Keskustelut Puukauppa Puut laniin tieltä vai metsästä?

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 28)
  • Puut laniin tieltä vai metsästä?

    Viimeisessä Metsälehdessä oli kirjoitus, jossa suositeltiin ajamaan metsän puolelta. Perusteena se, että tie säilyy paremmassa kunnossa.

    Meikäläinen törmäsi tähän ilmiöön äskettäin. Ajokoneen kuski oli ajellut istutettua taimikkoa tien vieressä. Ei tietystikään ilahduttanut.

    Aiemmin on aina ajettu tietä pitkin ja sitten lanattu jäljet, jos tarpeen. Ei ainakaan meidän teille ole jäänyt pysyvää vahinkoa. Lanauksesta on tarvittaessa vastannut puunostaja. Metsän kautta-malli pyrkii siirtämään kulut metsänomistajalle, koska tarvitaan suurempi puuton alue.

    En osaa sanoa sitä, kumpi malli on taloudellisessa mielessä halvempi, mutta tympivää on katsella pilattua taimikkoa.

  • Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Kyllähän sen ymmärtää, että puuyhtiön oletus on tuhota kasvatusmetsää, että mahdollisimman vähän tarviaa hommata mursketta huonolle tielle. Ja se, että puut lastataan metsästä ei automaattisesti tarkoita, että mursketta ei tarviaisi rekan alle. Itte aktiivisena toimijana hommaan mieluummin sen kuorman pari mursketta kuin katson lastauksen alle tuhottua taimikkoa/metsää. Ja mikä tää murske en jauhautuminenkaan on? Ei kyllä ees oo niin paljoa puita, että ajokoneella sais murskattua mursketta niin paljon, että sillä olisi minkäänlaista merkitystä. Mutta niille, jotka ei kykene saamaan sellaista tietä aikaiseksi, että se kestäisi lastausta tai rekkoja ni tuskin on mitään väliä sillä tuhotulla metsälläkään.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Onko tässä kyse jostain piennartiestä? Jos kyseessä on metsäautoteiden allueluokan tie niin kestää kyllä teloilla muokkauksenkin. Korkeintaan hiukan tasausta vaatii. En muuten ole vielä nähnyt metsäautotiellä mitään kymmenissä senteistä mitattavia autonjälkiä.
    Metsänpuolelta purkausta olen nähnyt tosiaankin vain silloin kun metsän puolella on hakattu aukko. Kerran talvella oli kone purkanut pellon puolelta. Tietysti jos tie on varsinainen maantie niin sinne ei metsäkone aja. Silloinkin on yleensä poikittainen tienpätkä, jota sitten käytetään sekä purkuun että lastauksen.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Se varmasti sopii metsäyhtiöille parhaiten. Mutta en mä nää mitään syytä miks omatoiminen aktiivinen metsänomistaja jättäisi istuttamatta tai hakkaisi kaistaleen metsää pois että metsästä vois lastata. Jos sulla on oja nii järkevää tehdä kunnollinen liittymä jos siitä kuitenkin sitten ajelee traktorilla tai muulla härvelillä. Ja sitten ku on pehmeetä maata niin motot ui niin syvällä siellä, että traktorilla siellä ei pysty kuitenkaan menemään. Se ei palvele itteä joten kuitenkin pitää satsata siihen tiehen. Ihmeellistä, että metsälastauksesta pitäs tehdä jotain sääntöä tai väittää sitä ainoaksi oikeaksi tavaksi.

    suorittava porras suorittava porras

    Näin se tahtoo olla , että mursketta ajetaan vasta , kun vahinko on tapahtunut (ja kenties pölliauton akseli katkennut)…ja firman piikkiin tietty . Eräskin isäntä kehuskeli kylillä , että saa aina murskeet tielleen puukaupan kylkiäisinä .

