Keskustelut Tekniikka Saha huollossa

  • This topic has 12 vastausta, 9 kirjoittajaa, and was last updated sitten by AvatarPavekka.
Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 12)
  • Saha huollossa

    Kuulin aika mielenkiintoisen tarinan eräässä paikassa missä on uusi moottorisaha. Olikohan 445  Husqvarna ja oiskohan 7 litraa bensaa sahailtu. Sitten oli alkanut käymään  vähän boo booo kun oli koittanut  laittaa kierroksia. Kysyin että oletko sahannut tuolla Huskun  valmisbensalla ja vastaus oli että joo. Sanoin että nyt olet vahvoilla kun on ainakin bensat kohdallaan että ei siitä voi olla kiinni .

    Sitten sanoi omistaja että on sinne tankkiin varmaan vähän mennyt öljyä tuossa tankatessa. Ajattelin että mitähän tämä nyt selvittää että onko se laittanut vielä öljyä sinne valmisbensaan vai mistä on kyse. Sitten alkoi selittämään että ei saanut tuota kombikannun toista korkkia  oikein auki  ja  tankkaili sillä öljypuolen korkilla molemmat aineet .

    Nyt kuuluukin kysymys että voiko se käyntihäiriö johtua vaikkapa pienestä määrästä teräketjuöljyä  bensan seassa ?  Ja Jätkä ei varmasti usko  tätä tarinaa että on tosi  😀

  • vmt

    No ei se saha varmaan paljon teräketjuöljyä bensan seassa tartte, kun alkaa booaamaan. Sahan tankit kun aika mitättömän kokoisia ja oikea teräketjuöljy ei edes välttämättä helposti sekoitu bensaan (en ole kokeillut), mutta kun viskositeetti ei ainakaan ole 2-t -öljyn tasoa.

    Per Ä Reikäs

    Tiedä sitten onko nämä nykyajen ”eko” bensat vain sahat, vähän samaa ollut.

    metsänkasvattaja

    melko  usein , jos  uuteen   sahaan  tulee  vika myyjät  kysyy  onko käytetty  pienkone  bensaa  ?  itse  olen aina  sekoittanut  bensan  ja  hyvin on  toiminut   niin  kaasutin  kuin  autotune  mallit  mahtaako  myyjillä  olla joku  kytkös   pienkonebensan toimittajille , kun tuntuu  että  sitä  pitää   käyttää hinnasta  viis   .

    Per Ä Reikäs

    Hävettää muuten kertoa, että tässä juuri tuli uusi 435,jonka päätin koota ilman silmälaseja (Lähi näköäni sotkua) ja ihmettelin booailua sahaillessa, kunnes heitti ketjun pois paikoiltaan, jolloin vasta laitoin lasit ja miten olla laipan alle jäänyt sellainen ylimääräinen silikoni prikka.Typerä turha hela.

    Jätkä

    Moni metsurikin on tankannut teräöljyä bensatankkiin tai päinvastoin. Varsinkin sellaisissa sahoissa, joissa tankit ja niiden täyttöaukot ovat rinnakkain.

    Kun joskus olen kaatanut öljyä bensatankkiin, mutta huomannut sen ennen sahan käynnistämistä, olen vain kaatanut tankin tyhjäksi öljykanisteriin ja tankannut bensalla. Saattaa hieman kärytä seuraava tankillinen – ei muuta. Öljysäiliöön kun pistää bensaa, voi huoletta sahata kuin siellä olisi pelkkää öljyä. Kyllä se siitä.

    Peräreiälle: Tuskin se sinunkaan sahassasi oli silikoniprikka. pelkkää kierrätysmuovia vain. Jaa että miksi se oli siellä? Että ei purukoteloa kiristetä sahan ollessa pakkausmallissa ilman laippaa, koska purukotelo leikkaisi kiinni kytkimeen sahoissa, joissa kytkin on vetorattaan ulkopuolella.

    petep

    Saavatko huollossa kuin helposti selville että bensan seassa on ollut pieni määrä teräketjuöljyä ja artisti maksaa ?

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Ei täällä saa mainostaa palveluita. Joskus voidaan tehdä poikkeus jos palvelu liittyy metsätalouteen kuten pakurin kasvatus. Nimimerkillä ”palstapoliisi”. Kiitos mainoksen poistajalle. Mainos näkyy myös avainsanoissa monessa ketjussa.

    Sulli

    Saattaa olla mielenkiintoinen valoefekti kun voitelee teräketjunsa bensiinillä, siinä vaiheessa kun kipinä lentää laipasta tai kivestä…

    pikkutukki

    Kerran otin moottoriöljylöntän bensalöntäksi , bensasuodatin piti vaihtaa molempiin sahoihin . Suodatin tukkeutuu !

    Jätkä

    Sulli:”Saattaa olla mielenkiintoinen valoefekti kun voitelee teräketjunsa bensiinillä, siinä vaiheessa kun kipinä lentää laipasta tai kivestä…”

    Ihan vaan tiedotusluontoisena asiana: Teräketju / laippa kipinöi lähes jatkuvasti sahatessa. Monet ovat iltahämärisä joutunet pienimään puuta pimeähkössä liiterissä. Kertovat, että kipinöi niin, että ei uskaltanut sahata, kun pelkäsi tulipaloa. Ja teränvoitelu oli normaaliöljyllä.

    Muutaman tankillisen ole sahannut siten, että ketjuöljy on ollut loppu ja tanknnut kaksitahtibensalla. Ei se kunnolla voitele, mutta ketjua löyhdyttämällä tarpeeksi, niin ilman vauriota on homma onnistunut. Syy moiseen on ollut: Halvatun pitkä kävelymatka ja öljyn haussa olisi aiheutunut yhden työpäivän menetys.

    Kerran sahasin pari tankillista, kun kärkipyörä oli jo rikki. ei kärsinyt yhtään sahata työntävällä terällä. Siitä alkaen repuntaskussa on ollut AINA varalta uusi laippa.

    Niin se bensa. Eipä ole vielä syttynyt palamaan, vaikka aivan varmasti oli bensaa ja kipinöitä. Aikaakin on kulunut viisikymmentä vuotta.

    Sulli. Minä en sahaile kiviä, älä sahaile sinäkään, se on huonoa tienestiä.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 12)