Keskustelut Puukauppa Stora maksaa 130 euroa mäntytukista

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 52)
  • Panu Panu

    Kysyin männyn laatutyven ostajalta hintaa viime kesänä (Suomessa). 125€/m3 oli tehdashinta ja kertoivat, että MHY toimittaa heille. Pyysin korjuupalvelulta tarjousta ja siinä männyn laatutyvi oli 65€/m3 ja normitukki selvästi vähemmän.

    Puuki

    Mä-oksatonta/pienioksaista  sahatavaraa käytetään mm. sisustuspaneeliksi, listoiksi ja puusepän tuotteisiin. Tuoreoksaisesta latvatukista tehdään myös huonekaluja.      Rakennesahatavaraksi lujuusluokiteltuja lankkuja yms.    Markkinat on pääasiassa  ulkomailla .  Siksi mo joutuu hankkimaan ostajan/markkinoinnin muualta kuin tavan ostofirmoilta joille myynnissä arvotukit menee samalla keskihinnalla kuin 3-4 x käyttöarvoltaan vähemmän arvokkaat  tukitkin.   Esim. Umppi erottelee mä-tukit jo korjuuvaiheessa laaduittain mutta ei maksa mitään lisää niiden kasvattajille.

    Viron metsäreissusta jäi itselle mieleen lähinnä hyvälaatuiset kuusikot ja lehtipuiden kasvatusalueet.  Ei niinkään männiköt joita voi olla eri alueilla jossa silloin liikuttiin.

    Aimo Jortikka

    mäntyä on metsäpinta- alasta 31%, koivua 29% Virossa, kuusta vai 19%

    tuossa hinnasto

    https://www.eramets.ee/uuringud-ja-statistika/hinnainfo/

    Anton Chigurh Anton Chigurh

    Näkyy koivutukki olevan tuolla virossa kallein puutavaralaji, kuiduista hinnakkain myös koivu.

    Tomperi

    Onko sillä merkitystä näissä maiden välisissä hintavertailuissa kun mittaus menetelmät poikkeavaat  puhumattakaan katkonta tavoista, ehkä laadullakin saattaa olla vai onko vaikutusta siten että nuo suoraan tapahtuvat hintaertaiut eivät ole yhteneviä…

    Puuki

    Tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassa . Mutta toisaalta… ainakin tuohon edelliseen saat keksiä itse vastauksen.

    Tomperi

    Olen kuullut että ulukomailla puuta myyvvään ns pitkänä tavarana, 17 metrin mittaan, miten semmosta puuta voi verrataan  pätkä tavaraan ja sen kuutioihin saatika hintaan. Valvotaanko muissa maissa metsätavaran mittausta samalla tavoin kuin Suomessa.  Epätietoinen kysyy….

     

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Historiatilastoa puun hinnoista. Koivutukki Baltiassa erottuu kyllä edukseen. Johtuisiko tuo Saksan läheisyydestä vai mistä. Myös hieno kuva 2 havukuitupuun kaupasta Itämeren alueella.

    http://www.metsatieteenaikakauskirja.fi/pdf/article7687.pdf

    Visakallo Visakallo

    Tänään selvisi sekin, mistä tulevat ja mihin menevät suuret ja erikoisen muotoiset puuelementit, jotka matkaavat kuukaudesta toiseen erikoiskuljetuksissa 4-tietä pitkin kohti pohjoista. Tulevat elementtitehtaalta Virosta, matkaavat Suomen läpi Ruotsin Kiirunaan, jossa joudutaan kaivoksen takia  kaupunki siirtämään kolme kilometriä uuteen paikkaan.

    mehtäukko

    Eli puutuotteen kuljetus sisämaasta satamaan ei pitäisi olla ylivoimaisen kallista. Kilpailukyvyssä näyttelevät muut rukkasen kuvat enempi.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 52)