Keskustelut Metsänomistus Savinen peltotie kesäliikennekelpoiseksi?

Esillä 9 vastausta, 31 - 39 (kaikkiaan 39)
  • Savinen peltotie kesäliikennekelpoiseksi?

    Pitäisi rakentaa 400m pistotietä.Yksiköity tie ,jossa oma osakkuus yli 50%.Viimeinen 100m moreenipohjalla,mutta ensimmäiset 300m savista maata,yksi ojankin ylitys,jossa nykyisin 300mm betoniputki.Millähän reseptillä ensimmäiset 300 saisi kesäajokelpoiseksi.Muilla tieosakkailla eiole kiinnostusta(taloudellista intressiä) tien ajokelpoisuuden parantamiseen.Jos korjaan tiekunnan tietä yksinäni( omaan piikkiin),onko kustannukset metsäverotuksessa vähennyskelpoisia?

  • Ola_Pallonivel

    Osta vaan 8m putki. Ikävä huomata asentaessa, että on liian lyhyt. Kokemusta löytyy ja jälkikäteen jatkettiin. Kyllä varmasti kestää, kun on maata päällä. Itse laitoin rankaa putken päälle, sitten maata.

    Gla Gla

    Laita mursketta, mutta jos käytät tien rakenteessa karkeaa, esim. 0-63…125 mm, laita putken ympärille esim. 0/32 mm tavaraa. Putki rengasjäykkyydeltään sn8 ja puolimetriä peittosyvyydeksi. Silloin kestää. Perusmaasta riippuen putken alle myös kunnon arina. Suht kantavassa paikassa riittää 10-15 cm, pehmeässä 30 cm. Suolla voi käyttää esim. profiilipeltiä tms. jäykistettä, tee-se-itse ratkaisu on lankkuarina putken alle murskeen lisäksi.

    Pituuteen tosiaan vaikuttaa luiskan kaltevuus ja korkeus. Piirrä poikkileikkaus, niin hahmotat riittävän putken pituuden.

    tamperelainen tamperelainen

    Kiitokset Glalle hyvistä rummunteko-ohjeista !

    oksapuu

    Laitetan tähän nyt vähän omakohtaista kokemusta…

    Suodatinkangasta kannattaa käyttää aina jos tien pohja on pehmeä. Pöllikuskin spesiaali on 0-90 kalliomurske jos pohjat alkaa pettämään. Rummut Sn 8 maantielaatua ja mielummin liian isot kuin pienet…

    Suodatinkankaan voi myös laittaa rumpuputken alle jos pohja on pehmeä. Nykykoneet vaatii sen 8m. rumpuputken…

    tamperelainen tamperelainen

    Pitäisikö näissä metsätiehankkeissa käyttää Kemeratukea vaiko teettää jollakin osaajalla ilman tukia?Kemerastakin maksetaan pääomavero ja Metsäkeskus tai MHY laskuttaa suunnittelusta ja työnjohdosta aika reippaasti,ehkä 40% kokonaiskuluista?

    Visakallo Visakallo

    Olettaisin, että kokonaiskustannus ei nouse kovin suureksi, vaikka tamperelainen toteuttaisi tien parantamisen yksin omana hankkeena ilman Kemeraa. Koska tie on jo olemassa, niin eikö se ole silloin kunnossapitoa, jonka voi poistaa kerralla tai jakaa kahdelle vuodelle?

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Riippuu tilanteesta. Jos osakkaita on vähän, tienpätkä lyhyt, tai jos toteuttaa omaa tiehanketta, ilman kemeraa voi tulla jopa edullisemmaksi. Isomman porukan, haastavan tai pitemmän tiehankkeen toteutus ja osakkaiden toiveiden sovitteleminen tarvitsee enemmän suunnittelua, joten siinä kemera voi puoltaa paikkaansa.

    leku

    Kaikkein helpoin tapa, suoraan yhteys hyvään urakoitsijaan, homma selväksi mitä haluat ja siitä  tarjous. Takuutyönä. Ilman kemeroja saat halvemmalla ja hyödynnettyä verot, sekä pääset seuraavana päivänä töihin.

    Rummuissa ja materiaaleissa ei kannata perinteisesti säästellä. Kysele onko lähettyvillä betonimursketta, se parasta rungoksi pehmeälle.

    Pitää suunnittelussa muistaa että 10v päästä tulee 85 metsäpäähän sekä lavetit vaatii nykyisin suurimmat kurvit/ liittymät.

     

    Nm. Tänä vuonna 2,8 km ilman kemeraa

     

    mehtäukko

    ”Suoraan yhteys” tai itse kun teen, saa makkaran mieleiseksi.

    Tuosta betonimurskeesta ei ole kokemusta. Kunnollisen kalliomateriaalin kantavuus perustuu murskekerroksen kennorakenteeseen, jossa karheat pinnat ja särmät nojaavat toisiinsa. Kuormituksessa ne kiristyvät tiukalle ja jos ne eivät murru tai murene, kerros kestää. Monirakeisuus sitoo tavaran. Ns. seulanperäkivi ei kanna ja sitoudu niin hyvin.

Esillä 9 vastausta, 31 - 39 (kaikkiaan 39)