Keskustelut Metsänhoito Professorin kääntöpaikat.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 109)
  • Professorin kääntöpaikat.

    Metsälehti 15 elokuuta professori kirjoitteli mikä on hyvä vaihtoehto kääntösilmukalla metsäautotien päässä. T-kääntöpaikka 20 metrin pistoilla,ei riitä nykyautoille alkuunkaan. Tuohon mittaan on lisättävä 15 metriä vähintään.

  • ukkeli 77

    Mukava todeta kun suurimmalla osalla on jo sellainen asenne että rakennetaan automiesten mieleisiä kääntöpaikkoja. Se ei monesti ole kiinni kun pikku jutuista. Kaivuri kuskin tietämättömyys juuri tiettää automiehille lisä työtä kun kasataan kannot ja kivet jus sinne minne pitäs keulaa kierrätellä tai sitten jätetään joku kanto/kivi haitoiksi yms. Kääntöpaikojen lähettyville kannattaa myös tasata paikkoja metsäkonemiesten autoille/kalustolle. T-kääntöpaikkakin ihan hyvä jos se on riittävän tilava ja tasa maalla. Jos sen on todella tilava siellä voi varastoida puutakin. Ahtaassa kääntö ympyrässä ei pitäs puuta varastoida missään tapauksessa.Autojen hytilliset nosturit ei sovi pyörimään kuormanteon aikana jos auto on mutkalla lenkissä.

    kuusessa ollaan

    Olen nähnyt myös kääntöpaikkoja, joissa keskialuettakaan ei ole. Eli lenkki muodostuu tasoitetusta alueesta, joissa nupilla pääsee kiertämään juuri ja juuri, kärryn takateli pysyy käännöksessä paikallaan. Hyvin siinä pitkä jäykkäperävaunuinen yhdistelmä kääntyi.

    Juutuupissa on videoita, kuinka keskieuroopan lyhyitä yhdistelmiä kääntävät tuollaisissa rinteisiin tehdyissä ”bussipysäkeissä”, osan aikaa vetoauto ja kärry ovat menossa eri suuntiin…

    Korpituvan Taneli

    Gla:
    ”T-mallinen kääntöpaikka on varmasti hyvä ajatus, kunhan sitä ei mitoiteta liian tiukaksi ja tietysti auraus hoidetaan asiallisesti. Nopeasti ajateltuna kääntäminen olisi jouhevampaa, jos kulmat ei olisi tasan 90 astetta. Kääntöpaikalle tultaessa suoraan menevää pistoa voisi jo hiukan kääntää, jolloin sivuhaaraan peruutettaessa käännös olisi loivempi kuin 90 astetta. Vastaavasti sieltä lähdössä kurvi olisi loivempi kuin 90 astetta. Ruutupaperilla hahmoteltuna kulmat voisivat ollaa suuruusluokkaa 150+105+105 astetta. Ehkä jopa 3*120 astetta.”

    Varsinaista T-kääntöpaikkaa en ole tien päässä nähnyt. Jos ei ole ympyrä niin on Y-paikka, juuri tu 3*120 astetta.
    Tuollainen on myös oman tieni päässä, vasenta haaraa olen jatkanut reilusti täys leveänä, kun siitä lähtee piennartie. Kyselin aikanaan rekkamiehiltä miten siinä pääsee kääntymään, eivät moittineet ollenkaan. Salaisuus lienee siinä että Y:n perä on voimakkaasti pyöristetty.
    Vuosi sitten keväällä, ihan kuivalla kelillä, ihmettelimme kun yksi rekkä murisi siellä ainakin puoli tuntia, ennen kuin tuli takaisin. Kävin myöhemmin katsomassa jälkiä. Oli käytetty lähinnä vain oikeaa haaraa ja keskikohtaa, vasempaan haaraan oli ajettu vain n. 5m tien sivulinjaa kauemmas. Jälkiä oli niin turkasesti ja palteita kuin ennen oja-auralla auratessa. Piti pyytää naapurin isäntä perälevyllä tasaamaan. Että joskus se on myös ratin ja penkin välissäkin…

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Gla

    Mikä tuollaisen yhtenäisen kentän halkaisija pitäisi olla, jotta rekka sujuvasti siinä kääntää? Kärryn takapyörät kyllä hieroo tuollaisessa käännöksessä tehokkaasti tien pintaa, mutta unohdetaan se tässä vaiheessa.

    Leevi Sytky

    Mikä se on vetäjän kääntösäde telit ylhäällä? Siinä se kärry tulee perässä kunhan vetäjän saa ympäri. Mutta uskomattoman pienessä tilassa se kääntyy.
    En noita kääntösäteitä nyt muista, pitää ottaa selvää.

    6 m3

    Teepä se, ja mieti samalla miten suorituskertoimeen vaikuttaa kun tie on lumipolanteinen, kiharoille tallattu. Toimisiko käsijarru käännös?
    Kyllä netistä teorioita löytyy, käytäntö on vain toista.
    Suomen oloissa vuodesta liki puolet on lumipeitteistä.

    Puun takaa

    Olemassa olevien metsäteiden kääntöpaikkoja kannattaa kyllä kohentaa ja tarvittaessa muuttaa kääntölenkeiksi, sekä tehdä myös välikääntöpaikkoja.
    Toisin kuin itse metsätienrakentamisen, ed. mainitut toimet ovat tien kunnostusta, ja ne kulut voi vähentää verotuksessa kerralla.
    Ihan kätevä keino hieman tasata verotusta vaikkapa puunmyyynnin yhteydessä.

    jees h-valta

    No eipä todella kaulita eikä käännetä vaan T-mallin mukaan tehdään. Kyllä ammattiurakoitsijat tietää mitä pitää rakentaa.

    Puun takaa

    Harjavallassa kaikki on toisin…

    6 m3

    Kilautimpa kaverille. Puutavararekan kuljettajan vankka mielipide: Kääntöympyrät ovat turhan pieniä. T-haarat saisi haudata vaikka suohon tai haavikkoon. Noille T- ja Y-haarojen teettäjille toivotteli nyrkkiä silmään, jouluna ja juhannuksena vois vähän pyöräyttää sita nyrkkiä

    .

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 109)