Keskustelut Tekniikka Raivaussahan talvikäyttö

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 55)
  • Raivaussahan talvikäyttö

    Mikä on toiminut teille parhaiten? Itsellä kun vielä työkseen sahasin, niin parhaiten pelasi 355fxt husqvarna ja samalla tavalla myös tämä uudempi 555fxt malli! Talvisarjat on näissä kyseisissä malleissa jo hyvät ja itse niitä käytin, ongelmia oli todella vähän! Onko teillä minkälaisia kokemuksia talviolosuhteissa raivauksista! Täällä Napapiirin korkeudella väkisinkin semmoiseen joutui!

  • Jätkä

    Se vain on näin ollut ja tulee aina olemaan. Kun laittaa 50% vettä joukkoon, kestää se noin 34 -astetta.

    arto arto

    Perustele tarkemmin Erään longlive pakkasnesteen sekoitus kopioitu astiasta.1 netettä 2 vettä -18….1 nestettä 1 vettä -36…3 nestettä 2 vettä -52 jne jatkuen aina -89 asti….Eli sinun väittämät ei pidä paikkaa. Kaikki kehityy vauhdilla.

    Jätkä

    Katselin netistä noita juttuja. Kehitys on tietenkin kehittynyt jossain määrin, mutta siellä moottorien huolto-ohjeissa väitettiin jopa -14 astetta olevan jäätymispiste. Se ei kai halkaise lohkoa, mutta lakkaa kiertämästä, kun muuttuu liian paksuksi.

    Perusteluita en tähän nyt löydä, mutta koneopin luennoilla ja metsäkoneiden käyttökoulutuksessa on vain todettu 16 astetta olevan 100%:sen Glukolin jäätymispiste.

    Kerran olen voittanut vedonlyönnissä aiheesta Vodkapullon, kun meillä oli raakaa pakkasnestettä puoli purkillista ulkona ja pakkasta oli parikymmentä astetta. Kaveri manaili kyllä hartaasti häviötään.

    Löytyihän siihen tarkkakin astemäärä. Sulamispiste 12,9 astetta, eli 13 astetta on vielä jäässä.

    Jätkä

    EDIT

    husku550xp

    Tuo Arton ohje muuten ihan hyvä mutta katsokaa että ette laita kulmavaihdetta lumihankeen. Meinaan että jos tökkäätte kuuman kulmavaihteen hankeen niin voin luvata että  aamulla ei pyöri terä mihinkään jos ei sulata.

    Puu Hastelija

    Tuossa erään jäähdytysnesteen sekoitussuhteet ja pakkasenkestävyydet. Perinteisetkin kestävät 1:1 sen – 36 astetta pakkasta ja pienikin määrä estää moottorin lohkoa halkeamasta (jää sohjoksi).

    Laimennussuhde (100% jäähdytinneste : vesi)

    – 2 : 1 (pakkaskestävyys -69°C)

    – 1 : 1 (pakkaskestävyys -40°C)

    – 2 : 3 (pakkaskestävyys -27°C)

    – 1 : 2 (pakkaskestävyys -20°C)

    Sitä en tiedä, mikä tuolla liemellä 100% olisi pakkasenkesto, mutta eilinen – 25 alkoi jossain vaiheessa tuntua varpaan kärjissä. Muuten mukava keli, ei edes paita kastunut metsässä touhutessa.

    arto arto

    Löytyihän siihen tarkkakin astemäärä. Sulamispiste 12,9 astetta, eli 13 astetta on vielä jäässä.——–Meillä mittari aamulla -34 punainen pakkasneste ei ainakaan jäässä raakana autossa….Jätkän väittämällä se olisi ollut umpijäässä.   Toivomus on, että sinäkin kehittyisit, mutta näyttää tapahtuvan vain taantumusta…Pätee sinuun.

    Jätkä

    EDIT

    jos kanisterissa on kplmenkymmenen asteen pakkasessa pakkasneste sulaa, se ei ole 100%: sen puhdasta. On se minkä väristä tahansa.

    arto arto

    Glykolia on käytetty kauan sitten….Käy vain valurauta koneille….Niitä ei tee enää kukaan.  OAT-etyleeniglykolia punaiset nesteet. Noita värilisiä käyttää jokainen auto nykyisin. Jos purkissa lukee 100% ei sinun sanomalla muutu vesilitkuksi.

    Tolopainen

    Jätkällä on lukihäiriö tai on nukkunut kemian tunnilla. Glykolin sulamispiste on – 12,9 astetta. Ja hiukan vetta sekaan niin ei jäädy Suomen pakkasissa. Nykyisin käytetään propyleeniglykolia alumiinilohkoisissa moottoreissa lisäksi se ei ole myrkyllistä.

    Meilläpäin jääkin sulaa nollassa asteessa, osoittaa aikamoista hölmöyttä väittää glykolin sulamispisteen olevan  plussan puolella, olisi syytä vaihtaa omat pakkasnesteet.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 55)