Keskustelut Tekniikka MITEN-KOVAPAKKANEN-HUOMIOON

Esillä 7 vastausta, 11 - 17 (kaikkiaan 17)
  • MITEN-KOVAPAKKANEN-HUOMIOON

    Miten otatte kovanpakkasen huomioon.
    Työssänne esim ,-20.pakkasasteessa
    rupeaa olemaan sahaketjut ääriolosuhteissa.
    viimetalvena työpariltani katkesiketju.
    Kovassa pakkasessa tuliottaan tikattavaa.
    Tulee läpimuovi visiiristä.
    Itse käytän aina metallivisiiriä.
    ja ammattitason kypärää.
    Korkeintaan ,4V.en säästele.
    varusteissa .Kuten likinlopussa.
    Puhveli totesi Huskassa ,550 XP.
    1.3.mm.ketju on ketävyytensä
    äärirojilla. TILHIN 1.5.MM 56.
    lenkkinen ok teräketju kestoltaan.
    JA teroitus ominaiksuusiltaan.

  • Nimetön

    Ainakin Huskun 550/560 kaasuvaijerin saa pysyyn sulana aseöljyllä, autasko aseöljy raivurin vaijeriin? Aseöljy kestää pakkasta -56c.

    hus560

    Oon itte käyttäny koko ajan kahvanlämmittimiä eikä vaijeri ongelmia oo tullu. Mutta ennen pakkasia putsasin sahan hyvin ja uitin injektioneulalla lukkosulaa/öljyä vaijeriihin justiin sen suojakumin läpi. Saha 555 husku. Kyllä nää talvikelit vaatii vähä ennakoontia ja huoltoa. Omat tyämaat ollu koko tammikuun sellaasia että saha ollu mettäs melekeen koko ajan. Ja puissa on kans lunta ollu. Ei oo ainakaan viälä mitään isompia ongelmia tullu..Tuntuu muuten olevan tää huskun uus talvisarja ihan toimiva systeemi..

    hus560

    Oon itte käyttäny koko ajan kahvanlämmittimiä eikä vaijeri ongelmia oo tullu. Mutta ennen pakkasia putsasin sahan hyvin ja uitin injektioneulalla lukkosulaa/öljyä vaijeriihin justiin sen suojakumin läpi. Saha 555 husku. Kyllä nää talvikelit vaatii vähä ennakoontia ja huoltoa. Omat tyämaat ollu koko tammikuun sellaasia että saha ollu mettäs melekeen koko ajan. Ja puissa on kans lunta ollu. Ei oo ainakaan viälä mitään isompia ongelmia tullu..Tuntuu muuten olevan tää huskun uus talvisarja ihan toimiva systeemi..

    JMa

    Lohdullista kuulla, että sahaus voi onnistua talvellakin.

    Tuo Huskun isojen sahojen talvisarja taitaa olla yllättävän kallis paketti, 100 euron luokkaa? Pelkkä talvi-ilmanputsarikin taisi olla n20 e.

    Kelejä sinällään olisi, mutta melkoista tappelua on ollut. Joko kaasu jää huutamaan tyhjäkäynnillä tai sitten hyytyy tankillisen jälkeen eikä ota enää kierroksia vaan alkaa röpöttämään, vaikka samalla polttoaineen kulutus kasvaa huikeesti. On kokeiltu halpistalvisarjana sahan suojana sukkahousuja, jotka tahtoo hajota alle päivässä ja kaasukahvan ympärillä kangaspussia, mutta ei auta. Pitää olla vähintään 3 sahaa mukana miestä kohti, jotta voi aamulla olla melko varma että saa täyden päivän sahata…

    Ei ole kaasuvaijeria kyllä avattu…huoltoliikkeessäkään eivät edes pyynnöstä ruvenneet vaijeria öljyämään, kun vaatisi kuulemma lämpökahvallisissa mailleissa ain 10 tunnin viruttelun, että ahtaaseen vaijerikoteloon mitään öljyä saisi mahdutettua. Muutenkin huoltomies haukkui lämpökahvalliset sahat herkästijäätyviksi kondensioveden kerääjiksi ja melkein mahdottomiksi huoltaa kaasuvaijerin osalta.

    hus560

    Jos talvella sahailee niin sitä vaijeria kannattaa rasvata, muuten tuloo ongelmia. Olipa saha mikä hyvänsä. Otin tossa paripäivää sitte kahvan auki ja viälä sen vaijerin suojakumin irti. Hyvin sinne näytti lukkoöljy menevän kun vähän samalla nyppii erestakaasin.Edellis kerralla laitoon neulalla sen kumin läpi, ja ajoo sekin asiansa. Näissä uusissa Huskun raivuriis on enemmän näitä vipstaakeja kaasaris ku vanhoos joten senki takia kannattaa vähä putsata..

    Koukku

    -30’C alkaa ohuelle ketjulle olemaan hupaa. Mittanauha katkeaa huomattavasti helpommin kovalla pakkasella. Kärkipyörä hajosi kerran uudesta laipasta kun pakkasta oli -34’C, meni takuuseen joten saattoi olla valmistusvirhekin.

    Puut halkeavat ja murtuvat helpommin, isompia puita kaataessa saa olla tavallista tarkempi pitopuun kanssa, ja mihin puun kaataa ettei latva ole täyttä silppua.

    Suurimmat ongelmat tulevat sahurille itselleen, ainakin minulla tahtoo jalkapohjat jäätyä kengistä riippumatta. Luulenpa ettei kova pakkanen tee hengityselimillekään hyvää, varsinkaan pitkäkestoinen rasitus.

    Hyviä puolia kovassa pakkasessa on se että vaatteet kestää kuivana.

    sammeli

    Pitkästä aikaa jouti pöllimettään. Kolmisen viikkoa pakkanen pysytellyt pääosin -15 ja -35c asteen välillä. Viime yönäkin liki -30 oli pakkasta. Kyllä huomasi, että puut oli liki umpijäässä. Ms200 sthil ei meinannut saada lastua puraistua irti millään. Ranne kipeytyi kun 200 runkoa saattoi pölleiksi. Koko ajan piti sahaa työntää puuhun.
    Aamusta jo sää lauhtui reilusti. Kylmä ei kyllä haittaa, mutta alaselkä meinaa paleltua.
    Käynnistys naru (kynnet) meinasi jumia ja tyhjäkäynti oli välillä hakusessa.
    Olosuhteiden ja pääosin vehkeidenkin kanssa kyllä hyvin pärjäsi, mies vaan vieraantuu nopiasti ruumiillisesta työstä. Kelkka kyyti oli kyllä turhan kylmää.

Esillä 7 vastausta, 11 - 17 (kaikkiaan 17)