Keskustelut Puukauppa Puukauppa Dikiajassa vai kasvokkain metsäasiantuntijan kanssa

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 17)
  • Puukauppa Dikiajassa vai kasvokkain metsäasiantuntijan kanssa

    Metsä Group on mahdollistanut omistajajäsenilleen sähköisen puukaupan teon Metsäverkon välityksellä !

    Metsän omistajaa ei voi pakolla nuorentaa ! Suomessaa metsänomistajien keski ikä on jo yli 60 vuotta ja keski- ikäisillä on hyvin monesti voimakkaita tunnesiteitä ja tapahtumia omistamaansa metsää kohtaan.

    Mitä ominaisuuksia luotettavalla ja asiallisella puunostajalla tulisi mielestäsi olla, voisko hän olla oma- alotteinen, markkinointihenkinen, vai odottelisi puukauppaan myyjän soittoa tai käyntiä toimistolla.

    Mitä ajatuksia palstalaisissa ja nämä toimintatavat toi mieleen ?

  • Metsäkupsa Metsäkupsa

    Luotettava,asiallinen ja kasvollinen ostaja pöydän toisella puolella ,hintakin pitää olla kohdallaan,siinä vaatimukset puunostajalle.Kyllä lopullinen kauppa vanhaan viisiin kohdallani tulee olemaan kauppatapa.

    jees h-valta

    Juuri tänään hain uuden pöytäkoneen joten en ainakaan kaihda Metsäverkon palveluita jatkossakaan. Olen jo ensimmäiset täysin verkossa tehdyt kaupat jo tehnytkin. Itseasiassa kaksi eri kertaakin. Kesällä heti kun palvelu tuli nettiin ja nyt Marraskuulla jo meni ilman ensimmäisen kerran tökkimisiä. Annan hyvän neuvon aivan yleisestikkin. Pitäkää itsenne elämässä ja sen tämänhetken tavoissa täydessä laajudessaan. Se ei vahingoita psyykeä eikä fysiikkaa.
    Tuntuu kun itelle uudisti koneen niin taas tuli kymmenen vuotta nuorekkaampi olo. Kun toimii kuin unelma ja suorituskykyä piisaa.
    (meinaan koneessa)

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Itse tein jo 2007 sellaisen kaupan jonka kilpailutus pelasi kokonaan sähköpostiviestein ja niiden liitteitten avulla.
    En kyllä kaihda mitenkään nettikauppaakaan. MG vain hinnoittelee yleensä itsensä hommista ulos, joten heidän järjestelmänsä ei paljon lämmitä, oli miten hieno hyvänsä.

    Kyllähän se kasvokkain tehtävä kauppa on olevana jotenkin kotoisampi. Kaupan siirtäminen nettiin ei välttämättä vie hommasta luottamusta, jos homman hoitaa sellainen henkilö johon jo on luottamus.
    Jatkossa kun tulee sitten tilanne että kauppaa tehdään sellaisen henkilön kanssa, jota ei ole koskaan nokakkain tavannut, niin luottamuksen luomisessa on käytettävä muita keinoja. En kuitenkaan usko että minulla jäisi joku ostaja väliin, vain siksi että häneen on ollut vain virtuaaliyhteys.

    Täytyy muistaa etteivät välineet tai henkilöiden tapaaminen sinänsä tee luottamusta eikä epäluottamusta. Huijareita on ollut aina, ei netti ole heitä luonut, eikä edes lisännyt, menettelytavat vain on muuttuneet.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    metsänvartija

    Kyllä ostaja pitää tuntea. Luotettavan kanssa teen kauppaa puhelimessa.

    Epämääräisiä ostajia on tosiaan aina ollut, no paha saa palkkansa.

