Keskustelut Tekniikka Stihl 201 käyntihäiriö

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 153)
  • Stihl 201 käyntihäiriö

    Kylmänä ryyppy päällä 4-5 nykäsyllä herää sitten puolikaasulla käy vähänaikaa. Ei kuitenkaan yhtäkään lankkua saa poikki. Senjälkeen ei lähde mitenkään käyntiin samana päivänä. Saako bensiiniä liikaa vai liian vähän ?.

  • arto arto

    Olen törmännyt 2kpl sahan huolloissa, tapaukseen suutin pyörinyt itsekseen, syy suuttimen alla oleva jousi kuoleutunut( ei työnnä suutinta ulospäin) pyörii tärinästä. eli on mahdollista, vika korjautuu venyttämällä jousta. jos ei ole katkennut jousi.

    pihkatappi pihkatappi

    Aika äkkiä menee ms200:ssa ilmanputsari tukkeeseen ja sittenhän se ei tahdo käydä ollenkaan. Joskus pitänyt puhdistaa kesken päivän. Mutta kyllä se normaalisti sen 8 tankillista kestää sahata. Säätöruuveihin ei tarvi koskea, ilmanpuhdistimen jokapäivinen putsi ja tarkasti mitattu 2-tahti bensa kunnon öljyllä. Noissa öljyissäkin on eroja, joskus kokeillut vähän sinnepäin öljyä, jossa oli mainittuna että toimii mm. moottorisahoissa, tulppa paloi parissa päivssä.

    jees h-valta

    Olen mielestäni jostain lukenutkin sellaisen ohjeen että ilmanputsarin voi pyyhkäistä nahkakintaalla kesken päivääkin puhtaaksi jos alkaa tukkeutua. Sehän on tosi hyvin hollilla ja pyyhkäiyllä toimii varmasti päivän loppuun.

    Jätkä pätkät

    On tosi poikkeuksellista, että suuttimen alla oleva jousi painuu lyttyyn. Sen täytyy olla jokin sellainen juttu, että suutin on ruuvattu ihan pohjaan ja ollut siellä pitkään.
    Ei senpuoleen, munulle on tultu ihmettelemään sahaa, jossa L – suutin on 1,5 – 2 kierrosta auki ja H-suutin ehkä 1/5 – kierrosta ja jätkä on sillä hakannut ensiharvennusta monta viikkoa. Kylmänä saha käy kaasuttamatta tuhansia kierroksia, mutta lämmettyään sammuilee usein. Tukkipuuta ei saa nurin millään keinolla.
    Nylonverkosta tehtyä kaksikerroksista ilmansuodatinta ei pidä mennä pyyhkimään, koska silloin pöly menee kerrosten väliin. Jos suodattimen saa halki, on mainio konsti tirauttaa hieman bensaa sisäpinnalle ja KOPS – kopsauttaa kevyesti jotain kovaa vasten. Suodatin on laakista puhdas.
    Ainoastaan jonkun Tilhin suodatin on sellaisessa paikassa, että se tukkiintuu joka päivä jopa useamman kerran, eli rakenne on niin harva, että hienojakoinen pöly tulee kaasutinkoteloon. Ehkä myös terä on siinä kunnossa, että se ei tee ryynimäistä sahanpurua, vaan pulveria.

    kuusessa ollaan

    Itse puhdistan ilmanputsarin (siis HQ tyyppiset muoviverkkoversiot) jarrupuhdistusspraylla ja paineilmalla. Pikainen suihkaisu puhdistusspraytä ja verkon sisäpuolelta kevyesti puhaltamalla lähtee kaikki lika, sekä putsarin verkkoon kertynyt öljy. Ei kerää niin paljon pölyä kuin pensalla putsattu. Yksikään putsari ei ole rikkoutunut tällä menetelmällä.

    Visakallo Visakallo

    Jos bensan sekaan tiivistynyt vesitippa on päässyt kaasuttimeen asti, tahtoo käyntihäiriöitä tulla, eikä niistä ilman paineilmaa pääse eroon.
    Aloituksessa mainittu käyntiongelma voi toki johtua muustakin.

