kunto

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 31)
  • Metsäautotien kunto

    Merkitty: 

    Missä on mielestänne raja, milloin voi vaatia autokuljetuksen  jälkien korjaamista tieltä. (Paikotellen painumaa ehkä 10-15 cm tai enemmänkin, en mitannut). Tie on aikoinaan puunostajan tekemä, jossa 3 kiinteistön omistajaa on itse pitänyt tietä omilta osin kunnossa. Eli ei ole jaettu tie. Puita on ajettu usean omistajan leimikoista pitkin talvea ongelmitta. Mutta nyt oli vieläkin pääsiäisen alusviikolla käyty viimeiset hakemassa. Jälkeä tuli. No ei vakavasti, mutta henkilöautolla ajaminen on siinä ja tässä. Joskus kuulin hienon termin metsätien kunnon määrittelystä; tien tulee olla sellaisessa kunnossa että voi Datsunilla ajaa kakkosella. Kun ei haluaisi turhista mussuttaa.

  • Tolopainen

    Aina voi vaatia sitä metsänomistajaa korjaamaan tien, jonka puiden ajon seurauksena tie on vaurioitunut. Miksi omistajat eivät laittaneet tielle painorajoitusta ja ajokieltoa.

    Metsäkupsa

    Kyllä meillä on yleensä firma,kenen laput pinojen päässä suostuneet jälkensä korjaamaan.Ensiksi kyllä lanausta ainoastaan tarjoavat,mutta kun on tiukkana rupeaa murskettakin tulemaan.Toissa vuotena oli semmoinen tapaus,että metsätien särkivät niin,ettei henkilöautolla päässyt.Hattukeräystien varainhankinta ja tien kunnossapito usein ongelmallista.Tolopaisella neuvot joka asiaan,mutta käytännön realiteetit usein toiset.Epäilen suuresti,suostuuko puiden myyjä tietä yksinään kunnostamaan,vaan vaatii yleensä muitakin mukaan vaikkapa vanhan korjausvelan nimissä,jos ylipäänsäkään on valmis mihinkään..

    kim1

    Ainahan sen metsäautotinkin joku omistaa….luulisi näkyä rasitteista yms.,kuka sitä saa käyttää…On minultakin pariin otteeseen kysytty ,että saako minun metsäautotietä käyttää puun ajoon…( huomattavasti lyhyempi kuljetusmatka ajokoneella…,lisäksi tarpeen vaatiessa minun laanipaikat käytössä….)..Olen antanut luvan,jos puunajon jälkeen tiet vähintäänkin yhtähyvässä kunnossa kuin ennen sitä…

    Tolopainen

    Jos MHY on hoitanut puukauppaa sorakuormia ei tule muuten kuin omistajan maksamina.

    Metsänmies

    Itsekin, ja joku muu kirjoitteli joskus luvattomasta kääntöpaikasta tilalla. Sai enimmäkseen vastauksia, että kyllä kääntöpaikkoja saa tehdä minne huvittaa, turha valitella. Nyt näyttää olevan puunostajan tekemä tie, jossa ei ole tiehoitokuntaa. Luulisi puunostajalla olevan oikeus tuohon tienkäyttöön silloin, kun on puuta ostanut. Olettaisi, että puukauppasopimukseen laitettaisiin, kuka vastaa kulloiseenkin kauppaan liittyvästä ,kuljetuksen aiheuttamasta tien rikkoontumisesta.

    A.Jalkanen

    Minulla Mhy hoiti puukauppaa ja raiteita tuli. Oma tie, itse lanautin, koska olisi ollut kohtuutonta vaatia toisilta osapuolilta enää palveluksia – kaupan puumäärä kun oli vain 130 mottia. Tilanteita on siis erilaisia.

    Jätkä

    Metsäkupsa:”-Epäilen suuresti,suostuuko puiden myyjä tietä yksinään kunnostamaan,vaan vaatii yleensä muitakin mukaan vaikkapa vanhan korjausvelan nimissä,jos ylipäänsäkään on valmis mihinkään..”

    Myös minä epäilen asiaa! Ei killinkiäkään puunmyyjältä.

    Jos tie on yksiköity ja osuudet maksettu, niin siinä on otettu huomioon myös metsäpinta-alat jne. Kun hoitikunta on pitänyt tiestä enemmän tai vähemmän huolta, niin kyllä sillä on mahdolliset käyttörajoitukset tarpeen mukaan hoidettu. Kun tie on tehty esim ympärivuotista käyttöä varten, niin kyllä sillä on tarkoitus olla niin kantava, että puutavaraa saa ajettua myös kesällä. Kelirikko on hieman eri juttu.

    Ei puunmyyjällä ole velvollisuutta kunnostaa tietä, jonka kunnossapidosta hän on maksanut ja maksaa joka vuosi.

    Jos painorajoitukset tulevat ja tie ajetaan yliraskailla autoilla raiteille, on ajosta vastaava korvausvelvollinen.

    Anneli . Lanaus on lähinnä silmänlumetta. Raiteita ei saa korjattua lanaamalla, koska tien runkoon on tullut jo painumat, jotka heikentävät runkoa.

    kim1

    Anneli….,jos olet metsäalan ammattilainen ,miksi hoidat puukauppojasi mhy::n kautta?

    Metsänmies

    On teitä ja teitä. Olettaako Jätkä , että kaikki sivutiet ovat yksikköteitä? Suomessa on varmasti tuhansia sivutienpätkiä, joista ei ole muuta sopimusta, kuin rasitukset ja rasitteet. Itsekin olen kahdella tilalla tuollaisen tien vaikutuspiirissä, ei mitään hoitokuntaa eikä yksikkömaksuja. Periaatteella, että se korjaa, joka rikkoo. On toiminut hyvin. Kerran painui tie oman savottani vuoksi. Lanautin omalla kustannuksella. Ei tuo satanen tuntunut pahalta 450 motin savotassa. Tie on ollut 8 vuotta ilman pinnan tasoittelua tuon lanauksen jälkeen. Toisella tiellä ajelivat naapurin puita liian myöhään keväällä. Ostaja toi maiden kuivettua pari kuormaa soraa ja tie on ollut taas kunnossa. Viime talvena tonkivat kääntöpaikkaa minun maille ilman lupaa (kirjoitin toisella sivulla asiasta). Tekivät turhan suuren ja työntivät istutettua taimikkoa vähän nurin. Kesällä tuovat kääntöpaikalle jonkun kuorman tasotetta ja asia on kunnossa.

    Rane2

    Hyvä että asia selvisi ilman sosialisointia.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 31)