Keskustelut Luonto ”Tutkimus metsäopiskelijoista: alavalinnan taustalla eri syitä”

Esillä 2 vastausta, 11 - 12 (kaikkiaan 12)
  • ”Tutkimus metsäopiskelijoista: alavalinnan taustalla eri syitä”

    Merkitty: 

    Mitenkähän moni kouluista valmistuneista sijoittuu kouluttautumistaan vastaaviin työ tehtäviin tai töihin yleensäkkin?  Se oli aikoinaan hyvä päätös että maaaseudulla olevat oppilaitokset  tai oppilaitoksia suljettiin, opiskelijat eivät altistu liikaa metsäbasiliskoille.

  • Metsuri motokuski

    Empä tiedä yhtään ammattillisen koulun opiskelijaa metsäalalta joka ei olisi päässyt näyttökoetta läpi. Olen minäkin lyhyellä urallani niitä jokusen vastaanottanut ja laatu on ollut vähintäänkin kirjavaa. Hyviäkin on ollut ilman muuta. Mutta kyllä niitä luokattoman huonojakin on ollut. Joidenkin osalta on aivan selvää että yksikään urakoitsija ei voi heitä palkata kun osaaminen on heikkoa. On usein verrannut oppilaille että on aivan eri asia opiskella metsäkoneen kuljettajaksi kuin vaikka sähköasentajaksi. Yrittäjän panostus sähköasentajalle on karkeasti turvavarusteet ja kuorintapihdit sekä ruuvimeisseli sarja. Sen jälkeen se kävelee päivät jonkun kokeneen asentajan mukana ja täydentää siten ammattiosaamista. Metsäkoneenkuljettaja saa heti useamman sadan tuhannen arvoisen koneen sekä itsenäisen työvuoron, joka pitäisi alkaa tuottamaan heti. Ainakin kulunsa. Vuoron kulut ovat useita satoja euroja joten aikaa ammattiosaamisen opetteluun on vähän. Toisekseen työtä tehdään toisen omaisuuden piirissä joten sekin pitää osata huomioida.

    Nyt kun nämä metsäkoneoppilaat saavat aina tutkinnon läpi huonollakin osaamisella on se karhun palvelus ammatille. Kyseessä on tietenkin oppilaitoksen rahoitus, jonka he saavat aina kun tutkinto läpäistään. Sen vuoksi tutkinto ajetaan läpi kuin ”käärmettä pyssyyn”.

    Jätkä

    Metsäkonekuskien koulutuksessa tapahtuu systemaattisesti myös ”luonnollista poistumaa”, eli keskeyttäjiä onlähinnä alkutaipaleella ja ensimmäisen vuoden kuluttua. Jälkeen jääneistä jopa 70 % haluaa alalle, mutta parin – kolmen vuoden kuluttua osa heistä heiluu työyyömien porukoissa, taikka on vaihtanut alaa, johon voi olla suht helppo lähteä, eli hieman raskaampien kuorma-autojen ohjaimiin, osa jopa linja-autokuskiksi.

    Alkusysäys tuohon syntyy, kun konekuskeille järjestetään kuorma-auton kuljettajan pätevyys oppilaitosaikana. ”Meillä”  on ritiläauton ja puutavara-auton kuljettajaopetus ja konsernin sisällä myös Maansiirtoauton ja koneiden, sekä yhdistemäuton ja linja-auton kuljettajien koulutus.

    Ne konekuskit, jotka eivät läpäise tytkintoa, eivät kyllä yritä konehommiin, joten he jäävät Mopokuskilta huomaamatta.

    Konekuskien taidoissa on pahimmillaan huimat erot: On kuskeja, hyviä kuskeja ja on huippukuskeja. Koulusta juuri valmistuneella on esittää todistus koulun antamin arvosanoin. Työhönottotilanteessa kannattaisi työnantajan lukea se pahvi hyvin taarkkaan – ja ammattitaidolla.

    Puhelimessa ja kahdenkesken ei saa antaa sellaisia mielipiteitä, joita ei todistuksessa ole.

    Eräs tyttö itki kerra puhelimessa todistyksensa huonoutta ja kysyi: ”Olinko minä kurssin huonoin? Pakko sanoa hänelle, että kyllä. Tyttö valitti asiasta ylemmäs ja hänelle järjestettiin parin päivän kokeet eri koululla ja -opettajien toimesta. Tuli tuomio, että arvosanoja ei voi korottaa piiruakaan.

Esillä 2 vastausta, 11 - 12 (kaikkiaan 12)