Keskustelut Tekniikka Raivaussahan käyntiongelmat talven jälkeen

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 62)
  • Raivaussahan käyntiongelmat talven jälkeen

    Käynnistelin Stihl FS480 -raivaussahaa talven jälkeen. Saha lähti käyntiin, mutta ei ensin reagoinut kaasuun ollenkaan ja sammui nopeasti. Ryyppy päällä kävi, mutta sammui heti, kun ryypyn otti pois. Saha alkoi reagoimaan kaasuun, mutta ei käy juuri yhtään tyhjäkäyntiä. Jätin syksyllä tankkiin pienkonebensaa. Missä vika? Mitä tuolle voisi tehdä?

  • Jätkä

    Kaasuttimen vaihtaminen on helppo homma. Kun poistaa ilmansuodattimen ja sylinterikopan, onkin kaikki näkyvillä. Hyvänä apuna olisivat kapeakärkiset pihdit.

    Uutta asennettaessa on tärkeää puhtaus ja se, että kurkun tiiviste tulee oikein asennettua.

    pihkatappi

    Kaasuttimia kannattaa etsiä netistä, esim ”FS480 carburetor”. Pitäisi Zama merkkinen kaasutin löytyä ja  toimittajasta riippuen postissa tulee kotiin asti (kaikki toimittajat eivät lähetä Suomeen tavaraa). Kaasuttimen voi tietysti puhdistaakin. Mutta kun Zaman kaasutin käy, kaasuttimen korjaaminen varaosien kanssa ei kannata, kun uusi kaasutin on niin halpa. Toivottavasti kuitenkin on tuosta bensasta kiinni, itsellä on suurinpiirtein vastaava ongelma  m-sahassa korjaantunut uudella bensalla.

    kuusessa ollaan

    Minkä merkkistä pienkonebensaa muutoin oli tankissa?

    uusi_mo

    Kokeilin sahaa tänään uudestaan. Vaihdoin sytytystulpan. Puhdistin ilmansuodattimen (se näytti likaiselta, pitäisi varmaan ostaa uusi). Bensaletku näytti olevan ehjä ainakin tankin ulkopuolelta. Tyhjensin entisen pienkonebensan tankista ja laitoin tankkiin uuden pienkonebensan (Nesteen bensa). Tavallista bensaa ei nyt ole, jotta olisi voinut sitä kokeilla. Tein myös suuttimien säädön, kumpaakin kierros auki. L-suutinta kokeilin myös 2-3 kierrosta auki. Polttoainesuodatinta en vaihtanut.

    Tämä ei auttanut. Sain sahan kyllä käyntiin ja se otti hyvin kierroksia ja kävi ehkä puoli minuuttia tyhjäkäyntiäkin. Uudestaan sain sahan käyntiin vasta, kun kuivasin tulpan ja tuuletin palotilan. Kolmetta kertaa ei lähtenyt käyntiin tälläkään konstilla. Se jäi vielä kokeilematta, että olisin käyttänyt sahaa pitempään. Korjasin sahaa kerrostalon pihassa autotallissa, niin en viitsinyt kovin pitkään huudattaa. Viikonloppuna mökillä voin vielä testata.

    Viittaako nämä oireet kaasuttimeen? Vai johonkin muuhun?

    kuusessa ollaan

    Katso se bensaletku  myös tankin sisäpuolelta…siellä voi olla tiukassa mutkassa murtuma.

    Metsuri motokuski

    Liekö saha saa liikaa polttoainetta. Minusta silloin kaasuttimen kalvoissa saattaa olla vikaa. Kannattaa miettiä uutta kalvosarjaa tai sitten jos ei ole hinnan kiroissa niin sitten uusi kaasutin.

    Jätkä

    Jos tulppa kastuu, ei bensaletkussa ole ainakaan murtumaa. Ikinä ei ole tarvinnut sahan kaasuttimeen vaihtaa kalvoa tai kalvoja. Syy miksi pitäisi kalvo vaihtaa, on sellainen, että siihen on tullut reikä. En ole koskaan nähnyt sellaista. Kuitenkin olen avannut satoja kaasuttimia – ja koonnut ne myös toimiviksi kamppeiksi.

    Nykybensa, eli lyijytön Nesteen bensa, on aiheuttanut kaasuttimen tukkeutumista, kun saha on seissyt pitkään ja bensa on kuivunut kaasuttimesta – ruskea sakka on jäänyt tukkimaan ahtaita paikkoja. Se ei aiheuta tulpan kastumista.

    Ebaysta saa uuden kaasuttimen kalvosarjan hinnalla – jopa useammankin.

    uusi_mo

    Tilasin ebaysta Zaman kaasuttimen hintaan 10,32 e. Jos saha sillä tulisi kuntoon.

    Jätkä

    Satsaus sinänsä on pieni.Noita on myös korjattu, eli niihin vaihdetaan kiihdytyspumppu, joka lähinnä on häiriön syy. Huoltoliikkeessä on myös ultraäänipesuri, jolla yritetään saada kaasutinta toimimaan, mutta menestys on ollut kehno.Tuttava oli vienyt merkkiliikkeeseen tuosta viasta ja lopuksi vaihtoivat kaasuttimen – lasku 350 €.

    Kyllä sen kanssa kannattaa pari tuntia askarrella, jos sen saa itse tehtyä.

    arto

    Zaman tyyppivika. Neulan jousi kuoleutunut. eli vuotaa neulasta, siksi ei toimi. saa kuntoon venyttämällä jousta.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 62)