Keskustelut Tekniikka Uusi moottorisaha

Esillä 10 vastausta, 151 - 160 (kaikkiaan 161)
  • Uusi moottorisaha

    Merkitty: 

    Sthil 400.1 vai Echo 4310. Ensimmäisen saa lämpökahvoilla, ja tehopainosuhde on parempi. Echon saa vähän edullisemmin ja teho piisaa kaikkiin järkeviin hankintahakkuisiin. Kumpi kannattaa ostaa, jos on vain vähän sahuuta ja yhdellä olisi tarkoitus hoitaa kaikki? Muilla merkeillä ei taida olla samassa teho/ painoluokassa painivia järkiostoksia?

  • 140ärrä

    Hankkijalta omani ostin. Takuuhuollosta vastaavalle firmalle merkki oli uusi, kun aiempi firma meni konkkaan. Vika oli, että alkoi haluttomaksi ottamaan kierroksia, ikäänkuin olisi L-ruuvi liian pienellä, mutta säädöllä ei ollut vaikutusta. Huoltaja epäili kalvovikaa (tarkisti muut kohteet, mihin pääsee ilman isoa purkamista), mutta kuulemma kalvotkaan ei kuulu takuuseen, vaikka huoltohistoria olisikin ollut kunnossa. Sai säätämällä pelaamaan joltensakin, eli jos kaasua ei lyö kerralla tyhjäkäynniltä pohjaan, ottaa saha hyvin kierroksia. Kehui kyllä huollettavuutta verrattuna vaikka husokkiin, huoltokohteisiin pääsee paljon vähemmällä purkamisella käsiksi.

    Moottorisahojen kausihuollot on 90-160€, mitä vilkaisin, eli viiden vuoden aikana saisi menemään reippaasti uuden sahan hinnan. Itse meinasin ottaa käyttöön helpon huollettavuuden, eli kaasari tutkintaan, kunhan aikaa tulee. Yllättävää kyllä, jos kalvot kesti alle kaksi vuotta.

    Pavekka

    Vastaus taisi mennä pittiavaruuteen, yritetään uudestaan.

    Ei niihin mitään kalvovikoja kahteen vuoteen tule. Se on semmosta jankuttamista kun joku talomies tai joulutonttu tutkii asiaa josta ei ymmärrä mitään. Ei sahat mitään rattoneita ole.

    Vie se saha johonkin kunnon pienkone korjaamoon ja kysy että hoitaako stokkerin kanssa itse. Agrin nimeämä ei suoriutunut.  Echolla ei ole omaa verkostoa kun markkinat on pienet, eikä tarvi. Kunnolliset on kaikki monimerkkikorjaamoja. Tosin voivat olla haluttomia tähän aikaan kun kesäryysis päällä. Syksyllä voi onnistua paremmin.

    Voi sitä agriltakin kysyä mikä on suunitelma B

    Nostokoukku

    Muutama kuukausi vakille kaksikymmentä vuotta olin ammattimetsurina, urakkapalkalla. Muistaakseni kertaakaan en joutunut sahaan kalvoja vaihtamaan. Tosin tuolloin sahattiin sahalla vain vuosi. Vuodessa sahasta tuli yleensä jo aika löysä lupsuttaja. Syksyllä, kun avohakkuut alkoivat, ostettiin aina uusi saha. Osathan ei paljon maksaneet, mutta tyhjistä työpäivistä tuli vanhalle oikkuilevalle sahalle hintaa. Siksi kannatti vaihtaa uusi saha varsin tiheään.

    Pavekka

    Kumikalvo menee paperin kaltaiseksi kun ne menee pilalle. Mutta tässä menee vuosikausia ellei alkylaatti nopeuta kuivumista. Teflon tuskin kuivuu lainkaan. Omaani en ole vaihtanut koskaan ja muutenkin harvakseltaan. Yleensä olleet vääränlaisia tai rikottuja. Normaalisti kalvoja vaihdellaan muodon vuoksi, varmuuden vuoksi tai kun muuta ei osata tai laskua halutaan oikeuttaa.

    Omassa echossa oli haukkomisongelmia. Sisäsuodattimessa oli jotain harmaata massaa joka tukki virtauksen. Putsaamalla tuli kuntoon. Koskaan ei selvinnyt mistä oli peräisin.

    Nostokoukku

    Omat kokemukseni ovat yhtenevät Pavekan kanssa. Mutta jospa niille kalvoille on nykyjään käynyt kuten kumisaappaille. Ovat pääasiassa muovia, kumia mukana vain hajuksi. Kynttiläbensiiniä en ole sahoihini vielä koskaan laittanut. Kysyin viimeisimmän sahan ostaessani varsin tunnetun sahaliikkeen huoltomieheltä käytänkö valmisbensaa vai teenkö seoksen itse. Vastasi, että tee itse.

    arto arto

    Kuulin juttua echo takuusta joku vika tullut takuu ei korvannut kun ei ole merkki huollettu joka vuosi. Eli tarvitsi merkki liikkeen  vuosihuollon että takuu toimii.

    Pavekka

    Niin, en tiedä mistä kiinasta niitä kalvoja tilaillaan, mistä niitä tehdään ja miksi niitä vaihdellaan. 98:ia käyttänyt ja bensaperäistä ongelmaa en ole todennut niiltä osin. Lisäksi näyttäisi ettei bensa vanhene sahassa tai kakstahti ei ole herkkä sille. Siinä mielessä ja niiltä osin alkylaatti sopisi paremmin leikkureihin ym. Sahakalvojen ja alkylaatin yhteensopivuutta en ole tutkinut mutta joku voisi spekuloida että kuivaa pumppubensaa nopeammin. En tiedä.

    Kokenut kaiken tietää

    Onkos näitä echon vikoja ollut otsikon ammattimallissa vai kaikissa? Ruiskusahoissa ei taida tuon kaltaisia kalvoja olla? Joku kirjoitteli, että merkkihuoltoleimaa ei enää olisi echon takuuehdoissa.

    miksuliini65 miksuliini65

    Jos sahaat duunisseksi ei kannatta sahoja Remonteerta nykyisillä pienkoneliikiinen tuntihinalla Uuutta sahaa käytöön rupeaa remontti tunti pyörimämään 65.ekussaTää eitänne kuulu oli hava raider 16avd huolossa teräpaketti öljyt molenpiin pähin hihanat kaikki uudet tulpat ilmansuodatin 3.htöitä 600.ekua kallis homma.

    Kokenut kaiken tietää

    Juu, sen takia tykkään siitä tilhin 260: stä, valmistettu joskus 2000 luvun alussa, koskaan ei ole tarvinnut viedä huoltoon tai takuuremppaan. Bensaletkutkin varmaan aluperäiset, toimii vieläkin paremmin kuin moni uusi. Huskiin, jonssiin ja dolmariin piti bensaletkuja ja primeripumppuja laittaa ennen 5- vuotissyttäreitä, johonkin kalvojakin. 024 on vieläkin viiden nykäisyn peli, vaikka olisi ollut kylmiltään vuoden katoksessa. Letkut siinäkin alkuperäisiä. Ilman pumppaamista tai ärsyttäviä kevytkäynnistyksiä. Teho/paino voittaa monet nykysajat, 2,6 kW/ 4,8 kg.

Esillä 10 vastausta, 151 - 160 (kaikkiaan 161)