Keskustelut Tekniikka Stihl FS-490 kytkin

Esillä 9 vastausta, 11 - 19 (kaikkiaan 19)
  • Stihl FS-490 kytkin

    Merkitty: 

    Onkos kokemuksia Stihl 490 kytkimestä ? missä vaiheessa menee vaihtoon ?

    Useamman motin puuta niittäneessä 490:ssä on sellainen ilmiö, että paksumpaa puuta sahatessa kone kyllä huutaa, mutta terä ei jaksa pyöriä. Lienee ihan normaalia, että kytkin hiukan luistaa, mutta kuinka paljon on liikaa ?

  • kkiila

    Kytkin kulutusosa, halpa, helppo, yksinkertainen pitää kunnossa. Ei mitään järkeä viallisilla sahailla.

    Juuri katselin yhden sahaa, jouset syöny urat, rumpu ja kytkin kulunut ohjearvon alapuolelle. Rummussa palanutta likaa. Uuteen verrattuna hieman urillakin.

    Moottorisahoissa näkee samoja juttuja.

     

     

    Pavekka

    Ammattimallin moottorisahoissa nähnyt loppuunajettuja kytkimiä. Muissa aika harvinaisia. Just eilen vaihdoin trimmeristä. Siinä oli joku tehdasvika kun kytkin asettui väärin pituusakselilla ja kului reunasta. Lasittunutta nähnyt koskaan missään. Eli ei kovin yleinen. Katkenneita jousia ja käpälän kiinnityksiä ollut. Samoin venyneitä jousia. Nämä pyörittää terää tyhjäkäynnillä.

    Luistavissa raivureissa ollut joskus vääriä tai väärin asennettuja tai kuluneita prikkoja. Palikat kantaa ja terä ei kiristy oikein.

    Pitäisi ostaa kulmavaihde rasvaa. Ei jaksa noita pieniä merkkituubeja. Mitä ootte käyttänyt? Aattelin redlinen cv2:sta. Mutta viskositeetti epäilyttää kokemuksia?

    Jätkä

    Jos ammattisahassa alkaa kytkinjousia katkeilemaan, on vika helposti kuluneissa kytkimen osissa. kengät kuluvat enemmän tai vähemmän, ja kytkinrumpukin kuluu. Eri asia on kuitenkin, jos on sahata turuutettu vajailla kierroksilla, eli luistatettu kytkintä  suhteellisen alhaisilla kierroksilla, silloin voi olla , että kengät, jotka ovat sintrattua metallia – lasittuvat. Tosin lasittunut pinta voitaisiin avata esim kuumentamalla kenkiä. Tuollaisessa kytkimessä on kytkinrumpu jossain vaiheessa kuumentunut sahauksen aikana ja silloin se venähtää hieman – tai aika paljonkin tratille, jolloin kengät joutuvat vääntymään väärään asentoon. Silloin olisi hyvä, jos heti alkuvaiheessa edes kytkinrumpu uusittaisiin.

    Meillä ei ainakaan minun aikanani kytkimet renanneet juuri lainkaan. Jokunen kytkinjousi meni, mutta nekin paljastuivat etupäässä ”lapsentaudeiksi”.

    Myös Pavekan marisema kulmavaihderasva – ongelma on aika outo, koska meillä ei rasvan tarve ollut lainkaan merkittävä. rasvat pysyivät kulmassa, mutta tosi on, että opetimme opetuslapsille, kuinka aina teroituksen yhteydessä pyyhkäistään terän yläpintaa, jolloin paljastuu stefan vuoto ja voidaan korjata vuoto pois. Simppeli homma, kun sen osaa. Ei olla jouduttu ostamaan ylimääräisiä rasvoja kulmia varten.

