Keskustelut Puukauppa Puun hinta 2026

Esillä 10 vastausta, 211 - 220 (kaikkiaan 230)
  • Puun hinta 2026

Nyt sitten niitä valistuneita arvauksia puun kysynnästä ja hinnoista vuonna 2026!

• Kuusiuskova

Näinhän se on, mut edelleen väitän et 500 motin päätehakkuukuusikko, kesäkelpoinen hyvän tien varrella on kaikkein helpoin myydä hyvään hintaan yhtiöille, eikä tarvita naapuria apuun. Tietysti jos naapurilla samanlainen leimikko, sen parempi myydä yhdessä.

leku leku

leimikko rakenne kuntoon niin erittäin helppoa myynti. kun ostohenkilön ei tarvitse edes tulla autosta ulos nähdäkseen leimikon, tai pääsee kävelemään palstietä pitkin, ja näkee siitä ilman alikasvoksen estettä maaston kantavuuden sekä puuston laadun..

tuttu ostomies totesi aikoinaan että paras leimikko katsotaan autosta, jos joutuu tulemaan ulos nähdäkseen leimikon hinta tippuu 5 ja jos joutuu laittaa saappaat hinta tippuu vielä 10…

Nostokoukku

Kumiallergia on poikkeuksellisen yleinen sairaus metsätoimihenkilöillä. Ja yleistyy koko ajan.

Perko

Vaikka kuitupuuleimikosta löytyisi seasta muutama kymmenen kuutiota priimatavaraa tukkia, pelkkää propsia ostava korjuuketju ei usein ala lajitella niitä erikseen. Tukit vaatisivat oman pinonsa tienvarteen ja oman tukkirekan hakemaan ne. Jos tukkia tulee liian vähän, se usein ”pätkitään kuituhinnalla” eli ajetaan propsipinon jatkeeksi. Metsänomistaja häviää tässä suoraan rahhaa.  Sinne sopii kaikki!

Kuusiuskova

Meillä on jossain harvennuksissa kyllä maksettu tukista, vaikka yhtiö on ne itse sitten ajanut sellutehtalle koska määrä on ollut niin pieni. Jos sopimuksessa tukkia niin täällä päin se myös tehdään ja maksetaan.

Itämaan ihme Itämaan ihme

Kuten Kuusiuskova kirjoitti. Sopimukselta löytyy ihan enskalle asti tukit ja kuidut. Se on sitten ostajan valinta ajaako kaikki samaan pinoon vai ei. Maksu tulee myyjälle kuitenkin tehdystä Ptl:stä.

Panu Panu

Joskus on 3-5m3 minimi per puutavaralaji joskus ei.

MJO

Vaikka kuitupuuleimikosta löytyisi seasta muutama kymmenen kuutiota priimatavaraa tukkisajalle, pelkkää propsia ostava korjuuketju ei usein ala lajitella niitä erikseen.

JK-leimikkoon ostajat eivät vaivaudu ollenkaan.

Perko

Kun tavoite  on tukin jatkuva myynti niin ei  turhaa russamista tule juuristolle . Onko mojon mielestä  siitä haittaa?

Kuusiuskova

Kuten MJO sanoi, jk-leimikko ei ole kovin haluttu myyntikohde. Se on vaan se ikävä totuus. Tuttu ostomies sanoi ettei kovin mielellään osta/ sekaannu  jk ollenkaan.

Ja se jk-tukin hinta ei ole sama kuin aukosta, ei välttämättä edes sama kuin harvennuksesta.

Jos ei tukista saa tukin hintaa, niin sitten ei kannata sellaisia kauppoja tehdä. Olen tosiaan aina saanut tukista hintaa, myös ensiharvennuksista, jos semmoinen on puukauppasopimuksessa. Se mitä ostaja sitten käytännössä tekee niille puille ei ole mun asia eikä murhe sen jälkeen kuin mulle on maksettu tukin hinta.

Esillä 10 vastausta, 211 - 220 (kaikkiaan 230)