Keskustelut Metsänomistus Savinen peltotie kesäliikennekelpoiseksi?

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 34)
  • Savinen peltotie kesäliikennekelpoiseksi?

    Pitäisi rakentaa 400m pistotietä.Yksiköity tie ,jossa oma osakkuus yli 50%.Viimeinen 100m moreenipohjalla,mutta ensimmäiset 300m savista maata,yksi ojankin ylitys,jossa nykyisin 300mm betoniputki.Millähän reseptillä ensimmäiset 300 saisi kesäajokelpoiseksi.Muilla tieosakkailla eiole kiinnostusta(taloudellista intressiä) tien ajokelpoisuuden parantamiseen.Jos korjaan tiekunnan tietä yksinäni( omaan piikkiin),onko kustannukset metsäverotuksessa vähennyskelpoisia?

  • Timppa

    Ehdottomasti murske.  Meillä on vanha tie, jolle ajettu aina musketta lisää ja lisää.  Viimein se eräänä keväänä oli lähes ajokelvoton.

    Tehtiin peruskorjaus.  Ajettiin pahimmat savet pois.  Suodatinkangas, paikoin viellä jakavaksi kerrokseksi hiekkaa ja murske.  Kyllä tuli kantava.

    Teko oli haastavaa, koska aamuin ja illoin piti jonkun naapurin päästä kulkemaan.

    Tekijä oli ammattitaitoinen.  Ja meiltä lankomiehen kanssa selkeä ohje.  Tee niin hyvä, ettei meidän tarvitse sitä enää korjauttaa.  Lankomies ei enää korjauta mitään.  Minä vielä vähän pyristelen.

    Ola_Pallonivel

    Ostin suodatinkangasta 6x110m hintaan 400€. Tuo oli järeää kangasta, voisi vaikka motarin alle laittaa. Leikkaa rullan keskeltä poikki ja riittää 220m matkalle. Lähinnä vinkki, jos säästää haluaa. Laita vaan se kangas pohjalle.

    Ola_Pallonivel

    Puukille kysymys:

    Miten estät naapuria käyttämästä ilman maksua, jos yhteinen tie?

    Jätkä

    Kyllähän savikon päälle voi laittaa tien ilman suodatinkangasta, mutta ensin pitää muotoillun saven päälle ajaa parikymmentä senttiä salaojahiekkaa, jossa ei saa olla yhtäkään puunjuurta, eikä edes narunpätkää, turpeet ja multapaakut pois. Sitten se tasoitetaan ja tiivistetään ja sen päälle kiviainesta. Saa olla kaikki läpimitat ja saa olla vaikka päänkokoista kiveäkin, jos kantava kerros tulee riittävän paksu – esim puoli metriä. Se tasataan ja tiivistetään ja päälle kulutuskerros, joka on sellaista tavaraa, jota voi lanalla liikutella kunnossapidon merkeissä.

    Kalliimpi tie tulee ilman suodatinkangasta. Lisäksi siinä käy helposti niin, että ilman suodatinkangasta saa parin vuoden välein ajaa mursketta kymmenen sentin kerroksen, eikä tie ole juuri koskaan hyvä ajaa henkilöautolla.

    Puuki

    Puukille kysymys:

    Miten estät naapuria käyttämästä ilman maksua, jos yhteinen tie?

    Ei voi estää norm. kulkua mutta jos/kun on yhteinen metsäautotie, niin niistä korjauskuluista jotka mahdollistaa kulkemisen kesäkeleilläkin, joutuu  kustantamaan yksikköjensä mukaisen maksuosuuden, jos käyttää tietä puun kuljetukseen.  Ei maksuista voi luistella pois, jos selvästi hyötyy korjauksesta tieosakkaana.

    Sulli

    ”niin niistä korjauskuluista jotka mahdollistaa kulkemisen kesäkeleilläkin, joutuu kustantamaan yksikköjensä mukaisen maksuosuuden, jos käyttää tietä puun kuljetukseen. Ei maksuista voi luistella pois, jos selvästi hyötyy korjauksesta tieosakkaana.”

    Esimerkki ajatusmallista, mistä syystä en minkään mitaisella kepillä koske yksityisteiden tiekuntien asioihin.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Kuinka olet Sulli onnistunut pysymään erossa? Meikäläinen on nakitettu ainakin tilintarkastajaksi, tiekunnan hallitukseen jeesmies-jäseneksi, tiekunnan hallituksen puheenjohtajaksi ja vieläpä tieosakaskunnan kokouksenkin puheenjohtajaksi, kun päätettiin peruskorjauksesta.

    Sulli

    Heh, seurailen ensin sivusta minkälaisia henkilökohtaisia intohimoja osakkailla on, jos näyttää pahalta niin keksin vuosikokouksen ajaksi muuta puuhaa. Ikävä puoli asiassa on että joutuu osaltaan kaikenlaisen hölmöilyn maksumieheksi, mutta usein kuitenkin se pienemmän riesan tie.

    Ola_Pallonivel

    Jos omalla päätöksellä ja omalla rahalla ajaa tielle mursketta, niin miten niitä voi periä muilta? En ymmärrä.

    Puuki

    No on siinä melko iso ristiriita , jos joku ei halua ensin osallistua yhteisen tien osakkaana kustannuksiin ja sitten kun tie on kunnossa, niin käyttää sitä tietä oman metsätulonsa kasvatukseen , kun pystyy myymään esim. kesäleimikkona kaukokuljetusmahdollisuuden parantuessa .   Jos  ko  etua ei ole syntynyt eikä tarvitse itse sitä parempaa tietä  , niin sitten on eri asia.      Vai pitäisikö olla niin, että joka maksaa myös toisten tiestä taloudellisesti hyötyvien puolesta , sen joutuu tekemään koska joku ei halua osallistua muuhun kuin lisätulojen saantiin ?

    Muuten olen sitä mieltä että yhteiset tiet on usein P:stä kun niihin voi joutua mukaan ilman omaa tarvettakin, vain maksumieheksi.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 34)