    jees h-valta

    Niin tosiaan se kone on vain vältysväline jolla ostaja ja myyjä asioivat keskenään. Onhan Metsäverkossa se tuttu ostaja vastaanottaja joka sen kaupan tekee tuntemansa puunmyyjän kanssa.
    Mitä Tanelin ”lohkaisuun” tulee on ehkä vähän turha elvistellä jos sattumaotoksia on joskus yritellyt. Jos jonkun työkalupakki on laaja on aika turha verrata timpuriin joka yrittää pelkillä käsillä tehdä.
    Eli tarkoitan että se käsityöläinen voi tarjota sen yhden osion ja sitten loppuu mahdikset. Se ”laajakalupakkinen” taas pystyy monipuolisiin suorituksiin ja monella tapaa valuuttaa tuoviin ratkaisuihin. Asia jonka käsitys on yllättävän heikkoa vaikka monet hyväksyvät siviilielämässään kyllä ruokaostosten keskittämisen ja pankkipalvelujen keskittämisen osuustoiminnalliseen. Metsäkansa taas käyttäytyy aika ailahtelevan omintakeisesti näissä kauppakuvioissaan. Pitkän aikavälin pitkäjänteinen luulisi metsässä olevan erityisen selvä juttu. Kuten puunkasvatuskin on.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Kuules nyt Jees, minä olen tehnyt ensimmäiset puukauppani nimenomaan Metsäliiton kanssa Vuonna 1963. Silloin ei tosiaankaan ollut juuri muita jotka olisivat ostaneet laajalla työkalupakilla.
    Silloin olin myös ihan periaatteellinen Metsäliiton mies.

    Aika on vain karvaasti opettanut joitain asioita. Ei ole tämä MG enää entisen metsäliiton veroinen.

    Puhu sinä sitten vasta puunmyynnin keskittämisestä minulle kun olet yhtä monella vuosikymmenellä puukauppoja tehnyt kuin minä ja olet ollut Metsäliiton jäsen edes, puolet siitä ajasta mitä minä.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Reima Ranta

    Kyllä omakin kokemukseni on, että puukauppa on mitä suurimmassa määrin luottamuskysymys. Luottamus taas on sen kaltainen, että sen oikeastaan voi menettää vain kerran.

    MG:lle kartelliin sekaantuminen oli kyllä vakava luottamuksen menetys, varsinkin kun sitä ei pyritty sovittelemaan, joka olisi voinut palauttaa luottamuksen edes nykyhallintoon.

    Yhtiöt ovat oikeudessa perustelleet pyrkineensä vain tasoittamaan hintapiikkejä, joka MG:n kohdalla tarkoittaa sitä, että sopimusasiakkaat hävisivät eniten.

    Pete

    Koitin nyt oikein muistella koska olisin puukauppaa hieronut ostohenkilön kanssa kasvotusten. En vissiin kertaakaan. Puhelinkeskustelulla ne alkavat ja leimikontiedot olen sitten lähettänyt sähköpostilla ja samalla viisiin ovat tulleet tarjouksetkin. Tarjoukset olen ”hyväksynyt” sähköpostilla ja sitten paperit ovat tulleet allekirjoitettavaksi. Kohtuulllisen sähköinen prosessi jo tämäkin. Reklamaatioasiatkin ovat hoituneet sähköpostilla ja puhelimella. Ei ole ollut isoja juttuja. Kerran unohtui firmalta 300mottia mäntykuitua heinäkuulle asti ja ytimennävertäjä teki tuhojaan. Asiallisesti hoitui sekin ja sähköpostilla.

    En ole pettynyt kertaakaan. Puhelimessa saatu mielikuva on ollut oikea. Jälkeenpäin olen näitä ostajia joskus tavannutkin, muutaman kerran leimikonsuunnittelussa ja metsätapahtumissa.

    Sopii minulle kokonaan sähköinenkin kaupanteko, mutta sen puhelinkeskustelun haluan käydä jatkossakin. Ja motokuskille soitan aina…

    Anton Chigurh Anton Chigurh

    …motokuskille soitan aina…

    Aika erikoista: motokuski soittaa aina minulle! Ja joskus ostajan esimieskin. Ja esimiehen esimies. Toisinaan esimiehen esimies haluaa tavata henkilökohtaisestikin. Hakkuutyömaalla.

    Pete

    Esimerkki hyvin järjestetystä ostotoiminnasta ja asiakashallinnasta tuo Anton. Kun asiakas myy puuta vuosittain ja hänet tunnetaan varsin äkkivääränä persoonana, niin esimiehen esimieskin jalkautuu silloin tällöin maastoon. Tällä luodaan voimakasta asiakassidosta ja metsänomistaja tuntee olevansa erityinen. Hyvin hoidettua ostoa tosiaan.

    Minulla on varmaan erilainen elämäntilanne kuin Antonilla kun en ehdi odotella sitä soittoa vaan soitan itse.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 17)