Keskustelut Puukauppa Puukauppa Dikiajassa vai kasvokkain metsäasiantuntijan kanssa

Esillä 7 vastausta, 11 - 17 (kaikkiaan 17)
  • Puukauppa Dikiajassa vai kasvokkain metsäasiantuntijan kanssa

    Metsä Group on mahdollistanut omistajajäsenilleen sähköisen puukaupan teon Metsäverkon välityksellä !

    Metsän omistajaa ei voi pakolla nuorentaa ! Suomessaa metsänomistajien keski ikä on jo yli 60 vuotta ja keski- ikäisillä on hyvin monesti voimakkaita tunnesiteitä ja tapahtumia omistamaansa metsää kohtaan.

    Mitä ominaisuuksia luotettavalla ja asiallisella puunostajalla tulisi mielestäsi olla, voisko hän olla oma- alotteinen, markkinointihenkinen, vai odottelisi puukauppaan myyjän soittoa tai käyntiä toimistolla.

    Mitä ajatuksia palstalaisissa ja nämä toimintatavat toi mieleen ?

  • Niko

    Anton Äkkiväärä on tullut hyvälle mielelle: ”…Toisinaan esimiehen esimies haluaa tavata henkilökohtaisestikin. Hakkuutyömaalla. ”

    Kun pinta-alat on pienet ja ne vähätkin puun alut on myyrien syömiä, tuntuu varmaan hyvältä kun joku edes joskus soittaa ja pyytää edes metsään moton ketjuja katsomaan.

    Kun pinta-alaa on vähän reilummin ja siellä on vähän isompaa katseltavaa kuin myyrien syönnöksiä niin voin kertoa että tapaamiset on ravintolassa tai vaihtoehtoisesti siellä Saariselällä. Vedetään ehkä vähän suurempaa linjaa kuin siellä rytökasoja katsellessa.

    Jätkä pätkät

    Meikäläisellä on ollut koko ajan taakkana se, että kaikki alueellamme toimivat metsäammattilaiset ovat hyvinkin tuttuja ja viimeaikoina entisiä oppilaita. Lisäksi huomattava osa on sukurasitteena vähintään pikkuserkkuja tai vastaavia sukulaisia.
    Tee siinä sitten puukauppaa.
    Kun lisäksi koneurakoitsijoista suurin osa – ja heidän kuskeistaan, – on ollut oppilaitani, vaikuttaa tieto kuskista jonkin verran ostajan käsittelyyn.
    Sopimattomat koneet ja taitamaton puiden valitsija / tukin katkoja pudottavat armotta firman pois kuvioista.
    Metsään jätetty korjuun jälki on hyvin tärkeässä roolissa.
    Nyt möimme lähes kaikki metsämaat pois ja jaoimme rahat – seurauksena kaikki ovat tyytyväisiä.
    Myyjänkin olisi hyvä tietää enemmän.

    metsänvartija

    Pienen paikkakunnan nepotismista osingot, kiitos.

    jees h-valta

    Tanelille tuonne edelliselle ettei taida se jäsenyyden pituus olla mikään puunmyynnin mittari ainakaan minun mielestä. Puhuin kait nimenomaan keskittämisen tuomista eduista joita juuri sinä Taneli et ole oppinut pitkästä asiakassuhteestasi Metsäliittoon kuitenkaan noukkimaan talteen. Hypit sinne ja tänne muutaman euron perässä ja menetät niitä vastaavasti tahi enemmän juuri keskittämisen puutteeseen. Muista että kaupallisuus on yhtälailla pitkäjänteistä kuin metsänkasvatuskin. Sen toki myönnän että sielläpäin on tämä ”hyppiminen” hiukan ymmärrettävämpää kun sahureita on lähistöllä pilvin pimein. Olen itse ollut kuusitoistavuotiaasta tiskin takana ja siitä muuntunut monentyyppiseen kaupantekoon. Asiakkaissa käyden kotona ja monta muuta tapaa. Nyt viimeksi alkaa tämä netti/tahi sähköpostikauppa myös kokoajan lisääntyä, siis ulkopuolella metsätalouden kaupan. Mistähän johtuu että vaikka minulle olisi ”hyppiminen” hyvinkin luonnollista kun kauppatavat ovat hallussa että silti keskitän yhdelle ostajalle lähes kaiken puukauppani?

    metsä-masa metsä-masa

    Luotettava- tasapuolinen- asiallinen- kasvollinen ja markkinointi henkinen, siinä lienee meille Suomalaisille sopiva kumppani Puukauppaan ! ( hyviä arvoja palstalaisilta )

    Ei tulava vilkastuva puukauppa-aika ainakan jää kiinni yhteyksien toimivuudesta. Esteenä ei ole myyjän ikärakenne, tiilojen siainti eikä myyjän muut kiiret, kaikille löytyy luonteva tapa päästä puukaupoille.

    Metsä Group metsäomaisuuden hoitaja: on saanut toimivan sähköisen järjestelmä käyttöön jäsenilleen, joka on samalla tuonut vahvempia boonuksia, joita kartuttaa myös metsänhoitopalvelut. Itsellä on tämä kauppa muoto kokeilematta, vaikka jäsenyys onkin voimassa.

    Sähköpostin kautta tapahtuva yhteyden pito ja kauppaneuvottelut on yleisin tapa Väli- Suomessa, jota tehdään paljon, koska osoite alkaa olla lähes kaikilla ja työpäivät myyjillä menee muissa touhuissa.

    Ostohenkilön asiakaskäynnit on edelleen tärkeitä niille, jotka on olleet jo vuosikymmeniä hakkaamassa ja myymässä leimikoitaan. Siellä on syntynyt niitä voimakkaita tunne siteitä ostaja firmaan ja henkilöön. Siinä onkin se vuoden kohokohta, kun siinä onnistuu.

    Suomessa on melkein 60 % metsistä yksityisten omistuksesta ja pian alkava lisä hankinnan tarve kyllä tavoittanee kaikki halukkaat metsänomistajat mielekkäille puukaupoille.

    Caballista

    Etämetsänomistajana tuntuisi hankalalta tehdä kauppaa tuvan pöydän ääressä jutellen. Helpompi laittaa ostomiehille sähköpostia liitetiedostoineen (kuviotiedot / hakkuusuunnitelma / kartta) ja kysellä kiinnostusta.

    Ystävyys se on kallista, se ei riipu hallintomallista. Kuka kuvittelee tutun ostomiehen maksavan parasta hintaa? Miksi hän maksaisi, kun pienemmälläkin hinnalla saa puut.

    jees h-valta

    Caballistan tulkintaan en yhdy ettei tuttu osto voisi maksaa parasta hintaa. Kyllä hän sen hyvän asiakkaansa haluaa pitääkkin hyvänä asiakkaana. Onhan se kuitenkin se varmin oman tilinkin kartuttaja. Jos hän rätkäisee heti suosilla sellaiselle hyvät hinnat jonka tietää tekevän nopeita päätöksiä on myös oma tili turvattu. Tiettyyn provikkaanhan lähes kaikkien kaupallisten palkka perustuu. Kun sitten vääntää ja veulaa niitä hiukan vähemmän hyviä asiakkaita on sama jos niistä sitten osa menee ulos kun tietty vakkaritulo on hallussa jo.
    Kyllä olen itse kauppaa tekevänä huomannut että helpommin sellaisen sattumasuharin päästää menemään.

Esillä 7 vastausta, 11 - 17 (kaikkiaan 17)