Keskustelut Tekniikka Rauta heppa

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 58)
  • Rauta heppa

    Olisikohan kysyntää näille,jos nyt alkaisin maahantuomaan näitä ihan ympäristö syistä?

  • Vintta

    Joo o turhan päivänen kampe..

    Pavekka

    Ongelmapuun kaatoon ja noutoon jos on lähellä tietä ettei tarvi ajella kauas.  Hyvä se tietysti että kaikkea saa ostaa jos haluaa,mutta aika turhanpäivänen värkki. Ehkä ton käytettävyyttä voisi parantaa jos siihen kehittäisi jonkun työlaite kiinnityspisteen. Kantojyrsintä, kaapeliurajyrsintä, timanttisahausta, piikkausta tms.

    Metsähommat kyllä taitaisi mennä kubotalla tai mönkkärillä paljon kätevämmin. Vaikka on koko pitkät telat ei tuolla mitään vetää voi kun ei ole painoa päällä. Siinäpä ruopii sitten. Hidaskin oli. Kauko-ohjain on hyvä kohdetyöstössä mutta aika lapsellista kävellä metsässä koneen perässä joisstikkien kanssa.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Pavekka: ”Vaikka on koko pitkät telat ei tuolla mitään vetää voi kun ei ole painoa päällä. Siinäpä ruopii sitten.”

    Tuossa on juuri se salaisuus. Ruotsalaisten rautahepo on tehty niin että aina tulee painoa myös koneen päälle. Ajoi sitten kärryn kanssa tai piikkipankalla juontaen.

    Kokeilin kytkeä rautahevon perään henkilöauton tukevatekoisen peräkärryn. Eihän se mihinkään kulkenut, ellei seissyt itse koneen päällä, sieltä ohjaten.

    Eli koneen päälle saatava kuorman painosta suurin osa muuten vain kuopii.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Jätkä

    Tanelin Hepo on käsittääkseni kuin rekka-auto, joka aidoimmillaan on puoliperävaunu. Rakenne on hyvin suunniteltu ja mitoitettu. Videon konekin voisi olla hyvä, mutta se on selkeästi keskentekoinen. Oikeastiin vain pelkkään ajeluun tehty.  Eli se tarvitsisi perävaunun ja siinä sellainen kytkentä, että tuo vetokone ei keulisi noin voimakkaasti.

    Pavekka

    Hepo on varmaan suuniteltu sitä varten mutta ei tuo näyttänyt niin vahvarakenteiselta että kannattaisi suorittaa kuormansiirtoa. Mitä enemmän tota tutkii sitä enemmän vaikuttaa leikkikalulta tuossa aihekontekstissa.

    Mutta mitä jätkä tarkoitti kun selitti tota päälle kaatamista? Ei kai nyt rautahevonkaan päälle mitään kaadeta. Irtokappaleet vaan lentelee. Ei se mikään panssarivaunu sentään ole.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Pavekka: ”Mutta mitä jätkä tarkoitti kun selitti tota päälle kaatamista?”

    Ruotsalaisten rautahevossa on kärryssä ns kaatorulla, jonka päälle voi kaataa pinotavarakokoisen puun ja karsia ja pätkiä siinä. Samalla pätkät menevät vähällä vaivalla kärryyn. Olen toki kaatanut kärryn päälle tukkipuunkin monesti. Se edellyttää että kärryssä on puuta hiukan alla pehmentämässä. Ajetaan ensin hevolla kohti puuta ja käännetään kone jyrkästi sivulle ja peruutetaan puoli metriä. Silloin voi kärryyn suoraan kaataa. Ei tietysti kannata oksikasta kuusta kaataa suoraan kärryyn, mutta männyn tai koivun kyllä. Silloin tyvipölli on jo valmiiksi kyydissä.

    Isoilla puilla kuitenkin Piikkipankalla juontaminen on parempi keino. Vinssillä vain tyvipäät pankalle ja liinalla kiinni. Parhaillaan olen kuljettanut näin yhtäaikaa kahta ensimmäistä 43dm tukkia, kuusesta jonka rk mitta oli 45cm.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Jätkä

    Olen tehnyt ”päällekaatoa” useinkin, mutta en suosittele sitä kaikille tumpeloille, jotka eivät hallitse suunnattua kaatoa.

    Kokeilin aikoinaan karsintarullaa, joka oli n. 60 -80 senttiä leveä ja noin puolisen metriä korkea. Myös sillä sai pöllit rullattua kasalle, jos kaato osui oikein. Nyt olen tehnyt polttopuusavottaa, jossa ajokoneena on joko traktori tai mönkijä. Kaato kuorman päälle, karsinta, katkaisu ja pöllin oikaisu kuormaan. Isossa koivuissa on huomattava etu jo siinä, että kaksi suurinta pölkkyä kaatuu suoraan kätrryn päälle. Omaan metsäkärryyn en ole laittanut karsintarullia, koska karikat ovat niin hintelät, että eivät kestäisi kaadon aiheuttamaa iskua.

    Tietenkin se harmittaa, jos iso puu kaatuu mönkijän päälle, mutta olen onnistunut välttämään sellaiset.

    mulle

    Paikallinen palolaitos oli kyllä hyvin kiinnnostunut koneesta ja jo yksi testi esittely kappale on tulossa.Ajakaa te muut mönkijöillä vaan,eihän teillä ole rahaakaan.

    mulle

    Paikallinen palolaitos oli kyllä hyvin kiinnnostunut koneesta ja jo yksi testi esittely kappale on tulossa näytille tänne.

    Ajakaa te muut mönkijöillä vaan,koska eihän teillä ole koskaan sitä rahaakaan.

    Gla Gla

    Puhutaanko nyt metsätalouden harjoittamisesta, jossa tavoitellaan mahdollisimman kustannustehokkaita menetelmiä vai rikkaiden leluista?

    En omista mönkijää, enkä ole saanut sitä millään laskelmalla kannattavaksi hankinnaksi. Sen verran sisälläni asuva vihreä myös vaikuttaa, että turhien tavaroiden hankintaa pitää välttää. Se on yksi keinoistani vaikuttaa maailman ylikulutukseen.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 58)