Keskustelut Tekniikka Repullinen akkuja metsään vai miten ?

Esillä 4 vastausta, 131 - 134 (kaikkiaan 134)
  • Remie

    Tilannehan on hullu. Me emme saa raaka-ainetta sillä hinnalla kun Aasialainen toimittaa koko tuotteen. Ammattimiehenä voin kertoa että sitä tulee mitä tilataan. Osaavat lukea loistavasti länsimaisia piirustuksia, mitat ovat tolerannsin keskellä. Raaka-ane sitä mitä pyydetään, pintakäsittely huippu luokkaa jos on pyydetty ja pinnoite täyttää myy arvon. En voi ymmärtää miksi tilataan ruutupaperilla olevilla piirustuksilla ilma toleranseja joitain halkaisu koneita, vaatimuksena vain tonni luku. Ei materiaalista haistua sanaa. Totta kai tuote tulee halvalla kun ei ole mitään vaatimustasoakaan. Kyllä heillä yhtä lailla laatu maksaa, syödä heidänkin pitää. Ei kouluttautumattomat osaa teknisiä piirustuksia laatia niin että vierasmaalainen valmistaja niistä jotain tolkkua saisi. Yleensä maallikko lähettää valokuvan , että tuonlaisia 100kpl , siinä kaikki, vaatimuksena halpa.

    Jätkä

    Ne urakoitsijat, jotka vaihtavat koneketjunsa uuteen muutaman vuoden välein JOUTUVAT sen tekemään, jos vaikka eivät haluaisikaan. Yhtiö ei tee sopimusta, jos koneet ovat liian vanhoja, eli kun sopimukset ovat katkolla ja uudet tarjoukset pyydetään, niin edellytyksenä on, että ketjun koneet täyttävät määrätyt kriteerit. Jopa merkki on määrätty, mutta ainakin malli, paino, tehot, ulottuvuus, kouran malli, polttoaine, voiteluaine jne.

    Sitten taataan määrätty kuutiomäärä, rahamäärä, työaika jne. Kun yritys on voittanut kilpailun, niin samalla hetkellä pamahtaa tilaus uudesta koneketjusta valmistajan sähköpostiin. Vaihtokoneet on hinnoiteltu valmiiksi ym.Pienemmillä firmoilla on sitten ne samat koneet ”uusina” ja sama periaate, eli vaatimukset ovat heilläkin.

    Vanhemman koneketjun yrittäjällä vaan on vähemmän velkaa ja pidemmät yöunet, eikä niin kova hoppu korjauksien kanssa.

    Vielä muutama vuosi sitten Vapon turvesuo-urakoitsija ajatti kuudella Urkilla ja Zetorilla turpeennostokoneitaan. Yksi Volvo-Valmet oli myös. Hän naureskeli,että enemmän hänelle tulee tuloja ja vähemmän on menoja kuin niillä, jotka Fiateilla ajaa. Silloin oli Fiat muka ykköskone suolla. Hän myös kertoi, että Volvoon tuli remontteja isommalla rahalla kuin Urkkeihin ja Zetoriin yhteensä

    oksapuu

    Volvo-Valmet taisi hävitä tuotemerkkinä ensin. Fiat ja Ford yhdistyi joskus ysärin vaihteessa, nimi sitten muuttui nyykkäriksi…

    Muistelen että nämä pitkä- Zetor-Urkki urakoitsijat rakenteli heti uutena noihin perä/vaihdelaatikko voitelun uudelleen…

    Ps. pikku vinkkinä Puolan pojat ostaa noita innokkaasti takaisin, romutkin kelpaa…

    Tilley

    4) En löisi vetoa sen puolesta, että ”suurin osa” komponenteista tulisi itämailta.

    5) Kun kone on kasattu niistä komponenteista, pitäisi vielä saada softat koneeseen. Siitä kiinanpoika vaan koodaamaan tyhjästä kärkiohjaus, kun ei ole Ponssekaan sitä saanut tehtyä. Ja on sitä Ponssellakin aktiivivakautus ja monenlaista muutakin hienoutta, ei sitäkään ole helppo reverse-engineerata.

Esillä 4 vastausta, 131 - 134 (kaikkiaan 134)