Keskustelut Tekniikka Repullinen akkuja metsään vai miten ?

Tämä aihe sisältää 135 vastausta, 29 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi Tilley 1 päivä, 19 tuntia sitten.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 135)
  • Jätkä

    Meillä oli muuntajalle matkaa noin 150 metriä ja kahdensadan amppeerin liittymä. Katselin mittarista, kun pojat sahasivat, niin isoissa tukeissa, jos syöttö meni hieman suureksi, nousi ottama teho himpun yli 130 amppeerin, eli kyllä siellä jo teräakseli alkoi mennä puneelle.

    En ole mikään sähköasiantuntija, mutta tuollaisia havaintoja olen tehnyt.

    Visakallo Visakallo

    Wanhajätkä: ”Luin ekaks että repullinen akkoja mukaan… niin se kävis. Akat kantas akkuja ja tekis vähä evästä ja välillä kellistys mättäälle…kyllä ne pikkusiskot jonku akun mettään kantaa ja poiski… elämä ois ihanaa….”

    Mulla oli yksi sellainen tänään mukana metsässä, ja ihan mukavata siellä oli! Hänen luurinsa akkukaan ei paljoa painanut.

    Remie

    Jätkä. Eihän se ole 50A per vaihe. Kun aketaan ottamaan 120A vaiheesta niin sitten voit alkaa epäilemään teräakselia. 70mm CRMO akseli kestää lähes mitä vaan.

    wanhajätkä

    Täällä on keksitty jo ikiliikkuja. Eiku tekniikka sovelletaan autoonki. Aamusella ku ajelee palstalle ni akut latautuu Ilmaiseksi: Illalla huilauttelee vaan sähköllä kottiin. Kuminauha vois kyllä olla siihen parempi keksintö. Ilimaseksi!

    Patterisahalla on paikkansa timpurihommissa mutta ei vielä ainakaan metsässä. Patterityökaluja mulla on joka lähtöön ja rungot ei hirveitä maksa. Akut kyllä on tyyriitä ja niitä simahtelleeki sitte käytössä tasaseen tahtiin. Se ilimasesta taasen.

    Planterhan on ku nykyset poliisit. Lippaallinen pistoolilla rupan levveimmälle paikalle ja ihmettely miksei pää tipaha. Planter tietysti fiksumpana tietää mistä elukka kuolee ja vetasee moottorisahalla kaulan poikki! Ois kiva olla kattomassa tuota sankariteurastajaa toimissaan riittävältä etäisyydeltä. Saattaapipa siinä vähän shortsit hierautua ku kaasuttelee kaulavaltimoita poikki. Paa ny sujalasit kuitenki päähän että näät ajella kottiin. Paljo jätesäkkejä jolla vuoraat auton ennen istumista.

    Se hapan veri on pahemman hajusta ku pensa joka sentään haihtuu…

    Puuki

    Nykyään olisi hyvä olla varavoimala olemassa talvella, kun sähkönsaantikaan ei ole enää ihan  varmaa joka päiväksi.  Ruotsista eivät kuulemma jaa sähköä välttämättä naapuriin jos itse tarvitsevat pakkasilla paljon.    Löpögeneraattoreita on tr:lla pyöritettäviä malleja olemassa. Erikseen ei kukaan osta yhtä sähkösahaa varten semmoista. Silloin on parempi käyttää vaikkapa lisäakkua. Mutta jos sattuu olemaan valmiiksi olemassa agregaatti ,niin miksipä ei sitä kannattaisi hyödyntää tarvittaessa.

    Planter Planter

    Älä Wanha huolehdi. Olen sahannut nuotta-avantoja 18 tuuman laipalla, lykkää vähän enemmän nestettä ylös kuin kaulavaltimo. Koreografia miten säilytään kuivana on hallinnassa, katsojille voisi tulla graffiti rinnuksiin.

    jpjulku jpjulku

    10 vuotta niin ei tartte kenenkään enää uusia polttomoottorisahaa. Ei löydy kaupoista. Eikä tule ikävä.