    Jätkä pätkät

    ” /Palvelut/Profiili/?userId=2198
    RE: Stihl 201 käyntihäiriö
    Itse puhdistan ilmanputsarin (siis HQ tyyppiset muoviverkkoversiot) jarrupuhdistusspraylla ja paineilmalla. Pikainen suihkaisu puhdistusspraytä ja verkon sisäpuolelta kevyesti puhaltamalla lähtee kaikki lika, sekä putsarin verkkoon kertynyt öljy. Ei kerää niin paljon pölyä kuin pensalla putsattu. Yksikään putsari ei ole rikkoutunut tällä menetelmällä.
    Lähetetty: 1 h, 40 min sitten
    Lähettäjä: kuusessa ollaan ”
    Systeemi on ihan hyvä, moni suodatin on kasettimallinen, jonka voi halkaista, on tosi helppo puhaltaa paineilmalla. Sellainen verkkosuodatin on myös ihan hyvä pestä vedellä ja tiskiaineella.
    Bensan joukossa oleva öljy ei ole pahaksi, 2-t moottori räkii aina suodattimeen kiihdytysvaiheessa eikä öljy huononna ilmavirtausta, mutta parantaa imuilman puhtautta.
    Ilmanputsari pitää olla puhdas kun oikeesti sahataan.
    Vesitipat jäävät imupäähän, kun kaksitahtiöljyä on bensan joukossa. Vesi ei siis mene kaasuttimeen, kunhan imupäätä vaihdetaan 100 bensalitran välein.
    Jesseltä saa varmasti hyviä käytettyjä moottorisahoja, tuskin on ketjuakaan vaihtanut kertaakaan uuteen.

    jees h-valta

    Noo, kyllä ketjuja aina joku vaihtuu sahan iässä. Laippoja korkeintaan varmaan ehkä parisen kipaletta. Ei kait ole mitään mieltä yrittää vääntää loppuun pieniä vinkuja jotka ovat kyllä hyviä tekovehkeitä mutta aivan turha ruveta hukkaamaan vähää vapaa-aikaansa sahan nypläämiseen. Teen sen mieluummin metsätöitä.
    Kun tuossa joku kerta otin uudelleen kätöseen 200:n joka pojalla käytössä niin oli se puristuksistaan aivan lepsu verrattuna nykypeliin. Eli kyllä minä niistä parhaat löylyt otan mutta en ala loppuun tappamaan. Ajan tosiaan tarkalla 2%:n seoksella ja silloin kone toimii ja kait se siinä hiukan ajan kanssa väljeneekin. Mutta niin köyhäksi en toivottavasti sorru ettei minulla olisi uutta sahaa varaa ostaa silloin kun alkaa siltä tuntua. On mennyt sahoja joihin ei edes tulppaa ole kertaakaan vaihtunut.

    Jätkä pätkät

    Tuo puristuksien vertaaminen on todella hyvä mittaustapa sahan kuntoa arvioitaessa. Kerran eräs metsänomistaja kysyi minulta 346:n ostamista ”vähän käytettynä”. Oli päältä katsoen kuin uusi ja liike kauppasi metsurilla ollut alle puoli vuotta.
    Koitin narusta ja sanoin, että minusta on löysä, mäntä on kulunut.
    ”Mistä tiedät?” Kysui ukko. Minulla oli auton perässä samanlainen saha, jolla oli sahattu se HVA:n 40 litraa. Annoin ukon käteen : Koita!
    En maksaisi pyydettyä hintaa, ellei myyjä vaihda mäntää.
    Silloin HVA oli ainoa saha maailmassa, joka kesti vaikka kuinka pitkään, kunhan vaihtoi männän.
    Ei auta Tilhin kaksi rengastakaan, kun kulutus on iskenyt.

    Kivelänhanttu

    Tänään sammui sahatessa eikä sen jälkeen käynnistynyt. Katsokoon asentaja sitä jos ei saa kuntoon sitten vaihto kuten j-mies tekee. Sahatkin on yksilöitä jos sattuu huono ei sen kanssa kannata tapella.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 153)