Keskustelut Metsänhoito Moto vai kaivinkonealusta?

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 20)
  • Moto vai kaivinkonealusta?

    Kysellään hakkuu- ja energiapuukoneita ajavilta:

    Kumpi on harvennuksen urasuunnittelussa haasteellisempi ja kumpiko tarvitsee paremman maaston, kaivinkonealustainen epun keräyskone esim. painoluokassa n.15tn tai verrattuna vastaavan kokoiseen perinteiseen hakkuukoneeseen teloilla tai ketjuvarustuksella?

    Ja jos ajatellaan että ajokone olisi kokoluokkaa Ponsse Buffalo tai muu vastaava. Eli painoa 30 tn kuorman kanssa ja leveyttä sen reipas 3m.

    Vastauksia kuljettajilta kiitos.

  • Puuki

    Metsät on jo haluamassani kunnossa tällä hetkellä, kun harvennushakkuu tai th -rästejä ei ole.

    Kaivinkone sopiikin paremmin giljotiinikouran alustaksi e-puun korjuuseen ja ensiharvennusmetsiin. . Eikä monen 10-tn konetta kun ne ei sovellu eh- kokoluokan metsiin ylileveine teloineen.     Sehän selvisi jo viimestään uusimmasta MK:n tarkastuskertomuksesta.

    leku

    Kaivuri on osaavissa käsissä (kuten kaikki muutkin) asiallinen alusta kunhan varustelu on kunnossa.  jäykkä alusta on keikkumisen kannalta ongelma, jos on motoalustaan tottunut.  Tehokkuus kaivurilla suht tasamaalla yllättävän hyvä, kivikossa pyöräalustaisen tehokkuus ei tipu samalla tavalla kuin jäykällä.

    Varustelu vaikuttaa paljon, millaiseen maastoon pystyy edes konetta tarjoamaan.

    onko kyseessä asfalttialusta isäntälinjan halpiskone/ kevyt metsäalusta  vai kunnon rymyämiseen tehty vain metsäkäyttöön tehty alusta.

    samoin kaivurin käyttöön vaikuttaa hakkuupää: kiinteä, kallistuva, keräävä, jatkopuomi, riipukkeessa oleva vai näiden yhdistelmä….

    suomessa kaivuri alustat jotenkin jääneet isäntä linjan puska koneiksi, vaikka pystyisi tehdä yllättävän isot enskat taloudellisesti järkevämmin.

    ajoneella eo niinkään merkitystä, energiapuuajo vaatii saman uran mitä pitkäperäinen leveillä teloilla.

    mikä on aloittajan lähtötilanne?

    Rane

    ” pitkäperäinen leveillä teloilla.”

    Lyhytperäinen on vähimmäisvaatimus peruskoneelle.

    Jalmari Kolu

    Varustelu vaikuttaa paljon, millaiseen maastoon pystyy edes konetta tarjoamaan.

    onko kyseessä asfalttialusta isäntälinjan halpiskone/ kevyt metsäalusta vai kunnon rymyämiseen tehty vain metsäkäyttöön tehty alusta.

    samoin kaivurin käyttöön vaikuttaa hakkuupää: kiinteä, kallistuva, keräävä, jatkopuomi, riipukkeessa oleva vai näiden yhdistelmä….

    suomessa kaivuri alustat jotenkin jääneet isäntä linjan puska koneiksi, vaikka pystyisi tehdä yllättävän isot enskat taloudellisesti järkevämmin.”

    Noin olen itsekin pohtinut. Reilu 10v sittenhän tuota kaivurikonseptia hehkutettiin varsin paljon ja ideana taisi olla se maanrakennuskauden loputtua konetta voidaan työllistää talveksi.

    Yhden risusavotan olen pellolta teettänyt kaivurikamppeella. Tuohon hommaan ilmeisesti ihan ok. Mutta jotenkin vierastan laskea metsään. Ihan tuon liikkuvuuden ja jäykän alustan vuoksi.

    mehtäukko

    Telakaivinkoneilla aika jonnii verran kuokkinut omissa metsissä teitä ja muokkauksia. Pari yrittäjää tunnen, jotka kolmisen vuoden jälkeen kyllästyivät sillä hakkuilla tienaamiseen. Ja onhan se siihen kömpelö mölökkä. Puomiston nopeutta ja käytettävyyttä ei voi samana viikkona verrata.

    suorittava porras suorittava porras

    Jalmarilla on hyvin jalat maassa. Entisen työnantajani kokemukset kaivurimotosta eivät olleet kaksiset. Buumin mukana vain mentiin. Toinen suohommissa kaivuria käyttävä tuttavani hankki kaivuriin giljotiinin kausityöllisyyttä tasaamaan . Tekee giljotiinillä niin kauan ,kun se jotenkin toimii. Uutta ei ole kokemustensa perusteella enää valmis hankkimaan. Ei täyttänyt odotuksia.

    Useita kaivuri/giljotiiniyhdistelmiä seisoo pääosan vuotta toimettomana liitereiden takana. Kertoo jotakin niihin vehkeisiin kohdistuvasta kysynnästä. Energiatukien siivittämänä tehtiin lukuisia huonoja investointeja energiabuumin kivaimpaan aikaan.

    Puuki

    Risujen ja rankojen hinta oli kymmniä vuosia melkein 0 joten ei ole ihme että ala hiipui alkuinnostuksen jälkeen.  Juuri kukaan ei myynyt sitä puuta eikä tekijöille ollut siten tarvetta.

    jees h-valta

    Suorittavalle tämä paluu aikoihin ennen jotain sopii oikein hyvin koska on ulkona tämän päivän kuumasta e-puun tarpeesta. Nyt varmasti kaivellaan vanhat ”riukuvammaksetkin” ja varustellaan giljotiinivermeillä. Energiatukiaisia nykyisin tarvita kun tarvitaan vain nimenomaan tavaraa mitä poltella.

    suorittava porras suorittava porras

    Näillä polttoaineen hinnoilla ei paljon risuja kerätä. Jos työ ei elätä , ketju katkeaa siltä kohtaa. Risuhimmelien tuotoskaan ei riitä nykyisiin tarpeisiin. Ennustan ,että normimotolla tehdään kohta kuitukokoluokkaa ja huonolaatuiset järeämmätkin kohteet haketettavaksi. Pilalle menneitä jo hieman järeytyneitä riukumetsiä riittää. Taimikoihin ei ole aikaa eikä tarvis kajota.

    jees h-valta

    Ensiharvennuksia ja jopa kakkosia tehdään nyt Satakunnassa paljon e-puuhakkuuna. Täällä on erikoistunut yritys ja sillä on aivan normaalit koneketjut työhön. Siis omat. He tekevät ainespuun välittääkseen ne isoille ostajille ja ottavat e-puuta varmaan osasta kuituakin. Normaalit latvat ja sekalehtipuu tietysti. Eikä siellä sekakasassa kyllä ainespuuta juuri näy. Että rehtiä toimintaa josta ovat tunnustusta saaneetkin. Hinta lähes aina pärjää muille alan toimijoille. Usein parempi.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 20)