Keskustelut Tekniikka Mitä kuuluu Teslalle?

Tämä aihe sisältää 21 vastausta, 9 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi arto 1 vuosi, 5 kuukautta sitten.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 21)
  • Mitä kuuluu Teslalle?

    Merkitty: 

    Yleisessä saunassa oli taas keskustelua sähköautoista! Tesla vähentää väkeä, koska tuotanto on jatkuvasti tappiollista. Sähköauto kolarissa oli puheenaiheena. Räjähtääkö akut kolarissa? Entä hybridien edut?

  • Tolopainen

    Teidän pitäisi ostaa Tesla eikä vain puhua siitä. Ehkä Nissan Leaf on kuitenkin ylivoimainen kilpailija. Se on Norjan eniten myyty auto ja hieman järkevämmin hinnoiteltu. Ei jenkkiautot yleensä pärjää kilpailussa edistyneille aasialaisille tai eurooppalaisille autoille. Tesla tulee menemään konkkaan. Elon Musk on suuruudenhullu idealisti.

    Rane2
    Puuki

    Useimmissa hybridiautoissa ei ole juuri muuta etua yhden polttoaineen moottoreihin kuin edullisempi ajoneuvovero. Riippuu käyttötavastakin, jos ajetaan pääasiassa vain lyhyitä matkoja, niin kulutus vähenee mutta muuten kulutuserot on olemattomia vastaaviin ”tavallisiin” autoihin.

    Useimmat hybridimallit on kalliimpia kuin bensa-tai dieselversiot mutta toisinpäinkin on eroja : ainakin MINI Contryman -hybridimallina on edullisempi ostohinnaltaan kuin dieselversio.

    Töpselistä ladattava plug-in-hybridi lienee se parempi vaihtoehto hybrideistä. Ajonaikainen lataus ei kovin kummoisia etuja tuo muuhun kuin paperilla näkyviin päästöarvoihin.

    Nythän näyttää tulevan entistäkin suurempia korotuksia paljon päästävien moottorien ajoneuvoveroihin. Itse asiassa ne autojen co2-päästöt vaikuttaa Suomen kokoisessa maassa itikanpissin verran kokonaispäästöihin, kun verrataan esim. lentoliikenteen aiheuttamiin tai suurkaupunkien liikkennepäästöihin, joissa paikallisesti niillä onkin suurempi merkitys kuin harvaan asutun maamme liikenteessä. Täällä ylisuuret haittamaksut vain torppaa olosuhteista johtuvaa pakollista yksityisautoilua tavalla, joka sitten haittaa mm. työelämääkin. Päättäjät ei ole ajantasalla, kun tuijotetaan vain EU-säädöksiin ja/tai muuten omaan agendaan vaan sopii pelkästään kaupunkikeskeinen ajattelu.

    Rane2
    petep

    Ja jos ottaa selvää siitä miksi Norjassa myydään sitä Nissania niin ei tarvi ihmetellä miksi autoa ostavat.

    harrastelija harrastelija

    Lisämiinusta löytyi saunan lauteilta, kun puhuttiin sähköauton turvallisuudesta. Jos sähköautolla sattuu kunnon kolari, niin kovalla energialla ladatut akut räjähtävät oikosulussa! Kertojen mukaan silloin ei ambulanssia tarvita. Tulleen sotkun siivous vaatii ammattilaiset ja ehkä jätteiden tunnistusporukan?

    Mielenkiinotinen tapaus sattui baapurissan 100 metrin päässä. Olin ulkona ja kuului ikäänkuin haulikon pamaus! Ensin luulin, että toinen naapuri ampui rusakoita, mutta sekin selvisi. Naapurin asuntovaunun oma akku oli räjähtänyt! Rouva oli ensin sisällä talossa säikähtänyt pamausta ja sitten tutkittuaan huomannut sen tulleen asuntovaunusta. Penkkien alla ollut akku oli räjähtänyt siten, että yläpuoli oli hajonnut. Ovesta oli tullut huurupilvi ja kalusto tuusan nuuskana!

    Sähköautojen akut ovat aivan toista luokkaa!

    jees h-valta

    Olen muuten tuota ihmetellyt miten sijoitetaan asuintilaan aika voimakas akku aivan parhaalle tuhopaikalle asuntoautoissa ja vaunuissa. Sitten vielä useimmilla ylläpitolaturi unohtuu lataamaan sitä jatkuvasti kun vaunuosa on verkkovirrassa. Hyviä unia vaan lasikuituarkkuun. Sähköautoissa ajossa vain luovutetaan virtaa joten räjähdys tuskin todennäköinen ja onhan se hiukan alustaankin suojattu paketti. Mutta voimaa kyllä on kolaritilanteissa joten siitä en tiedä kuinka sitten käy.

    Jätkä

    Asuntovaunussa akku on aika pieni, samaa luokkaa kuin Pösössä. Kaikissa henkilöautoissa akku on peltikuoren sisäpuolella. Asuntoautossa on asuintilan akku ( ainakin minun autossani) kuskin istuimen alla.

    Ylläpitolaturi latailee vain silloin, kun akku tarvitsee virtaa, ei kokoajan. Autopuolen koneinsinööri-opettajat kertoivat pitävänsä ylläpitolatureita Moottoripyörän, mönkijän, ja auton akkuihin kytkettyinä.

    Pari vuotta sitten pistin autokatoksessa olevan 125 amppeeritunnin akun lataukseen. Se oli ollut laturissa kiinni noin pari tuntia, kun kuulin jysäyksen. Ihmettelin sitä hieman, mutta kun menin irroittamaan laturia, havaitsin, että akusta oli kansi lentänyt. Ehkä laturi oli hieman liian isolla teholla? Ladattaessahan akku työntää vetyä ilmaan ja se saattaa syttyä. Siksi laturia kytkettäessä ei saisi olla vielä virrat päällä. Asuntoautossa ja veneessä olisi syytä pitää akun päällä muovista suojakuorta, joka estää suolahapon roiskumista aika hyvin.

    jees h-valta

    Miksi akun pitää olla aina aivan täyställissä kun tarve on korkeintaan olemattomassa lampun polttamisessa yleensä asuntovaunuissa. Mikä estää laturiin tulemasta vikaa ja ylilataamaan kun halppiksinahan ne yleensä haetaan jostain motonetista. Tuollainen vapaa-ajan akkuhan kestää todella pitkään pientä kulutusta. Itse ainakin lataan aina akkupaimenillekkin tarvittavat vapaa-ajanakut betoni ympäröivässä tilassa. Ja ne kertaladataan ja sen jälkeen ne vartoavat käyttöään täytenä muttei jatkuvassa kihinässä.

    Jätkä

    Kysymykseen vastaan: En tiedä. Mutta tuolla Ammattioppilaitoksella on sekä sähköinsinöörejä, että autoinsinöörejä ja niin he tekevät.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 21)