    ..ja vielä ihmetellään , että kantohinnat eivät nouse…

    Onneksi on myös niitä , jotka pitävät tiensä kunnossa . Metsäyhtiöt näyttävät tässä asiassa oivaa esimerkkiä . Karkean kaliiberin murskeessa ei ole nuukailtu . Tästä huolimatta on suositus purkaa puut varastolle metsän puolelta.

    suorittava porras suorittava porras

    #”Ihmeellistä, että metsälastauksesta pitäs tehdä jotain sääntöä tai väittää sitä ainoaksi oikeaksi tavaksi.#”

    Minäkin ihmettelin joskus , mutta en enää . Liian monessa tapauksessa isäntä on reklamoinut rikotusta tiestä , kun kuormia on purettu tieltä käsin . Automies on tosin ehtinyt ensiksi . Tämän jälkeen on sitten ajettu mursketta ja lanailtu .
    Olen joskus omatoimisestikin tehnyt varaston siten ,että purkaminen tapahuu tieltä . Tällöin on ollut pitkä kuiva kausi ja tie hyvässä kunnossa . Tilanne on kuitenkin muuttunut dramattisesti sateen osuttua hakkuun ja lähikuljetuksen väliselle ajalle tai lähikuljetuksen ajaksi . Tällöin ei selvitä ilman tien vaurioitumista mitenkään . Päätös varastopaikan sijainnista ja koosta on tehtävä hakkuun aikana ja varauduttava pahimman varalle.
    Jos minulle esitetään , että riittävää tilaa ei saa raivata tiealueen ulkopuolelta tapahtuvaa purkamista varten , pyydän kohteliaasti vaatimuksen kirjallisena ja samalla vakuutuksen siitä , että mo vastaa tien kunnostamisesta purkauspaikalla henkilökohtaisesti mahdollisten vaurioiden syntymisen jälkeen.

    Reilu peli ! Eikös vain ?

    Puun takaa

    Metsän puolelta mättäminen on tietysti siinäkin mielessä järkevämpää, ettei tielle tulisi oksia ja muuta rojua.
    Minun mielestäni näissä asioissa on menty koko ajan parempaan suuntaan.
    Kyllähän metsäalan toimijat ovat ihan järkeviä ja käytännönläheisiä ihmisiä, joiden kanssa asiat ovat lähes aina sovittavissa.

    Metsuri motokuski

    Voi voi. Noita isäntiä on yhtä monenlaisia kuin leimikoitakin. Joku vaatii mursekuormaa kun moton pdottaa lavetilta kun auton renkaissa täristää. Toinen ei anna kaataa yhtään ylimmääräistä puuta laanista vaan hakatut puut pitäsi sijoittaa kasvavien puiden väliin. Joillekkin pitäisi olla tukkiauto vastassa koko ajan kuin puita tuodaan laaniin.

    Meille kuskeille varmaan ihanteellisin olisi jos päästäisiin tieltä purkamaan mutta eihän se näin ole. Sen vuoksi on sääntö että purku sulalla kelillä aina metsästä ja talvella tieltä. Paljonkohan tuossa laanin teossa loppujen lopuksi sitä tappiota syntyy kun se on käytössä koko metsän kierron ajan. Myös siinä taimikon harvennuksessa myöhemässä vaiheessa.

    jees h-valta

    Metsuri motokuski kyllä oikeassa että laanipaikkoja tarvitaan. Nytkin vain oli surullista katsella kun männikön harvennukselle nimenomaan pyysin ottamaan tien reunasta jo vanhastaan kolhitut männyt pois että tulisi selkeä puunlastauspaikka. No, ei onnistunut. Nytkin siellä jälleen näkyy kuituläjän keskellä hyvin kuorittu mänty joka on vähän joka puolelta siipeensä saanut. Mitenkähän tieto välttyisi sinne motolle että tehtäisiin se lanssi ja myös sitten ajokone lataisi ne siihen.

    Puun takaa

    Kyllä todellakin tänä päivänä puun varastointiin käytettävät alat ovat erittäin pieniä siihen nähden mitä ne olivat hevosaikaan.
    Useamman hehtaarin olen vanhoja laanipaikkoja voinut metsittää vuosien myötä.
    Se ei ole ollut aina kovin helppoakaan, koska puut kuorittiin ennen laaneilla, ja kuorta oli kertynyt jopa metrien paksuudelta.

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Jos tekis suoran tien halkomaan metsä palstaa niin tie veis 10m molemmin puolin laanit 6m ja sit motoura 5m eli yhteensä 32 m leveää uraa pitäs tehdä. TAI sitten teen tiehen liittymiä ja tiestä kunnolla kantavan, että ei oo silleen, että just ja just kestää rekan jos ei lastata tieltä. Säästän hillittömästi metsämaata.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 28)