Keskustelut Metsänomistus Todelliset matkakulut verotuksessa?

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 58)
  • Todelliset matkakulut verotuksessa?

    Onko foorumilaisilla onnistumisia todellisten matkakulujen verovähennyksissä? Luulen että omat todelliset matkakuluni on uuden auton myötä aika paljon yli 0.25€/km mutta toisaalta epäilen että verottaja voi älähtää jos kulut yllättäen pompsahtaa ed. vuoteen nähden joten kiinnostaisi tehdä kirjanpito huolella.

    Jos kaikista autoilun kuluista pitää tarkkaa kirjaa ja ajopäiväkirjakin löytyy, voiko matkakulut ilmoittaa ihan vaan tähän tyyliin poisto huomioiden:

    Metsätalouden matkakulut = ((auton ostohinta* 25%) + (polttoaine+lainakulut+huollot+vakuutukset)) * ((3.000km (metsätalouden ajot) / 20.000km (koko vuoden ajot))

  • Puuki

    Kulut lasketaan kokonaisina/km/v.  ja sen jälkeen mikä on ollut metsäajojen km määrä.  Melko simppeliä.  Km- kuluvähennys saa muuten olla vähän suurempi muutenni kuin se vakio 25 s jos  on ajettu metsätiellä.  Taisi olla  3 s /km korotus koska metsäautotiellä koluuttaminen  ole samanlaista kuin esim. autobahnilla ajo.

    ate

    Juta, laskin tuolla samalla kaavalla/periaatteella mitä tuossa linkissä on Autoliittokin käyttänyt. Muutama vuosi sitten piti selvittää verottajalle mihin laskelma perustuu ja silloin kelpasi ihan hyvin. Toki auto oli käytetty ja edukkaampi, mutta sama periaate.

    Itse kustannukset laskemalla voi todeta, että auton omistaminen ja sillä ajaminen on tolkuttoman kallista. Tuossa linkissä on laskettuna kustannuksia erilaisilla autoille, joten kannattaa tutustua.

    Lisäys: Autoliiton laskelmasta taisi puuttua rahoituskulut, jotka nekin on laskettava mukaan.

     

    Berza

    Mielenkiintoista, että verottaja hyväksynyt, en etsimälläkään löytänyt verottajan sivuilta tällaisesta tekstiä. Tällä mallillahan voisi auton hintaa maksattaa verottajalla 🙂                               Kylläkin toiminimellä olevaa kohdellaan eritavalla tässä.

    Puuki

    Tmi -nimellä toimivan yrityksen auton voikin vähentää pikkuhiljaa kokonaan. ALV:t heti ja osapoistoina ostohinta , jos ajaa loppuun (paitsi erona se että norm. poistot tehdään tulosta eikä verosta).   Luonnollista jos autoa käytetään vain työajossa ja sen loppuarvo on suunnilleen 0 vuosien  päästä.  Jos kärryn myy ennen ,niin sillon sen arvosta pitää tilittää jäännös ALV:t takasin verottajalle.    Tulonhankkimiskulut kuuluukin olla  vähennettävissä.    Mutta työpaikan ja kodin välin eestaas suhaamiskulujahan ei voi vähentää , niin muistelen sen olevan.   Pitäisi olla jotain muuta ajoa .

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Olen eri mieltä tuosta kuluttavuudesta. Täällä tihentymäalueella ajaminen on ainakin kuskille erittäin kuluttavaa, kun vähän väliä sattuu ja tapahtuu. Ensin meinaa joku ajaa päälle (bussi pysäkiltä) tai eteen (auto sivutieltä), tai muut kuskit tekevät äkkinäisiä kaistanvaihtoja, kun päättävät ihan viime sekunnilla että ei ajetakaan Suomenojalle vaan erkanemiskaistalta ison vesilammikon kautta eteeni (bemari Länsiväylällä ). Saisiko nämä henkiset kulumat myös verovähennyksiin?

