Keskustelut Metsänomistus Tehojätkä Eco pienmetsäkone

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 43)
  • Tehojätkä Eco pienmetsäkone

    Tervehdys metsämökiltä.Hyvää syksyn jatkoa lukijoille.

    Tulipa käytyä taimikon raivaus näytöksessä.Tehojätkä siellä työskenteli.Ensimmäistä kertaa tämän koneen näin.
    Koneen työskentelyä voitte käydä katsomassa osoite:
    http://www.usewood.fi

  • suorittava porras suorittava porras

    oli.

    Metsuri motokuski

    Niin ja mistä löytyy ne kohteet jolla sillä ”mäyräkoiralla” pääsee kulkemaan. Täällä Keski-Suomessa on jo niin paljon louhikkoa ja rinteitä että taatusti kulku koneella on haasteellista. Sitten olen ihmetellyt miten sillä otetaan taimen vieressä olevat vesat jotka ovat jo raivaussahalla tarkkoja otettavia taimia vaurioittamatta. Minusta kuuluu samaan sarjaan fixterin kanssa. Kone jonka käyttökapasiteetti on niin rajoitettu että kannattavalle urakoinnille on vaikea löytää perusteita.

    suorittava porras suorittava porras

    …niin , jos homma menee v###ks , on vika kohdevalinnassa ja loppu viimeksi kuljettajan ammattitaidossa – ei koskaan siinä , että koko menetelmä on ajatuksena epäonnistunut. 🙂

    kuusessa ollaan

    Koneellinen taimikonhoito on vaikeaa saada kannattavaksi, suhteessa manuaalityöhön. Usewood on käyttökelpoinen monissa erikoiskohteissa, kuten linjaraivauksissa ja viheralueiden hoidossa. Kitkijä toimii kannonnostoalueilla, joissa rankka vesakko on ongelma ja kannot eivät haittaa. Niissä alusta on tasaisempi ja maastokelpoisuus koneilla riittää. Taimikonhoidossa kun on erittäin rajoitettut ajolinjat taimien vuoksi.
    Normaalissakin taimikossa on niin paljon kantoa ja kiveä, sekä navero-ojaa, että aikalailla epäilyyttää Usewoodin liikkuvuus. Sitten vielä näkyvyys miehenkorkuisessa horsmikoissa ja vatukoissa…

    metsä eemeli

    Noin 30 konetta on myyty,yksi on Kuopion korkeudella.Muut koneet on myyty Salpausselän etelä puolelle,koska siellä on pitempi aika työskennä syksyllä ennen lumen tuloa
    Pari konetta on mennyt Ruotsiin kaupaksi.
    Koneeseen saa lisäpyörät.
    Näin kertoi edustaja näytöksessä.

    Rane

    Taimikon varhaisperkaukseen ylivoimaisesti kustannustehokkain konsti olisi mcpa-ruiskutus.
    Jos miettii taimikonhoidon koneellistamista kannattaa katse suunnata länteen.Esim Blocketista löytyy Rottnen 2004 mallia käytettynä kohtuuhintaan.Siitä löytyy säädettävä maavara ja automaattivaakitus.Puomin päähän sitten hankkii jonkun taimenkatkontaviikatteen niin kaluston puolesta risusavotta alkaa käyttää.

    suorittava porras suorittava porras

    Olen samaa mieltä siitä , mitä ”Rane” esittää ensimmäisessä lauseessaan . Myös se , että kitkentään tarvitaan huomattavasti nykyistä halvempia koneratkaisuja , on totta. Tässä törmätään kuitenkin siihen ongelmaan , että vanhoilla vehkeillä(=se halvempi vaihtoehto) ei pystytä kulumisen aiheuttamien välysten takia ja tekniikan kehittymättömyydestä johtuen kellosepän tarkkuutta vaativaan työhön . Löytyneekö innokkaita kuljettajiakaan käyttämään näitä parhaat päivänsä nähneitä liikkuvia ”öljylähteitä” . Saattaa olla , että se MCPA on jopa ympäristönkin kannalta paras ratkaisu , kun mietitään kokonaisuus loppuun asti.

