Keskustelut Tekniikka Mitä kuuluu Teslalle?

  • This topic has 21 vastausta, 9 kirjoittajaa, and was last updated juuri nyt by Avatararto.
Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 21)
  • Mitä kuuluu Teslalle?

    Merkitty: 

    Yleisessä saunassa oli taas keskustelua sähköautoista! Tesla vähentää väkeä, koska tuotanto on jatkuvasti tappiollista. Sähköauto kolarissa oli puheenaiheena. Räjähtääkö akut kolarissa? Entä hybridien edut?

  • Tolopainen

    Akun päällä oleva suojakuori ei estä suolahapon roiskumista. Sitä ei ole akussa pisaraakaan. Akuissa käytetään laimeaa rikkihappoa. Suolahappo syövyttää lyijyä. Nykyisin akut ovat suljettuja ja huoltovapaita vettä ei tarvitse lisätä.

    jees h-valta

    Todella, vähän liiankin suljettuja. Pieni olematon reikä josta hapon paineet purkautuvat JOs purkautuvat. jos se edes valmistuksessa on sattunut auki asti menemään. Olen vain havainnut että vaikka nykyakun kääntää ylösalaisin sieltä ei kyllä vuoda mitään.

    Tolopainen

    Jospa niissä on venttiili joka läpäisee vain kaasua mutta ei nestettä.

    Jätkä

    On totta, että akkuhapossa on rikkihappoa ja vettä. Mutta silti se roiskuu, joten muovinen suojus akun päällä on hyvinkin tarpeellinen joissakin tapauksissa.

    Kaikki akut eivät ole vieläkään täysin suljettuja. Hengittää niiden täytyy, joten akut, joissa on nestettä, voivat esim vuotaa, jos ne kaatuvat.

    harrastelija harrastelija

    Iso ja kallis valmistusongelma tulee näihin sähköautojen akkujen valmistuksessa. Litiumioni-akkuihin tarvittava alkuaine on erittäin harvinainen, joten massatuotantona alkuaine taitaa loppua?

    Litiumioni-akkuja käytetään mm sähköautojen ja matkapuhelimien akkuina. Periaatteessa molemmat akut ovat räjähdysherkkiä – puhelinakku tosin pienempi, mutta Litiumioni-akun sisäinen energia on aivan eri mittakaavassa verrattuna perinteisiin lyijy-akkuihin. Kysymys on siitä, että tapahtuuko sisäinen oikosulku, jolloin tapahtuu räjähdys! Joku kaveri väitti, että puhelimen akkuunkin tulee oikosulku, jos lyö naulan läpi – en kyllä kokeilisi ilman suojalaseja!

    Jätkä

    Jospa niissä on venttiili joka läpäisee vain kaasua mutta ei nestettä.

    – On myös hyytelöakkuja, jotka eivät vuoda, mutta kyllä niissäkin pitäisi olla jonkinlainen hengitysventtiili. veneakuissa ja vastaavissa on jopa pieni letkun liitosnippa, josta saa ilmastoinnin järjestettyä.

    harrastelija harrastelija

    Tuo naapurini osti uuden akun alan liikkeestä. Hän puhui geeliakusta, oli kyllä 380 €! Varmaankin sama, jota jätkä kutsui hyytelöakuksi?

    Tolopainen

    Miksi tuhlata rahaa johonkin geeliakkuun kun suljetut akut toimivat ihan hyvin ja ovat halpoja ja antavat hyvin käynnistysvirtaa. Akut kestävät nykyisin ainakin 10v.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Onkohan ihan tutkittua tietoa eri akkutyyppien räjähdysherkkyydestä? Muistuu mieleen että joskus kännykän ollessa vielä vauvaikäinen olisi ollut jotain räjädystapauksia. Nokia silloin kiirehti selittämään ettei heidän akkunsa, mutta älkää käyttäkö halpoja tarvike akkuja

    Sähköpyöristä muistan myös lukeneeni että että jossain eteläisessä Suomessa olisi väitetty kiinalaisvalmisteisen pyörän polttaneen taloyhtien pyöräsuojan. Asiasta oli kai ainakin neljä erilaista totuutta: taloloyhtiön, vakuutusyhtiön, pyörän omistajan ja maahantuojan.

    Tuo akun mahdollinen räjähtäminen, langettaa toki pahan varjon sähköauton tulevaisuuden ylle. Vai oliskohan kyse hiukan samanlaisesta uhasta kuin paljon puhuttu bensatankin räjähtäminen tavallisessa autossa. Käytännössähän niin tapahtuu yleensä vain amerikkalaisissa filmeissä. Ainut kolari, joka äkkiseltään tulee mieleen, jossa bensatankin sisällöllä olisi ollut merkitystä, on yksi moottoripyöran ja linja-auton yhteenajo. Siinä linjurin alle kaatuneen moottoripyörän bensa levi sinne linjurin alle ja aiheutti rajun tulipalon, jossa linjuri paloi iha tuusan nuuskaksi. Ainoa henkilövahinko oli kuitenkin moottoripyöräilijän kuolema.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Jätkä

    Akkusahoissa ja moissakin akkutyokaluissa on geeliakut, onpa myös reppuakkuja, joiden täytyy toimia kaikissa asennoissa, eikä saa vuotaa mitään ulkopuolelle.

    Normaalit lyijyakut on kuitenkin rakenteeltaan sellaisia, että sieltä tulee vetykaasua akun latauksen ja purkautumisen aikana. samoin niissä lämpötila nousee. Akku ”poksahtaa”, jos sen huohotusreiät ovat tukossa. Samoin vetykaasu voi syttyä, jolloin tapahtuu räjähdys. Kuorma-auton 24 Voltin kaksoisakuista otettiin vahvoilla kaapeleilla virtaa aivan siihen tarkoitettuun sähkölaitteeseen, kun jonkin ajan käytön jälkeen akut räjähtivät. Eli olen aivan varma siitä, että  jos akku joutuu esim kolarissa tilanteeseen, että metallikisko tai vaikka konepelti yhdistää akun sähkön maihin ja akku alkaa purkautua nopeasti. Samalla syntyy ehkä voimakas valokaari, joka sytyttää vedyn

    Litium-akut ovat täysin suljettuja, mutta ilmeisesti nekin kuumenevat oikosulussa ja tuloksena on varmasti räjähdys.

    Viimeaikoina autojen polttoainesäiliöt ovat usenkin tehty muovista ja sijoitettu autoon siten, että kun auto ruttaantuu kovasti, säiliö suorastaan ponnahtaa pois autosta, eikä polta autoa ja ihmisiä.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 21)