Keskustelut Tekniikka Stihl fs490 talvella

Viewing 8 replies - 61 through 68 (of 68 total)
  • Stihl fs490 talvella

    Onko hyviä ”vippaskonsteja” kuinka sais paremmin toimimaan 490-sahan pölylumella/pakkasella?  Talvisarja on asennettuna, mutta silti kaasari tahtoo jäätää, kaasuläppä jumii.. Jotenkin tarvis saada enemmän lämmintä ilmaa.

  • pihkatappi

    Muovipussia olen nyt pitänyt kahvassa, neulaset ja vesi pysyy ulkopuolella.

    Raivaaja

    Oma Stihl 460 on toiminut hyvin vaikka lumi pölisee. Kerran viikossa kaasuvaijerin olen rasvannut. Tuo täytyy tehdä, muuten jäätyy kiinni. Mutta sama se on huskussakin. Työkaverilla oli just ongelmia huskunsa kanssa kun alkoi vaijeri jäätymään.

    Anton Chigurh

    Tänään pöllytti oikein kunnolla lunta (pakkasta 5 celsiusta), mutta stihl 490 pelasi eikä hökinyt.

    kuusessa ollaan

    Muutoin, stihlin 460 ja 490 ovat ilmanotoltaan poikkeavia. 460 ottaa ilmaa kaasuttajalle tankin päältä, johon pääsee pölylumi helppmmin. Muutenkin ilmanotto verrattuna huskuun on erilainen, jäähdytysilma imetään runkoputken suunnasta, ei käynnistinlaitteesta.

    husku550xp

    Jaa millähän perusteella stiilin teknologia on kehittyneempi kuin huskin?

    490 9,2kg ja 2,4kw 51,6cc

    555fx 8,9kg ja 2,8kw 53,3cc

    Jos se on kehittyneempää teknologiaa että painavampi ja laiskempi ja vielä kaikenlisäksi janoisempi saha on kehittyneempi niin on oudoksi mennyt kehitys.

    oksapuu

    Jahas…

    Mites muuten niiden kolmen 545:sen kanssa, joko pelittää…

    husku550xp

    Toimi ainakin 10hehtaarin palasen varhaishoitoa. Korvakuulolla säädin jätkän ohjeistuksen mukaan. Mutta 1h15min sen kauempaa en saa tankkia kestämään. Ennakkoraivauksessa sain noin 2h mutta se oli niin hidasta värkkäämistä että siksi kesti.

    Jätkä

    Säädettävillä kaasuttimilla olen pyrkinyt pitämään T-ruuvin niin auki kuin mahdollista, eli tyhjäkäynti hyvän pienelle. Sitten L-suuttimesta kiinnipäin ja jos käyntinopeus kasvaa, niin taas T:stä pienemmälle. Kuitenkin kaasun painallukseen pitää vastata heti, eikä booaamisen jälkeen.

    Ennen oli, kun noita joutui säätelemään vanhoillekin ukoille, että L-suutin oli raakasti auki ja saha olisi tukehtunut pullaan, ellei T-ruuvia olisi kierretty syvemmälle.

    H-suutin olikin sitten lähes kiinni ja monella saha uupui jo 15 senttisessä puussa niin, että piti välillä päästää tyhjäkäynnille.

    Kyllä nuo sähköiset säädöt ovat monelle tuoneet riemun sahaukseen, mutta jotkut eivä osaa lukea käyttöohjetta, tai eivät ymmärrä, mitä kauppias selostaa.

    Minun vanha isä-vainaa aikoinaan sai minulta käyttöönsä oikein loistavakuntoisen ruotsalaissahan. tarve hänellä oli todella pieni, mutta sitten hän keksi säätömeisselin. Olin itse kuukausikaupalla kaukana kotoa opiskelun takia, mutta kuulin serkkupojilta, että vaari moitti sahaani. ”Ei käy kuin muutaman minuutin”.

    Menin käymään hänen luonaan ja selkisihän se: H-suutin oli yli kaksi kierrosta auki.

    Takavarikoin häneltä suutinmeisselin – tosin säädin kaasuttimen hieman normaalia rikkaammalle.

    Kylmänä koneen pitää haukkoa henkeä, kun kaasuttelee ilman kuristinta. Kuumana ei saa haukkoa yhtään.

Viewing 8 replies - 61 through 68 (of 68 total)