Keskustelut Metsänhoito Metsäkeskus selvitti: Ensiharvennuksista lähes ….

Esillä 10 vastausta, 1,291 - 1,300 (kaikkiaan 1,930)
  • Metsäkeskus selvitti: Ensiharvennuksista lähes ….

Merkitty: 

Metsäkeskus selvitti: Ensiharvennuksista lähes 60 prosenttia metsälain vastaisia….Onkohan näin?  Epäilen kyllä, lakiahan muutettiin niin ettei mikään ole laitonta…..

• mehtäukko

”määrällisesti vajaaksi” …joka jo suoraan kertoo, mikä on mo:n ns. ammatillinen osaaminen!

Jovain Jovain

Väittäisin kuitenkin, että toinen puoli ongelmasta johtuu ahneudesta pinoon ja missä määrin sitten laista? Sallia poimintahakkuut ensiharvennuksilla, kun nuorien metsien kehityksen kannalta ovat vielä säästettäviä metsiä. Eli liiallista harsintaa tehdään myös.

A.Jalkanen A.Jalkanen

Jos mo itse vaatii harvaksi hakkaamista eikä neuvottelukaan tuota tulosta, niin kärsii sitten itse seuraukset. Uskoisin kuitenkin että näitä ei tuosta aineistosta montaa löydy.

Puuki

Myös kauppakirjaan merkatut puumäärät on arvioita ja lopullinen määrä selviää korjuun jälkeen. Niin se on aina ollut . Lakirajan tullessa kuviolla vastaan, se ratkaisee hakkuun max. määrän. (Ellei ole sovittu esim. korjuualueen laajentamisesta halutun min. korjatun puumäärän mukaan).

suorittava porras suorittava porras

Hyvä ,kun Puuki huomasi lakirajan. Suurin hätähän harvennuksissa oli juuri siitä ,että hyödynnetään suositusraamit täysimääräisesti ja mennään lakirajoille. Edellä esitin mielipiteen siitä ,mistä lakirajan lähentely johtuu. Sitä ei tarkoituksella ylitetä ,mutta käytetään kaikki lain antamat mahdollisuudet hyväksi ,jotta hakkuukertymä saadaan vastaamaan puukauppasopimuksessa olevaa määrää. Sillä ,mitä kauppakirjaan merkitään puumäärien suhteen , voi olla vaikutusta harvennusvoimakkuuteen.

Ola_Pallonivel

Metsäkeskus valvoo, viimeksi on sattunut omalle kohdalle vuonna 2008 ja arvosana oli hyvä. Jos MO haluaa lisävalvontaa, niin MHY sitä rahaa vastaan tarjoaa. Tai yksityiset toimijat, jotain tarjontaa kyllä on. Niinhän se on rakentamisessakin, valvoja hommataan itse.

Omalla kohdalla viimeisin kauppa tehtiin metsaan.fi tietojen pohjalta. Ei ostomiestä saa metsään paikalle, vaikka haluaisi.

mehtäukko

”…Ellei ole sovittu esim. korjuualueen laajentamisesta halutun…”

Siinä on metsänkäyttöilmoitus ensin välissä ja joko maksaa pikakäsittelyn tai odottaa. Kuvion ulkopuolelle ”laajennuksille” ei voi muutoin mennä.

”…kauppa tehtiin metsaan.fi tietojen pohjalta…” Se on täysin onnistuva ja mahdollinen menettely. Arvioihin on puukaupan suunnittelussa joka tapauksessa tarrauduttava.

Marjametsä

Kyllähän se fakta taitaa olla niin kuin edeltävä kirjoitti, jos haluaa oikeasti valvontaa, on se tehtävä itse tai ostettava muualta. Ja valvontaa olisi syytä tehdä juuri siinä vaiheessa kun leimikko on alullaan ja motomiehin tekotapa alkaa näkyä, siinä kohtaa voi esittää vielä omia toivomuksia. Jälkiviisastelulla nyt ei ole yksittäisen MO kannalta merkitystä, mahdollinen vahinko on sattunut eikä niitä kalikoita saa enää takaisin kantoon kasvamaan. Itse olen pyrkinyt toimimaan näin, ja toistaiseksi on vältytty jälkipuinneilta. Ulkopuolinen hakkuunvalvonta on sitä mitä on, sen varaan ei voi laskea.

Nostokoukku

Onko tosiaan niin, että jos kumikenkiä omistamaton ostomies tekee leimikosta kauppakirjan toimistotyönä nettitietojen perusteella, niin se oikeuttaa ostavan yhtiön koneurakoitsijan hakkaamaan kauppakirjaan merkityn kertymän välittämättä millaiseksi korjuukohde jää puuston osalta?

Nuakka

Minkähän verran näissä huonoissa kohteissa on ollut ei niin-aktiivisia metsänomistajia joille on vielä osunut yltiö optimistinen ostaja? Tarkoitan tilannetta ettei maastotarkastettua metsäsuunnitelmaa ole ollut, ja metsään.fi ehdotuksissa ja puumäärissä on oletettu että normaalit taimikonhoidot on tehty. Itse olen huomannut tarjouksissa valtavia eroja puukertymästä, yleensä oma sopimuskumppani on ollut lähimpänä todellisuutta. Ja metsänomistajien pitäisi tietää että harvennuksen voi pyytää lievempänä. Viimeisimmässä 2.harvennuksessa käytin tätä klausuulia kun piti pelastaa vähän pieleen menneestä enskasta epätasaisesti harvennetut kuviot. Myös kahden vakio ostajan välillä on melkein aina samanlaatuinen ero, toinen arvioi kertymän alakanttiin, toinen hieman yli.

Esillä 10 vastausta, 1,291 - 1,300 (kaikkiaan 1,930)