Keskustelut Tekniikka mönkijät metsäkäytössä

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 90)
  • mönkijät metsäkäytössä

    mönkijä  turmat  ovat  lisääntyneet  viimeaikoina.   viikollakin  kuolonuhri . ihmetellä   täytyy  kun  noihin  ei  ole  tullut  mitään   turvakaaria  suojaksi  kun  usein    turmat  sattuu   koneen   kaatuessa  metsätöissäkin  se  vaara  on  suuri  luulisi  vakuutusyhtiöiden  jo  vaativan  sellaisen  pakolliseksi  traktorimönkijöissä  taitanee  olla   mikähän  muuten  on  niiden  korkein  kulkunopeus  ainakin  naapurin pojan  kulkuväline  kulkee   noin  100 kmh  onkohan   laillista ?

  • jees h-valta

    Turvallisuus tulee sieltä kuskin otteista. Ei sillä mönkijällä kannata rallikuskia alkaa leikkiä.

    Per Ä Reikäs

    Voittaneeko mönkijät, tuskin maantiellä.

    Ohan sillä kiva kuitenkin leikkiä

    Per Ä Reikäs

    SHERP vaan kulkee ne mönkijät seisoo

    torppari

    Mitenkäs ne olis lisiny ku eihän kellään ou mehtäkäätössä mönkijätä ku ei sillä mittään siellä tie.  Niihhän tiällä oltiin mieltä vajjaa 10 vuotta sitte, piti olla neliveto valtteri.. ite kyllä ajellu jonku 13 vuotta pieniä hankintojakii ja taemia ja muuta.  Sillo tiällä vähä kehuinkii kätevyyttä mut ei kuulema tehotkaa riittäny.  Vaekka eipä nuo paljookaa ou muuttuneet sinä aekana.  Tosin sillone 4wd ol wua 3wd tositilanteessa.  Nykyinen oekee 4wd,  eikä nuo kumpanenkaa ou alakanu piehtaroemaa ku en ou hikkeen ajanu

    Tolopainen

    Voihan niitä puita ajaa vaikka polkupyörällä. Jos maksaa 10k€ mönkijästä ja saman verran kuormaajalla varustetusta kärrystä ja saa sitten vuosittain puun myynnillä muutaman satasen. Vain laskutaidottomat lähtee metsään mönkijää särkemään. Se on tehty huviajeluun reiteille. Traktorimönkijä on pelkkä mainosmiesten keksintö, niillä tienaa vain koneiden markkinointiketju. Ei kukaan niiden ostaja koskaan pääse plussalle mönkijä hankinnoissaan, muuten kuin myymällä se pois. Mönkijällä voi viedä moottorisahan metsään ja käyttää välinkulkuun ja pieniin kuljetuksiin. Venetrailerin siirtelyyn näppärä peli mökillä.

    Visakallo Visakallo

    Tuli nuorena kierrettyä kivisiä peltoja ja metsiä traktorin kanssa sen verran, ettei nyt tee mönkijän selkään mieli. Moottoripyöräilyä huonossa kelissä sai silloin myös kokea aivan riittävästi.

    Jätkä

    Kyllä Mönkijä on kiva vehje, mutta lähinnä vain hupailumielessä. Nelivetoisella pääsee maastossa liikkumaan ihan kohtuullisesti, varsinkin, kun siellä jo on esim ajouria ja polun tapaisia. Ei sillä kannata joka paikkaan ängetä, kyllä joskus on muutama askel otettava kuitenkin, mutta esim taimien kuskaus kömpijän telikärryn kanssa tuntuu kyllä aivan toisenlaiselta kuin niiden kantaminen satojen metrien päähän. Tosin traktorillakin voi aika pitkälle metsäkuljetuksia tehdä. Pienehkö traktori metsäkärryn kanssa on metsäkäytössä kuitenkin merkittävästi tehokkaampi vaikka taimien kuskaukseen, harvemmin kuitenkin Traktoria voi viedä auton peräkärryssä, kuten mönkijää…

    jees h-valta

    Noin juuri ja varsinkin avolavan lavalla…

    Tolopainen

    Eihän se iso möhkäle traktorimönkijä edes minkään kuomukärryn kuomun alle mahdu. On paljon epäkäytännollisempi kuin pienet maastomönkkärit.

