- Tämä aihe sisältää 7 vastausta, 8 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 2 vuotta, 11 kuukautta sitten toimesta.
-
Metsäkiinteistöjen kirjanpidosta
Olen vielä vähän vasta-alkaja ja meinasin kysäistä kokeneemmilta neuvoa. Tilanne on siis seuraavanlainen:
On metsää yksinomistuksessa sekä yhtymässä ja molempiin omistusmuotoihin kuuluu muutama eri metsätila. Millä tavalla järjestäisitte kirjanpidon ja tositteet kansioihin?
Itselläni on excel käytössä ja sitä kautta hoituu kirjanpito ym. Mutta sitten pitäisi vielä järjestää kaikki tositteet ja asiakirjat mappiin. Olisiko järkevintä tehdä järjestys vuosi-, asiakkuus- vai tilakohtaisesti? Pitäisi näissä huomioida kaikissa:
– metsätalouden asiakirjat (puukaupat, mh-työt, suunnitelmat, toteutukset yms.)
– joillakin tiloilla tapahtuva mökin vuokraustoiminta (sopimuksia, tositteita yms.)
– muut kiinteistökohtaiset asiat
– omistukseen/asiakkuuteen liittyvät asiat, veromuistiinpanot yms.
– metsäsuunnitelma ja siihen liittyvät merkinnät ja muistiinpanot
Millaisia järjestelmiä teillä on?
Kiitos vastauksista.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.