    Pienmetsäkoneet ovat vain hyvätuloisten hupivehkeitä . Oikeisiin töihin niistä ei ole. Helppoja kohteita ei löydy riittävästi kohtuullisilta etäisyyksiltä tuottavaa liiketoimintaa ajatellen .

    Monen taimikko on jäänyt hoitoa vaille liian kalliina pidetyn metsuriraivauksenkin pelottamana . Miksi siis haikaillaan vielä kalliimpien menetelmien perään ?

    kuusessa ollaan

    Se, mikä on jo vaarallisesti nähtävissä Usewoodissa, on hinnan karkaaminen. Vaikka ”ecoversio” onkin mukavasti selkeämpi ja yksinkertaisempi, kone pitäisi olla todella paljon karvalakkimallisempi, mekaanisesti ohjatulla venttilistöllä, ilman mitään ylimääräistä sähköä ja hydrauliikkaa.Ja ilmastoitu hytti panssarilaseilla vaaditaan taas ketjusahallisen hakkuupään kanssa. Pitäisi olla enemmän lähellä ”pyörillä varustettua raivaussahaa”.

    Jos aletaan sitten panostamaan käytettyjen koneiden valjastamiseen, käy kuten energiapuun korjuussa. Hinnoittelu lähtee jo kestämättömältä pohjalta, sillä niitä ”hyviä ja halpoja” alustakoneita ei todellisuudessa ole pitkään. Sitten kun kalustoa pitäisi uusia, on se mahdotonta ilman kunnollista pohjakassaa. Uudempien motoalustojen voimansiirrossa ja tietotekniikassa(joita ei voi raksia pois, kuten vanhemmissa koneissa on voitu tehdä) on sen hintaisia palikoita, että yksi isompi remontti kippaa vuoden kannattavuuden.

    Rane

    Suorittava nyt pelkää hiukan liikaa käytettyjä koneita.Taimikonhoito on kevyttä hommaa joka ei rasita konetta kuin murto-osan hakkuutyöstä.Ja varmaan tiedät että uuteenkin koneeseen saa ryhtyä jo ensimmäisenä talvena tekemään takuu ja letkuremonttia.Jos puomissa on väljyyttä niin tietenkin siihen vaihdetaan laakerit ja taas pelittää.Vaatii hieman eri filosofian kuin tuliterä vehje mutta pienempi hankintahinta antaa siihen mahdollisuuden.Urakoitsijalle jolla ei ole peukalo keskellä kämmentä käytetty kone on ylivoimaisesti parempi vaihtoehto kuin joku mönkkäriviritys.

    Metsuri motokuski

    Se on totta että vikoja ilmaantuu myös uusiin koneisiin. Itse olen kuitenkin huomannut että tuossa 10 tuhannen tunnin paikeilla alkaa ne koneiden todelliset vaivat ilmaantua. Alkaa tulemaan pumppuvikoja, sähkövikoja, vuotoja, telivikoja ja jne. Nämä ovat todella kiusallisia ja ilman muuta keskeytää työt ja vaikuttaa tuotokseen niin ajallisesti kuin taloudellisesti. On myös niin että hinnaltaan käytetyt ovat edullisempia että siinä varjolla jonkin verran remonttia ne kestävätkin suorittaa.

    Itse olen myös huomannut että ainakin motoilla ei työn raskaus ole niinkään merkittävä vaan ajetut tunnit. Niihin tulee luonnollista kulumista ajallisesta työtunneista. Se on myös totta että käytetty maastokelpoinen kone on aina parempi kuin joku ”mönkijä kötöstys” joita nämä pienmetsäkoneet edustaa. Niiden paikka on puuhapalstoilla mutta urakointiin niistä ei oikein ole.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 43)