    Ukkopekka

    Mönkijäkeskustelu nousee säännöllisesti esille ja aina se tuntuu menevän samalla tavalla. Ei onnistu, jää kiinni, maavara ei riitä, kalusto hajoaa (traktori ei ilmeisesti voi hajota, eikä varsinkaan tarvitse koskaan huoltoa).. Keskustelujen perusteella tulee vaikutelma, että eniten epäilyksiä on niillä, jolla ei ole omaa kokemusta asiasta.

    Eihän sillä joka paikkaan pääse. Toisaalta kuka käskee sillä joka paikkaan menemään. Sillä kuitenkin pääsee yllättävän hyvin. Ketjut auttaa pidon kanssa, alennusvaihde tai pitkä ykkönen ja tietty lukko auttaa pahemmissa paikoissa. Ja jos jää kokonaan kiinni, niin vinssillä voi kiskoa irti. Maavaran puutteet voi huomioida reitin valinnassa ja pahimmista paikoista puut voi vetää vinssillä, jos ei käsin jaksa.

    Mönkijällä hoitaa helposti taimien ja kaluston kuljetuksen ym. kevyet hommat. Sen lisäksi sillä voi ajaa järkevissä paikoissa järkevän määrän puuta. Esim. pienet tuulenkaadot tai hankinnat, joita ei saa pystyyn myytyä. Tai sitten ihan tavalliset hankinnat, jos ne haluaa itse tehdä ja ajaa, kuten itsellä on asianlaita. Omalla työmaalla käytetty aika tai tehokkuus ylipäänsä ei ole tärkeintä, pääasia että työn saa järkevästi hoidettua. On varmasti eri asia, jos hankinnan koko on satoja motteja vuoteen. Silloin varmasti kannattaa ajaa puut muulla kalustolla tai sitten myydä suoraan pystyyn.

    Hankinnalla harvemmin tehdään tukkia isoja määriä, joten korjattava puu on pääsääntöisesti pienempää. Sen liikuttelu on siten helpompaa ja onnistuu helpommin mönkijällä. Itse kuormaan pienemmät puut käsin, koska se on nopeampaa ja koska oma kunto riittää siihen. Tukit sitten vinssillä kyytiin ja pois. Hydraulinen nostin olisi kiva, mutta se on sen verran kallis, että on toistaiseksi jäänyt hankkimatta. Ilmankin pärjää.

    Huollot ja korjaukset, jotka ei onnistu itseltä, onnistuu siirtämällä kone kärryyn ja korjaamolle. Ja kyllä se sinne kuomun alle mahtuu, jos ei kaikkein pienin kärry ole. Ja jos ei mahdu, niin mikä estää irrottamasta sitä kuomua. Oma lähtee irrottamalla kuusi sokkaa, ei ole ylivoimaisen vaikeaa ja siirtely onnistuu yksinkin. Ja epätietoisille tiedoksi: traktorimönkijä on virkamiesten keksintö, eikä vaikuta mitenkään sen kokoon. Traktorimönkijät tehdään maastomalleista tekemällä niihin tarvittavat muutokset. Mönkijöitä on isoja ja pieniä niinkuin monia muitakin asioita tässä maailmassa. Sieltä voi sitten valita mieleisensä.

    Oma tarve on tällä hetkellä sen verran pientä, ettei traktorin hankinta ole mielekästä. Mönkijälle on kuitenkin enemmän myös muuta hyötykäyttöä ja kun sellainen tallista löytyy, niin sillä koetetaan pärjätä. Omat maastot on suhteellisen helppoja, joten kaikki hommat on saatu tehtyä, mitä on haluttu.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 90)