Keskustelut Tekniikka Terälaipan loveutuminen

Esillä 9 vastausta, 11 - 19 (kaikkiaan 19)
  • Terälaipan loveutuminen

    Mikähän aiheutaa terälaippaan heti nokkapyörän taakse sellaiset 3-4cm mataloitumisen ,lovet.Olen käännellyt laippaa,viilannut purseet,ketjua teroitettu ja kireyskin mielestänit ollut kohdillaan.
    Laipalla hakatu n 130 mottia kuitupuuta.Oregon 13″,1,5mm,0,325

  • Juippi

    Kiitos Roisto vinkistä. Oon ittekkin huomannu että laippoja menee nykyään turhan taajaan, viimme vuonna laitoin kyllä myrskypuiden piikkiin mutta täytyy koittaa tuota stiilin laippaa seuraavaksi

    jakke

    Jätkien huumori on jätkien huumoria.Aikanaan vietiin oregonin laippoja liikkeeseen takas 1-2 viikon sahauksen jälkeen ,ja uutta tilalle takuuseen.Kärkipyöränlaakeri hajalla.Stihlin laippa kestää aivan eri lailla.

    Iron Man Iron Man

    Meittillä ainaskin oregonit on kestäneet hyvin.
    Tosin on myönnettävä että stilhin laipat kestävyydeltään ylivertaisia.

    Kotikutonen

    Noissa laipoissa on melkoisia eroja kovuudessa.
    Näin moto yrittäjän näkökulmasta sanottuna niin suorastaan suuria.Toiset on liian kovia toiset liian pehmeitä.Se sopivan kova antaa oikaista itseään ei kulu liian aikaisin ja ei hermostu lämpötilan vaihteluista.
    Jollain merkillä ei paljonkaan kerkiä tekemään kun esim lohenpyrstö persiistä käy leviämään tai kuluu montulle kärkipyörän tyveltä.Tosin nämä ominaisuudet ei käy käsi kädessä.
    Eli vaikka löytää laipan joka pelaa niin ei voi olla varma jotta laatu on samaa vuodesta toiseen.
    Laippojen kovuuden/meltouden toteaa parhaiten hydrauliprässin kanssa,Vituralleen menneiden kanssa huomaa nopeasti mikä on kovuus.Toinen oikee liian helposti eli pari oikaisua ja roskikseen toinen ei oikee linjaan millään eli liika kovaa ja murtuvaa.Ja se parahultainen on näiden välistä.
    No teräketujenkin kanssa näin.
    Vaan kun huomaan jotta kaikki natsaa niin kunnon kuorma samaa kampetta laaniin ja homma etenee.
    Ja sama pätee saha touhuihin tosin ehken paljon pienemällä mitalla.Mutta pätee kuitenkin.

    Motojussi

    Metsuri motokuski

    Mitä laippaa olette käyttäneet ? Me ollaan todettu että iggesundit toimii hyvin. Ainakin prässissä ne on alkuvaiheessa suht kovia. Mutta meltoutuu jo toisen kerran oikaistessa.

    Kotikutonen

    Se sininen iggesundi oli ihan hyvää kampetta mutta tuo musta on hiukan meldompaa.Ainakin se satsi mikä itselle sattui.
    Keltainen Oregonin laippa on nyt ollut pari vuotta melkolailla yksistään käytössä.Siihenkin saa työntää teräketju öljyä reilusti jotta kärkipyörä kestää.
    Tuolla on muutama niitä GB laippoja prässin vieressä.On niin saaterin kovaa kamaa jotta ei meinaa prässillä saaha mitenkään ruotuun.

    suorittava porras suorittava porras

    Yhdellä GB:llä tuli joskus shailtua 8000 mottia puuta avohakkuulta. Homma kesti ajallisesti vajaan kuukauden kahdessa vuorossa . Loveumaa ei kärkipyörän takse syntynyt , mutta kärkipyörä hajosi . Laipalla sahailtiin vielä tovi , kun kärkipyörä vaihdettiin.

    Eroja on laipoissa samankin merkin sisällä.Toiset kestää 1000 kuution sahailun , toiset jopa useiden tuhansien kuutioiden savotat. Tavallinen GB laippa on kohtalaisen hyvä . Kärkipyöriä ei ole mennyt ja kuluminen on vähäistä. Jostakin syystä pisimpään kestävät kantokäsittelyyn tarkoitetut laipat. Lieneekö syynä ”nestejäähdytys”.

    Vielä tuohon kysymykseen loveutumisesta.
    Loveutuminen aiheutuu lähes poikkeuksetta heikosta voitelusta. Varsinkin kovilla pakkasilla voiteluöljy on kankeaa eikä sitä tule riittävästi laipalle . Öljyn ohentaminen puolestaan alentaa voitelutehoa. Kärkipyöriä ja laippoja kuluu talvisaikaan huomattavasti enemmän , kuin kesällä.

    Metsuri motokuski

    Voihan se olla että se on pelkästään voitelun vika mutta meidän motossa menee vuorossa säiliöllinen teräöljyä eikä aina riitä. Osa syy voi myös olla tuo ketjun löysyys tai oikeastaan niin että löysin kohta lyö juuri tuohon kärkipyörän taa. Osa voi olla myös siinä että laippa karkastuu hangessa ollessaan kun sahataan. Tiedä häntä….

    Totta on että laippoja menee kesällä vähemmän mutta on taas puukin sula eikä karkaisua niin herkästi synny. Totta on myös se että kantokäsittely voitelee laippaa ja siksi teräöljyn menekkiä olemme vähentäneet kesäksi. Olen samaa mieltä että laatuvaihteluita on paljon laipoissa kuten ketjuissakin, jopa samassa paketissa on eri laatuista tavaraa.

    Hank18

    Meillä oli tänä talvena windsorin oransseja laippoja ja niistä saattoi lentää kärkipyörä jo parin vuoron päästä. Iggesundit kestävät paremmin mutta niihin tulee sitten se mainittu lovi. Ehkä Windsoriinkin tulisi jos pysyisi kunnossa tarpeeksi pitkään.

    M-sahalla en ole laippaa saanut loveutumaan, husq on ollut kovassa käytössä.

Esillä 9 vastausta, 11 - 19 (kaikkiaan 19)