    Jos pitää huolen, että kulma on aina täynnä rasvaa, niin sitähän menee vaikka kuinka paljon. Totuus on, että rasvaksi roiittä se, että siellä on rasvaa, väin ääliö tunkee kulman täyteen vaseliinia.

    jees h-valta

    Mitäs ääliömäistä siinä on jos tunkeeekin kulutusrattaat täyteen rasvaa? Kyllä se vain parempi on kuin tyhjä ilmapussi siellä turhaan kuluttamassa rattaita. Kun se rasva vasta kuumetessaan lähtee sieltä seinämiltä valumaan rattaille jos sitä on liian vähän. Kokorasvakylpy eliminoi tuon hetkellisen kuivakäytön. Tein tässä kiireapuna jenkatyön yhdelle maanrakennusurakoijalle 11/4″:in rautaputkeen, noin parisataa jenkaa kaikkiaan. Kyllä siinäkin huomaa voitelun merkityksen kun leikkuuöljyssä ei saanut kyllä kovinkaan pitkää paussia tulla kun sen putken pään jenka oli mennyttä. Myönnän että pikkasen eri asiasta kyse mutta oikea rasva oikeassa paikassa ja jatkuvasti voitelevana on raudan varmin tae kestää työstää.

    oksapuu

    Tilhin uusimmat kulmat on kestovoideltuja, eli ei rasvapropua…

    Sen saa kyllä rasvattua kun irroittaa kulman ja laittaa akselin reijästä rasvaa pesään. Noita tuubivideoita kun katsoo niin aika pahaa ulinaa ne kestovoidellut kulmat pitää…

    Jätkä

    Ääliön kulmavaihteessa oleva rasva lämmetessään turpoaa ja tulee väkisin läpi akselitiivisteiden, muutaman kerran jälkeen tiivisteet vuootavat kaiken rasvan pihalle. Kun ammattilaisten antama ohje on, että kolmasosa rasvatilasta pitää jättää tyhjäksi, niin se tarkoittaa, että kulmaan pannaan rasvaa korkeitaan kahden kolmasosan verran. Mutta Jeessille nämä asiat ovat liian vaikeita ymmärtää.

    Urakkametsurilla ammattiraivuri kuivana kesäpäivänä kuumiaa kulmastaan niin, että siitä ei kärsi ottaa paljailla käsillä kiinni. Kyllä siellä kankeampikin vaseliini kiehuu.

    Ääliöllä myös kuluu kulmavaihderasvaa tolkuttomasti, vaikka se suurimmaksi osaksi onkin noussut akseliputkeen, jossa se on vain haitaksi.

     

    Pavekka

    Vanhoista muistoista niin välitä kestovoidelluista. Halvempi tehdä= kertakäyttöisiä.  Kyllä sitä rasvaa kuluu vaikka ei täyteen laitakaan. Aika epäilyttävää kuraa joskus niin parempi vaihtaa.  Kulmavaihteessa on vaatimuksia ja ihan kaikki ei sovi. Sahamerkkirasvat on nollarasvoja mutta yleiset nollarasvat ei täytä muita kulman vaatimuksia. Tuo redline täyttää mutta ei ole nollaa. Kyllähän se lämmettyään toimii mutta tuleeko ennen lämpeämistä sitä kuivakäyttöä? Eli jos joku kertoisi redlinestä kokemuksia?

    jees h-valta

    Mielestäni sitä ei liika täyttöön saa jos ei aivan paineilmaprässiä käytä. Kyllä sietää kunnon täytön. Juuri kylmäaikaan voi tulla kuivakäyttöä aika pitkään jos vajaatäytöllä mennään. Lämpenee hitaasti koska lumi ja kylmä ilma jäähdyttää.

    Izuzuuppinen

    No niin. Kytkimen vaihto on tehty. Kyllähän se vanha kytkin oli kitkapinnoiltaan osittain kiillottunut eli vaihdon tarve oli selvä. Kytkinrummussa näkyi myös kiiltoa, mutta sitä en vaihtanut vaan hiomapaperilla kävin kitkapinnan läpi. Ihan hyvä siitä tuli kun malttoi aikansa hinkata.

    Kytkimen vaihtoa epäiltiin työlääksi mutta eipä tuossa tuntia enemmän mennyt. Kokonaisuudessaan meni parisen tuntia kun putsailin kaikkea sitä moskaa jota kopan sisälle ja muuallekin oli kertynyt. Nyt saha toimii taas.

Esillä 9 vastausta, 11 - 19 (kaikkiaan 19)