Keskustelut Tekniikka Miksi metsäkärryjen pyörät….

  • Tämä aihe sisältää 21 vastausta, 13 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 7 vuotta sitten AvatarJätkä toimesta.
Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 21)
  • Miksi metsäkärryjen pyörät….

    -Ovat useammalla jyväjemmarilla kallellaan niin, että renkaat ovat yläreunastaan kapeammalla kuin alareunastaan?

    Tollolla on varmaan tähän oivallinen vastaus – tosin väärä, mutta vääriäkin vastauksia lueskellaan.

  • petep

    Bemarin takarenkaat on samassa asennossa niin missä ne menee? 😀

    jees h-valta

    Rane2:n vasta antoi täysin oikean vastauksen.

    Salonpoika

    Ei niillä kärryillä tarvitse tiellä ajella, kyllä ne nivelet kuluvat metsässäkin jos ajetaan muutakin kuin terveisiä. Telin keinun laakerointi tahtoo olla niissä alimittainen ja antaa ajanmyötä periksi. Meillä nykyisellä on ajettu reilu parikymmentätuhatta mottia eikä jatkotolppia käytetä kuin polttorangan ajossa. Viimesyksynä alkoi näyttää ”kampperit muuttuneen kasteriksi”niin pahasti että telit remontoitiin. Laitettiin alkuperäisiä paksummat akselit ja puslat kunnollisella rasvausmahdollisuudella. Nyt uskon niiden kestävän sen minkä minä tarvitsen. Eniten näitä vehkeitä kait kuluttaa ruoste, niin vähällä käytöllähän ne monesti ovat.

    Jätkä

    Jos kyse olisi vain rasvan puutteesta, laite levahtaisi äkkiä. Kyllä kyse on hytkymisen aiheuttamasta telikoteloiden vääntymisestä, joissakin tapauksissa saattaa akseli olla vääntynyt.

    Maastossa voi tapahtua aika paha vääntyminen, kun ajetaan sellaisen kiven yli, joka jää pyörien väliin ja pakottaa pyöriä leveälle. Tämä nimenomaa telikoteloille ja silloin kun ajetaan ilman teloja.

    kuusessa ollaan

    Kun ilman rasvausta ajetaan, ensin kuluu puhki pronssihela, sen jälkeen rauta on rautaa vasten, kitka lisääntyy ja tapin pyörimisenestorauta hakkaantuu väljäksi, jonka jälkeen alkaa tappi pyörimään korvakkeessaan. Sen seurauksena on ohuempaa materiaalia oleva korvake, sekä tappi sen kohdalta kuluneet. Sinne kun tulee sentti välystä, on pyörät tosi kallellaan…näitä on tullut ihan riittävästi nähtyä.

    https://st.mascus.com/image/product/large/49a7a052/patu-545-metsakuormain-80hd-me,740fe82a.jpg

    Tossa juurikin tuollainen tapaus…

    harrastelija harrastelija

    Kannattaa perehtyä vähän auton pyörän ripustuksen geometriaan! Tuo ”jätkän” esim. on ns negatiivinen camber. Miksi pyörissä on caster, camber ja auraus?

    Jätkä

    Nuo kulmat ovat etupyörissä ja liittyvät aika läheisesti ohjaukseen.

    Metsuri motokuski
    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Harrastelija:

    ”Kannattaa perehtyä vähän auton pyörän ripustuksen geometriaan! Tuo ”jätkän” esim. on ns negatiivinen camber. Miksi pyörissä on caster, camber ja auraus?”

    No tulihan se sieltä lopulta totuuskin.

    Jo kovapyöräisissä hevoskärryissä piti olla sopivat kulmat pyörillä että oli helpompi vetää pollella. Vanhat maasepät jo tiesivät että hyvä kärryn alseli on hiukan väärä. Kokeilin kerran konnuuttani panna kärryssä akselin väärin korin alla olevaan loveen ja kärryistä tuli yllättävän raskaat vetää. Harrastelija ammattilaisena kertonee asiasta lisää.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

     

    Tolopainen

    Kärryn pyörissä ei tarvita mitään haritusta eikä huritusta. Ne pitää olla vaakasuorassa joka suuntaan. Ei kuorma-auton vetopyörissäkään mitään aurauskulmia ole kyllä me laitetaan ohjauspyöriin eli traktorin etupyöriin.

    Hevoskärryjen pyöriä tuskin pahemmin suuntailtiin, ja polle veti silloin kuin oli sillä tuulella, vaikka rattaat olisivat olleet taivastakohden. Hevosen vetokyky onkin todella hyvä maastossa ei nelipyörävedot pärjaa alkuunkaan.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 21)