Keskustelut Metsänomistus UPM:n puuauto Geneven autonäyttelyssä

Viewing 3 replies - 1 through 3 (of 3 total)
  • UPM:n puuauto Geneven autonäyttelyssä

    Metsäyhtiö UPM esittelee biopohjaisen auton Geneven autonäyttelyssä maaliskuun alussa. Yhtiö on suunnitellut konseptiautoaan ammattikorkeakoulu Metropolian kanssa vuodesta 2010.

    Metropolia vastaa auton suunnittelusta, designista ja rakentamisesta.Auton valmistuksessa on käytetty esimerkiksi tarrapaperia ja sisäpaneeleissa muotoiltavaa vaneria. Puskureissa ja helmoissa on puolestaan sellusta ja muovista valmistettua biokomposiittia.
    Osat on tehty vastaamaan perinteisen auton törmäys- ja palovaatimuksia.

    Johtaja Juuso Konttisen mukaan autovalmistajien kanssa käydään jo keskusteluja puumateriaalien käytön lisäämisestä.

    UPM aikoo itse pysytellä materiaalien valmistajana, puuosien muotoilun tekee joku muu. Konseptiauton osat on tehty Konttisen mukaan Lahdessa.

    Biofore Concept -auto kulkee 1,2-litraisella dieselmoottorilla ja sille kelpaa esimerkiksi UPM:n itsensä valmistama biodiesel.

    Kauppalehti

  • Korpituvan Taneli

    Velipoika ajeli myös pitkään Trabanteilla. Oli niin halpa että, voi vaihtaa aina tarvittaessa.

    Tämä Itä-Saksan ihme oli tosiaankin jotain muuta kuin peltiä, mutta eikö siinä ollut lasikuitu merkittävässä roolissa? Vai oliko vain pintakovikkeena?

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    6tukki

    Trabantin korimateriaalina käytettiin Duroplast-muovia, joka oli halpa, mutta hauras materiaali. Sitkeyttä materiaaliin saatii lisäämällä siihen villa- tai puuvillakuitua.

    Jos kyllästyi Trabantin talviauto-ominaisuuksiin, sai siitä kesäpelin nätisti. Parissakymmenessä pakkasasteessa tarvitsi vähän naputella vasaralla kattoa, muutama riuska nykäisy ja katso, avoauto kesäksi oli valmis.

    vänkäri

    Mikäs siinä, kun auto hajoaa lopullisesti niin tekniikka pois ja juhannuskokkoon. Noin vakavasti sanoen ihan vinkeä idea, vaikka onhan sitä tullut levyä tehneeksi ainakin Mersulle, Ivecolle, Volvolle, Otokarille, Scanialle, Volkswagenille, Audille ja vielä muutamalle turkkilaiselle firmalle joitten nimeä en edes muista. Puuta käytetään ehkä yllättävänkin paljon varsinkin kuljetuspuolen kulkupeleissä ja tietysti rekan pohjissa sekä ovissa.

    Trabantista sen verran vielä, että varsinkin pakkasilla kori oli aika arka kolhuille. Elävässä muistissa on, miten pikkupakkasilla jääradalla pienen ajovirheen seurauksena aidantolppa tuli ovesta läpi. Tarrallahan sen omistaja sitten korjasi ja ajeli sillä vielä pari vuotta.

Viewing 3 replies - 1 through 3 (of 3 total)