    Puuki

    Voi se taajamissa ajokin olla kuluttavaa.  Kerran meni säleikkö ja vähän etupeltikin puhki autosta , kun edellä ajavalla törrötti peräkontista lautanippu pitkällä ulkona (ilman lippua)  enkä huomannut sitä ajoissa.  Audikuski häipyi kaasu pohjassa pakoon enkä ehtinyt neuvotella kulujen jakautumisesta ko tapahtumasta, ei edes reknroa ehtinyt nähdä. Kiihtyy se audikin tarvittaessa ilm. hyvin.

    ate

    Berza, tästä linkistä kohta 3.1 ja kaksi ensimmäistä kappaletta.

    https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48542/metsatalouden-matkakustannukset/

    Ei tälläkään tavalla kuuhun lennetä, eikä Tesloja ostella valtion rahoilla, mutta halutessaan voi vähentää syntyneet kulut todellisten menojen mukaan. Siinä samalla voi kauhistella miten kallista auton omistaminen ja ajaminenkin tässä maassa on.

    Turvekangas

    2020 vuoden verotukseen laskin autoilun kulut toteutuneiden kulujen mukaan. Auto 3v ikäinen ja laskin laskennallisen poiston alusta saakka 25% laskennallisin poistoin. 2020 poisto olis ikäänkuin kolmas 25% poisto.

    Laskelmassa olevista polttoainekuluista tositteet, ABC tankkausten raportti.

    Muut kulut: Liikenne ja kaskovaluutukset ja pakolliset verot, huoltokulut, rengaskulut ja renkaiden kausisäilytyskulut, katsastuskulut. Rahoitukulujen korko ja laskutuspalkkio. Laskelmassa verolliset eurot.

    Nämä kulut yhteen ja jaetaan kokovuoden ajetuilla km määrillä. Siitä tulee sitten eur/km kustannus. Meni lähelle 0,45 eur/km joten tein metsätalousajojen laskelman tämän mukaan.

    Verottaja kysyi perusteluja, laitoin vastausta. Päätös oli veron korotus perusteettomasta vähennyksestä. Verottaja ei ollut ihan kaikkea laittamaani materiaali lukenut. Soitinkin verottajalle ja kävimme asetelman läpi. Laitoin tarkemmat laskelmat ja sitten oli jokunen viikko hiljaista. Lopputuloksena oli vaatimukseni mukainen verotuspäätös.

    Verottajan kiinnostus heräsi, kun matkakulujen vähennys pomppasi n. 3000 eurosta n. 6000 euroon – samalla selvitettiin metsätalouden muut kulut joita tuolloin oli reilusti.

    Auto yksityistalouden käytössä, metsäajot lähinnä kodin ja tilojen välistä liikennettä. 2021 verotukseen jatkan sitten tällä samalla mallilla, joka on jo kerran hyväksytty.

    0,25 eur/km varmaan iäkkäällä autolla ihan kohdillaan, mutta uudehkolla autolla se ei riitä kuin puoleen väliin jos siihenkään. Siksipä kannattaa tehdä tarkempi laskelma.

    Turvekangas

    Tästä laskelmasta on esimerkkiä Metsämakasiinin mukana tulevassa Metsäverokirjassa. Kannattaa perehtyä jos on uudehko auto ja/tai pitkät välimatkat tiloille jossa ahkeraa käyntiä.

    Laskelmien mukaan esim. raivaukset kannattaisi teettää vieraalla. Mutta kun kyse on myös kuntoilusta, niin siitä ei ala toiselle maksamaan. Kaikkea kun ei voi rahassa laskien todeta kannattavaksi. Eikä verottajakaan ota kantaa onko tuo kannattavaa, vaan tarkistaa vähennysten oikeellisuuden.

    Verotustahan voi vaatia oikaistavaksi jokusen vuoden taaksepäin. Useamman tonnin sieltä saisi lisää vähennyksiä, mutta se jäänee nyt tekemättä. Menköön ne nyt oppirahojen piikkiin.

    Puuki

    Jos autosi (Tkg) ei ollut metsätalouden kalustossa (ei tainnut olla?), niin ei ole ihme että ei mennyt läpi 25%:n poistoina jäännösarvosta vuodesta toiseen.   Käyttökulut ja km-vähennykset pitää minun mielestä laskea vähän eri lailla pääasiassa yksityiskäytössä olevalle autolle.

    (Metsätilan  ja kodin välin kulut saa myös vähentää, sen muistin väärin aiemmin.)

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 58)