Keskustelut Metsänomistus Rospuutto

Esillä 4 vastausta, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Rospuutto

    Tästä ne alkoikin pallienrapsutteluvapaat, koht rupee emäntäkin sinuttelemaan ku yhtenään näkee.

    Mites muilla metsästä leipänsä saavilla, vieläkös hakkuut jatkuu?

    Täällä jatkuu joskus jos ei sitten tapahdu alanvaihdosta.

  • suorittava porras suorittava porras

    Hakkuut jatkuu , jos tehdas vain vetää .
    Kaikilla ei välttämättä ole sama tilanne.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Rospuutto tiestöä pehmittää,onneksi tässä pariviikkoa tuli jatkoaikaa.Hakkuuta tänäänkin kävin valvomassa,kuusikon harvennus kivipohjaisella maalla ,ei uria ,ajokone ajoi toisella laidalla, moto hakkasi toisella reunalla.

    suorittava porras suorittava porras

    Tuli tässä mieleen ”perunapeltoa” pitkin palstalle kulkiessa , että moni korjuukelpoinen leimikko jää mottiin kehnojen tieolosuhteiden takia .
    Tien kantava kerros on usein luvattoman ohut ja tie rikkoutuu helposti.
    Kunnon ojat ja karkeaa mursketta tien pintaan ! Pelkästään näillä eväillä kelirikko voidaan selättää kokonaan tai ainakin sen kestoa lyhentää useita viikkoja.

    Ongelmallisimpia ovat läpi talven käytössä olleet vanhemmat
    metsäautotiet . Pinnassa on soraa vain nimeksi ja sen alla velloo savi. Roudan sulaminen kestää viikkoja , eikä tuona aikana tielle ole mitään asiaa . Kunnon murskekerros tien pinnassa pitäisi tien käyttökunnossa läpi kelirikkoajankin . Murske on edullisinta levittää tielle kuivaan aikaan . Kelirikkoaikaisen puunkorjuun jäljiltä toimenpide voi olla paljon hankalammin toteutettavissa . Tien runkokin voi olla pilalla . Tuntuu siltä , että nykyiset talvet ovat jatkuvaa kelirikkoaikaa.

    Lähiaikoina imestyy kuva , jossa murskepintainen tie päättyy ja jatkuu ”kevyempänä” versiona . Murskepintaista tietä on liikennöity läpi talven , eikä kelirikosta ole tietoakaan. Tilanne muuttuu dramaattisesti , kun sorapinta alkaa .

    jees h-valta

    Suorittava oikeassa kyllä noissa tiehavainnoissa jotka ovat suoraan linjassa Satakunnan teiden tilaan. Nyt kun kävimme kevään ensimmäisen reissun Kymenlaaksossa oli aivan hämmästyttävä huomata kuinka hyvässä kunnossa siellä tiet ovat sulanneet jäästä. Ei mitään kuravelliä vaan hyviä tavallisia hiekkateitä ne mökki/metsätietkin mutta kun katselee ojien pohjille joissa vesi kristallin kirkkaana solisee niin käsitys paranee. Sorapohjat ovat hienoja myös teiden kannalta ja niiden kunnolle. Täällä Satakunnassa nämä kiehuvat savi”prunnit” taas aika tavanomaisia. Tienpito ottaa näissä tienhoitokunnan talouden päälle aivan eri tapaan. Ja js ei ota ei kulkukelpoisuuttakaan.

Esillä 4 vastausta, 1 - 4 (kaikkiaan 4)