Keskustelut Tekniikka Stihl 460 ruohoterän kulma

Esillä 5 vastausta, 1 - 5 (kaikkiaan 5)
  • Stihl 460 ruohoterän kulma

    Terve,

    Stihlin ruohovarustuksen kulmavaihde (ei siis metsäterän) alkoi jumittamaan (pysäktynyt terä ei aina tahdo lähteä kaasulla liikkeelle, pitää jopa käsin käännellä) ja päästi jo vähän savuakin ilmaan.

    Onkos tuo kulma kestovoideltu kuten metsäkulmakin? Niitetty yhteensä ehkä 5-10 tankillista viime ja tänä kesänä. Mikä neuvoksi?

  • Petri Petri

    Kestovoideltu on. (Tosin en nyt pääse omaani juuri tarkastelemaan, koska on 3 tunnin ajomatkan päässä.)

    Takuu taisi olla 2-vuotta yksityiskäytössä, joten eipä hätää.

    koutus koutus

    Kävin juuri eilen hakemassa uuden FS 460 C-raivurin ja otin siihen erillisen kulmavaihteen siimarullaa varten. Kestovoideltuja ovat molemmat, mutta kokeilemaan en ole vielä ehtinyt.
    Myyjä selvitteli hyvin tarkasti, missä asennossa ja kuinka syvälle kulmavaihde pitää asentaa, joten saattaa olla, että sen suhteen on voinut ollut ongelmia.

    Hiluxmetsuri

    Ei ihan liity nyt tähän, mutta kaksi täyttä päivä raivattuani heinikkoa taimien ympäriltä ei voi kuin kehua Stihlin raivaussahaa. Käynnistyi heti ja toimii. Ukko ei jaksanut helteessä täysiä tankillisia 🙂 liivit kannatta säätää huolella, paranee fiilis heti kun homma käy. 🙂

    koutus koutus

    Pari ensimmäistä tankillista vasta kokeilin siimarullalla korkeaa heinikkoa. Kuten Hiluxmetsurikin totesi, saha toimii hienosti, on helppo käynnistää ja valjaat jakavat kuormaa mukavasti.
    Mutta tuo erillinen siimarullan kulmavaihde lämpeni niin, ettei sitä paljain käsin viitsinyt koskea, ja liitosputken pohjalle oli pursunut hieman vaseliinia. Muissa sahoissani en ole huomannut yhtä kovaa lämpenemistä, ja kaikissa on ollut rasvanippa.
    Saapa nähdä, kestävätkö Stihlin kulmavaihteet sahan iän, kuten myyjä vakuutti.

    Hiluxmetsuri

    Kyllähän tuo kulmavaihde lämpenee kun sitä lämpimässä kelissä käyttää pitemmän aikaa.

    Omasta sahastani otin kulman irti ja irrotin teräakselin ympärillä olevan metallisen kuppimaisen osan. Alta löytyy suojattu laakeri eikä juuri yhtään vaseliinia. Tämän osan tulee olla takaisin laitettaessa keskellä tai muuten alkaa terän alla olevan uritettu pyörä hangata tuohon kuppiosaan. Jos yhtään vastustaa, niin ei ole keskellä. Itse hifistelin vielä tuota ja koska halusin sen ihan keskellä, viilasin millin pois oranssista teräsuojuksesta. Näin istui tuo osa justiinsa keskellä ja akseli pyörii kevyesti. Laakeri on todennäköisesti kylmä-kuumaliitoksella eikä sen pois ottaminen ole helppoa

    Runkoputken puoleisessa päässä on vaseliinia joka on tarkoitettu uritetun koneelta tulevan akselin voiteluun.

    Jos se ruohosiimapää pyörii käsin pyörittämällä kevyesti niin en olisi huolissani.

    Korj. typo

Esillä 5 vastausta, 1 - 5 (kaikkiaan 5)