Etusivu Keskustelut Tekniikka Raivaussaha ja helle

Tämä aihe sisältää 134 vastausta, 30 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi A.Jalkanen 1 kuukausi, 3 viikkoa sitten.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 134)
  • Raivaussaha ja helle

    Paljonkohan nuita suuttimia kannattaa löysätä kun on nuo +30 helteet tulleet? Meinaa joka saha oikutella tämmöisellä kelillä jopa autotunekin hyytyilee ja moomottaa.

  • kuusessa ollaan

    Aikainen lähtö kannattaa ja riittää pitkälle, eli viideksi metsään. Niin tuli metsurihommissa tehtyä, kun tälläiset kelit iskivät. Aamukasteen kosteus raikasti keliä kun hakkasi enskamännikköä, muutahan silloin ei kesällä hakattu.

    Jätkä

    Kun olin ihan aikuisten oikeasti metsurin hommissa, lähdin kotoa noin kello kaksi, kun silloin alkoi jo hämärä väistyä. Kun pääsi metsään, oli suorastaan kylmä.

    Oli mahtavaa päästellä menemään. Kymmenen maissa alkoi olla jo hyvin kuuma, eli silloin lähtö metsästä.

    Moottorisahan terä oli niin kuuma, että piti käsineet kädessä viilata ja saha kannon, tai puukasan päällä.

    husse

    Kovakuntoisen miehen/naisen merkki, kun saha oikuttelee ja sippaa ennen raivaajaa. Ei ne sahatkaan kestä helteitä!

    Jätkä

    Kyllä nykysahat kestävät helteetkin, kunhan ne on pidetty puhtaana, talvisarajt ja läpät on hoidettu ja bensiini on oikeaa. En usko, että kesähelteillä tarvittaisiin rikkaampi seos kuin talvella, mieluummin päinvastoin.

    Sylinterin jäähdytysrivat ja äänenvaimentaja pitää olla puhtaat ja tietenkin laadukas öljy bensassa. Öljyjen lämmönkestossa on aikamoisiakin eroja. Jos öljy palaa 50 astetta matalammassa lämmössä, se on kesäkuumalla melko arveluttava seosöljy.

    Ketjusahoissa voisi melkein sanoa, että jos sahassa on kahvatärinänvaimennus, niin siinä bensa kiehuu helpommin, kuin sahassa, jossa on runkotärinänvaimennus. Taikka jos raivurin tankki on akselin ympärillä, taikka kampikammioon kiinteässä yhteydessä.

    kuusessa ollaan

    Aika harva muuten tulee raivurissa avanneeksi huollon yhteydessä moottorikoppaa, taimikossa kerää neulasta tosi paljon sylinterin ympärille. Varsinkin uudemmissä stihleissä, joissa jäähdytysilma imetään runkoputken suunnasta tuntuu isompaa roskaa kertyvän. Yhden sahan oon nähnyt, missä vain rivan päät näkyivät, onneksi oli rauhallinen raivaaja ja viileä syksykeli.

    trimmeri

    Ei tilhi mihinkään hyydy, kulmavaihteen kanssa vaan tarttee olla tarkkana, ettei ala suunnitelematon kulotus.

    Raivaaja

    Aina olen hellepäivät tehnyt yötyötä. Aina olen myös heinäkuun lomaillut. Varsinkin nykyään kun ei ole rahahuolia niin voi ottaa rennosti nämä työasiat. Nämä urakkapalkkaiset metsurityöt on siinä mielessä vapaita että kukaan ei valita jos pitää vapaapäivän. No jos ennakkoraivaus moton edessä niin silloin vaikeaa ottaa omaa lomaa. Lomailu omaan piikkiin näkyy kukkarossa mikä ennen esti tämän aktiviteetin mutta nykyään on toisin.

    Ola_Pallonivel

    Vuosi sitten Stihl 450 hyyty täysin, ku kolmiterällä heinää niitin. Syyksi paljastui roskaiset sylinterin rivat. Ne oli täynnä havunneulasia yms. Varmuuden vuoksi hehkutin äänenvaimentimen kiukaassa punaiseksi, mutta ei ollut karstaa sisällä.

    Putsauksen jälkeen oli taas normaalit tehot käytössä. Eikä näkynyt männän helmoissa naarmuja, kun imu/pakopuolelta sisään kurkistelin.

    tamperelainen tamperelainen

    Vuosi sitten Stihl 450 hyyty täysin, ku kolmiterällä heinää niitin. Syyksi paljastui roskaiset sylinterin rivat

    Taitaa olaa stilin vika,tuossa 480:ssä on puoli variksen pesää jo pienellä sahaamisella

    Metsuri motokuski

    Itse huollan sahan sillei että joka perjantai putsarin puhdistus paineilmalla ja joka toinen perjantai kopat irti ja koko koneen puhdistus sekä vaijerien voitelu. Kerran / kaksi kaudessa tulpan ja suodattimen uusinta. Eipä ole ollut ongelmia lämpöjen kanssa ainakaan vielä. Tänään kun lopetin työt niin oli + 28 astetta.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 134)