    Tilley

    Olkiukko-argumentointi on palstan vakiokamaa..

    En väittänyt sähkösahaa äänettömäksi, vain hiljaisemmaksi. ”Sahan määkäisy” on jonkinlainen metsäalan termi, ja kyllä siinä moottorillakin on osansa. Desibelimittarilla voi todentaa nämä.

    En sanonut, että akkuja kannattaisi välttämättä ladata auton bensalla. Se tosiaan nostaa akkusahan sähkön hintaa. Pihi kantaa sen lisäakun peräkontista tupaan ja lataa verkkosähköllä. Käytännössä kuitenkin invertterisysteemi olisi niin kätevä, että akkusahan muiden etujen ohella sellaista varmaan mielellään käyttäisi. Tyhjäkäynnillä palstalla latailua nyt ei sentään kukaan ehdottanut, vaan ajomatkoilla.

    Vielä tähän ”tehot ei riitä tuottavaan työhön”. Koneellisen puunkorjuun osuus hakkuista on 99,98 % (2017). Joten aika vähän niitä tuottavan työn moottorisahailijoita metsässä on. Ja niistäkin suurin osa todennäköisesti vain luulee tekevänsä tuottavaa työtä ja sekin työ olisi kannattanut tehdä koneellisesti. Tai sitten Adam Smith oli väärässä ja tuo 99,98 % osuus on syntynyt muista kuin markkinataloudellisista syistä. Harrastushommista taas puhuttaessa ei se tuottavuus nyt ole niin tärkeää vaan ehkä muut arvot.

    Remie

    Eikös siihen moororikelkkaan mitenkään saa 2m laippaa ja kunnon moto ketju, senkun hurruttellee pitkin pusikoita mänemään johan syntyy pökkelöitä maahan. Karsinta tapahtuu sillee että karsintaterät kahen puun välliin ja kelkalla vetäsee puun siitä lävitte, joutusaa puuhaa eikä kuoleevu selkä. Pittää kehittää työkaluloi kun ukot vanhenoo.

    TV

    Kyllähän nuo akkuvehkeet on jo nyt loistavia raksalle. Ei tarvitse nykiä käyntiin, vaan saha on heti tulilla kun käyttäjä puristaa. Akkuja saa ladattua siinä vieressä, niin aika huoletta sahaa kahden akun taktiikalla.

    Ja jos olisi varaa, niin saattaisin jopa harkita metsään kun vielä hiukan kehittyvät. Akut kehittyy varmasti, kun niitä aletaan autoihin työntämään niin innokkaasti. Teho ja paino edes sinne ms-201 tasolle, niin mikäpä se olisi akkuvehkeellä sahata. Kyllä mönkijän, kelkan tai traktorin kyydissä tulee vaikka kuinka monta akkua matkassa. Samalla tavalla hipsuttelee tankkauspaikalle ja vaihtaa tuoreen akun, kuin menisi polttoainekannulle tankkaamaan. On hiljaista ja hajutonta, eikä ole käyntiin nykimistä. Valitettavasti köyhällä ei budjetti kestä investointia riittävän moneen akkuun, mutta jos ei olisi rahasta kiinni, niin ei olla kaukana käyttökelpoisesta laitteesta. Vielä kun olisi todella kevyt sahaosa, huskun flexi-valjaiden tapaan työkaluvyö, johon saisi samaan valjaaseen reppuakun kiinni ja joku koukku vyölle johon voi ripustaa sahan roikkumaan. Kulkisi melko huomaamatta kohtuullisen iso akku, saha ja sakset jatkuvasti mukana.

    Minusta aivan kehityskelpoinen idea, joskaan ei vielä aivan valmis metsätyökäyttöön. Pienempään pihahommaan ja rakennuksille varmasti jo nyt asian ajava, jopa polttomoottoria kätevämpi laite.

     

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 135)